کد خبر: ۴۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۱ - ۱۳ خرداد ۱۳۹۵
دخانیات سالیانه حدود شش میلیون قربانی دارد، حدود پنج میلیون از این تعداد مصرف کنندگان مستقیم دخانیات هستند و مابقی افرادی هستند که در معرض دود سیگار و تنباکو قرار دارند.

بیش از یک میلیارد سیگاری در جهان وجود دارد؛ این افراد نه تنها سلامتی خود را به خطر می اندازند، بلکه سلامتی بقیه اعضای خانواده و اجتماع را نیز تهدید می کنند. جدا از هزینه سیگار، هزینه مراقبت از این افراد، مانع توسعه اقتصادی است.

سیگار؛ عامل اصلی مرگ، بیماری و فقر

31 ماه مه ( 11 خرداد ) به منظور افزایش آگاهی در مورد مضرات دخانیات و اتخاذ سیاست های موثر برای کاهش مصرف آن، روز جهانی بدون دخانیات نام دارد.

تمرکز سازمان جهانی بهداشت در سال 2016 برای روز جهانی بدون دخانیات، بسته بندی ساده و استاندارد انواع محصولات دخانیات، به منظور کاهش جذابیت و کاهش تقاضای این محصولات است. این سازمان تاکید می کند که انواع بسته بندی ها در سراسر دنیا باید به یک شکل و بدون عکس و هرگونه علامت تجاری باشند؛ همچنین تمام محصولات باید حاوی هشدارهای سلامت و میزان سمی بودن این محصولات باشند. این سازمان تاکید دارد که کاهش جذابیت انواع محصولات دخانیات، رابطه مستقیمی با کاهش تقاضا و مصرف دارد.

**حقایقی در مورد بسته بندی یکسان و استاندارد در سراسر جهان:

-علاقمندی در مورد بسته بندی ساده و استاندارد در سراسر جهان رو به افزایش است و استرالیا اولین کشوری است که در دسامبر سال 2012 میلادی به این امر اقدام کرد.

-در سال 2015 میلادی ایرلند، انگلستان و فرانسه تمام قوانین مربوط به بسته بندی ساده و استاندارد را تصویب کردند.

**حقایقی تلخ در رابطه با دخانیات

-دخانیات نیمی از کاربران خود را می کشد.

-دخانیات سالیانه حدود شش میلیون قربانی دارد، حدود پنج میلیون از این تعداد مصرف کنندگان مستقیم دخانیات هستند و مابقی افرادی هستند که در معرض دود سیگار و تنباکو قرار دارند.

-حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان سیگاری هستند؛ 80 درصد از این افراد در کشورهای فقیر یا متوسط زندگی می کنند.

**سیگار عامل اصلی مرگ، بیماری و فقر

اپیدمی دخانیات یکی از مهمترین معضلات جامعه جهانی است. در بسیاری از کشورها کودکان خانواده های فقیر محکوم به کار در مزارع تنباکو هستند. این کودکان در معرض بیماری هایی قرار دارند که به واسطه نیکوتین ایجاد می شود. نیکوتین از طریق برگ تازه تنباکو جذب بدن کودکان بی گناه می شود.

**تکلیف افرادی که در معرض دود سیگار، قلیان و پیپ قرار دارند چیست

این افراد به طور ناخواسته فدای بی فکری افراد سیگاری می شوند. تحقیقات نشان می دهد بیش از چهار هزار ماده شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که اکثر آنان عامل سرطان هستند. بیماری های قلبی و تنفسی از مهمترین عوارض دود سیگار است. مرگ ناگهانی نوزادان و تولد نوزادان کمتر از وزن طبیعی از دیگر عوارض دود سیگار است.

استنشاق هوای پاک عاری از دود سیگار حق طبیعی هر فرد است؛ حدود 1.3 میلیارد نفر در سراسر جهان توسط قوانین ملی هوای عاری از دخانیات محافظت می شوند.

روز بدون دخانیات فرصت مناسبی برای تصمیم درباره ترک انواع دخانیات است. اکثر کشورها با ایجاد کمپین این روز را جشن می گیرند و افراد را به ترک سیگار تشویق می کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: