کد خبر: ۴۰۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۹ آذر ۱۴۰۱
تهیه کننده انیمیشن «آرمن» بر این باور است که با وجود محبوبیت انیمیشن‌های ورزشی نظیر کارتون «فوتبالیست‌ها» در ایران، ما هنوز در کشورمان به تولید یک مجموعه در چنین مقیاسی دست نیافته‌ایم. او در ادامه به دشواری های خلق ابرفهرمان های ایرانی در تولیدات انیمیشن اشاره می کند.

«آرمن» محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و صدا و سیما نوعی انیمیشن ابرقهرمانی است که در کشورمان ساخته شد. کارگردانی این سریال انیمیشن را محمدرضا حسایی و حسین صفارزادگان به عهده داشتند و محمدمهدی مشکوری تهیه‌کننده آن بود.

مشکوری درباره وضعیت تولیدات انیمیشن در ایران معتقد است: از آن‌جا که انیمیشن در ایران اولویت نیست، ظرفیت بودجه‌ای کشور به آن تعلق نمی‌گیرد؛ در صورتی که اگر یک بار برای این خط تولید هزینه شود، کار شکل خواهد گرفت.

او در گفت‌وگویی با ایسنا درباره انیمیشن های ورزشی و ساختار کارتونی مانند «فوتبالیست ها» اظهار کرد: انیمیشن‌های «فوتبالیست‌ها» یا «والیبالیست‌ها» کارهای انیمه هستند؛ یعنی سبکی از انیمیشن که 2D است. در ایران سطح تولید برای این سبک از کارها به لحاظ فنی و نیروی انسانی پایین است و معمولا انیمیشن‌ها در ایران چه 2D و چه 3D دیجیتال تولید می‌شود و افرادی که در کشورمان تولید فریم با فریم را بلدند، زیاد نیستند به همین دلیل خط تولیدی در این حوزه شکل نگرفته است.
او اضافه کرد: در ژاپن نیز این کار در سوله‌های صنعتی انجام می‌شود و نزدیک به هزار نفر نیروی انسانی یک کار را تولید می‌کنند و به یک خط تولید رسیده‌اند.
ما در ایران، در زمینه خط صنعتی 2D به یک خط تولید رسیده‌ایم برای همین می‌توانیم در سال ٣٠٠٠ دقیقه کار تولید کنیم و به کنداکتورها برای پخش تعهد دهیم.

در این زمینه بخوانید:

این تهیه کننده در ارتباط با فرآیند تولید انیمیشن بیان کرد: قاعدتا فرآیند تولید انیمیشن زمان‌بر است؛ مگر اینکه شما به خط تولید رسیده باشید. می توان گفت ژاپنی‌ها در این زمینه به خط تولید رسیده‌اند ولی ما در ایران از آنجا که نیروی انسانی نداریم، ظرفیت این کار را هم نداریم.
او با بیان اینکه ما در فیلنامه‌نویسی انیمیشن نیز دچار ضعف هستیم، گفت: ما در ایران برای گروه سنی نوجوان فیلنامه‌نویس قهار نداریم که این گروه سنی را به خوبی بشناسد و بتواند در آن فضا بنویسد. معمولا انیمیشن‌هایی که در ایران شاخص می‌شود، کارهای حوزه خردسال و کودک است.

فعلا ساخت کارتونی مانند «فوتبالیست ها» در ایران ممکن نیست

مشکوری که انیمیشن «آرمن» را برای گروه سنی نوجوان ساخته است، ادامه داد: کارهای مناسب رده سنی نوجوان کار سختی است و ساخت کار ورزشی مناسب این رده سنی و با این سبک تولید در ایران امکان‌پذیر نیست. بدین ترتیب همه این موارد دست به دست هم می‌دهد تا هیچ تیم تولیدی سراغ این کار نرود.

او با اشاره به اینکه ساخت چنین کارهایی هزینه زیادی را طلب می کند، بیان کرد: در کل دنیا نیز کمتر کشوری با این سبک کار می‌کند. ژاپن و چین از کشورهایی هستند که به دلیل تکنیک و نیروی انسانی در این سبک به خط تولید رسیده‌اند.

مشکوری با بیان اینکه در زمینه خلق ابرقهرمان ایرانی دچار ترس هستیم، در این زمینه تصریح کرد: از آنجا که منبع انرژی این ابرقهرمان‌ها مشخص نیست برای تولید محتوا در این زمینه از نظر فلسفی و اسلامی دچار مشکل خواهیم شد؛ بدین ترتیب تیم‌ها معمولا سراغ تولید این سبک از کار نمی‌روند.

فعلا ساخت کارتونی مانند «فوتبالیست ها» در ایران ممکن نیست

او در ارتباط با مجموعه «آرمن» گفت: ما در ساخت و تولید مجموعه آرمن، انتحاری عمل کردیم که این کار به تولید رسید؛ چون صداوسیما با ابرقهرمان به لحاظ محتوایی مشکل دارد.

مشکوری اضافه کرد: در این پروژه میلاد حاجی پروانه، سرپرست نویسندگان با جسارت و جلسات متعدد توانست کار را به نوعی جا بیندازد. با این وجود زمانی که کار روی آنتن بود، با حملاتی مواجه می‌شد. دکتر سرشار (مدیر وقت شبکه کودک) نیز یکی دیگر از افرادی بود که پشت «آرمن» ایستاد و اگر حضور نداشت، کار از روی آنتن پایین می آمد.

این تهیه کننده انیمیشن در ادامه مطلب بالا با بیان اینکه این موارد از ضعف‌های مدیران دولتی و شرکت‌های خصوصی است، گفت: شرکت‌های خصوصی و دولتی با هم در تعارض هستند؛ شرکت‌های خصوصی به دنبال کارهای جدیدتر و سازمان‌های دولتی به دنبال کارهای بدون ریسک هستند.

مشکوری در ارتباط با المان ایرانی بودن ابرقهرمان در این مجموعه گفت: در ساخت متنی آرمن، استکبارستیزی و مقابله با استعمار وجود دارد اما دخیل کردن آن با فرهنگ ایرانی از اولویت های کار ما نبود. در این کار روحیه جهاد و مقاومت وجود دارد اما نمی‌دانم می‌توان آن را فقط به ایرانی بودن ربط داد.

او در آخر از پخش فصل سوم این مجموعه خبر داد و افزود: فصل سوم نیز به زودی و پس از پایان یافتن فصل دوم پخش خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: