کد خبر: ۴۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۲ دی ۱۴۰۱
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست های آبی کشور در بخش‌های کشاورزی و صنعت نیازمند تغییرات اساسی است.

مجتبی یوسفی با اشاره به کاهش منابع آبی در سطح کشور با تاکید بر ضرورت مدیریت و مصرف بهینه منابع موجود، بیان کرد: کشور ما در منطقه خشکی قرار گرفته است بنابراین در تامین منابع آبی با محدودیت مواجه هستیم پس باید منابع آبی موجود را به درستی مدیریت کنیم. تنها یک درصد منابع آب شیرین در سطح کشور وجود دارد که باید نیاز شرب، صنعت و کشاورزی را از این محل تامین کرد.

باید از روش های آبیاری نوین در حوزه کشاورزی بهره برد

وی در ادامه با بیان اینکه مصارف آبی کشور شامل شرب، صنعتی، کشاورزی و محیط زیست می شود، اظهار کرد: برای تامین نیاز آبی کشور باید در سیاست های گذشته خود تجدید نظر کنیم. با توجه به رشد جمعیت و نوع رویکرد نسبت به کشت کالاهای اساسی مانند گندم و ذرت باید در مسیر مدیریت صحیح منابع آبی گام برداشت. در بخش کشاورزی باید به الگوی کشت، کشت جایگزین و روش های آبیاری نوین توجه شود چراکه متاسفانه حدود ۷۵ درصد منابع آبی کشور در بخش کشاورزی با آبیاری به روش سنتی مصرف می شود.

انتقال آب از سرشاخه ها و حوزه های بین بخشی غلط است

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: انتقال آب از سرشاخه ها و حوزه های بین بخشی به جای حرکت به سمت آبخیزداری و سد سازی سبب شده تا در پایین دست با تغییرات اکوسیستم مواجه شویم. همان طور که در شرق کشور دچار مشکل شده و در تامین آب برای نگهداشت مرز نشینان در شرق کشور با مشکل مواجه هستیم در غرب کشور نیز این اتفاق تکرار شده و با پدیده های ریزگردها مواجه هستیم. زمانی که تالاب شادگان، هویزه و هورالعظیم خشک می شوند بخشی از رطوبت مورد نیاز برای تشکیل جبهه های ابری از دست می رود و در ادامه با کاهش بارندگی مواجه می شویم.

صنایع آب بر باید به کنار دریاها منتقل شوند

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست های غلط آبی در بخش صنعت نیز دیده می شود، خاطرنشان کرد: ما دو دریا در کشور داریم هم در شمال و هم در جنوب اما صنایع آب بر ما در مرکز کشور تاسیس شده است در حالی که صنایع آب بر باید به کنار دریا منتقل شود تا با استفاده از آب شیرین کن ها منابع آبی مورد نیاز خود را از طریق دریا تامین کنند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: امروز محروم ترین استان ها و ضریب بالای نرخ بیکاری در استان های همجوار دریا است. امروز به جای اینکه اجازه توسعه به صنایع آب بر نداده و آنها را به کنار دریاها منتقل کنیم، مجددا ۲۰ تا فولاد در کویر کشور می سازیم و اکوسیستم  آنجا را برهم می زنیم بعد مجبور می شویم آب را هزاران کیلومتر انتقال دهیم. باید در این سیاست ها تجدید نظر صورت گیرد. 

یوسفی در پایان گفت: در عین اینکه کارهای بزرگی در این دولت صورت گرفته و در وزارت نیرو اقدامات خوبی برای تامین آب شرب انجام شده است اما باید در سیاست های کلان آبی تجدید نظر شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: