کد خبر: ۳۹۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۲ - ۱۴ آذر ۱۴۰۱
رئیس مرکز تحقیقات علمی انستیتو سرطان اعلام کرد: ۳۵ درصد سرطان‌های کشور از نوع پیشرفته است که این میزان برای کشورهای غربی ۴.۵ درصد است، ولی میزان زنده ماندن مبتلایان به سرطان پیشرفته در ایران معادل کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکا است.

اسماعیل اکبری امروز در مراسم تجلیل از خیر علم و فناوری و اهدای مارجین‌های سرطان به پنج دانشگاه علوم پزشکی، با بیان اینکه ۵۰ سال است که با خیرین در تماس هستم، افزود: ما در زمینه ساختمان‌سازی در حوزه درمانی مشکلی نداریم، ولی اینکه خیرین در زمینه حمایت از فناوری وارد می‌شوند، بسیار ارزشمند است؛ چرا که حضور خیرین به این عرصه نشان‌دهنده درک عمیق آنها از توسعه علم و فناوری است.

وی سرطان را بیماری امروز و فردا در دنیا و ایران دانست و اظهار کرد: سرعت رشد سرطان در ایران ۳۳ درصد از هزار نفر است و در آمریکا ۱۵۰ درصد در هزار نفر است.

اکبری ادامه داد: سرعت رشد سرطان پستان در ایران، ۲.۲ آمریکا است؛ از این رو ما به زودی جای همه کشورها را در سرطان پستان خواهیم گرفت.

رییس مرکز تحقیقات سرطان دلیل این امر را پیر شدن جمعیت کشور دانست و یادآور شد: امید به زندگی در کشور از ۵۶ سال به ۷۶ سال یعنی سن بروز سرطان ارتقا یافته است؛ از این رو ما با سرطان زندگی می‌کنیم.

اکبری، از بیماری سرطان به عنوان یک بیماری مخلوق هوشیار خداوند یاد کرد و گفت: ما هر گامی که به سمت توسعه علمی و درمان این بیماری در ۵۰ سال گذشته برداشتیم، همواره یک گام از ما جلوتر بوده است.

وی اضافه کرد: زمانی ما ساختار ژنتیک را نمی‌شناختیم، با شناسایی آن گمان کردیم که مساله سرطان حل شده است، ولی اکنون علم ژنتیک در برابر سرطان یک اسباب بازی شده است.

اکبری ادامه داد: ما دارو برای درمان این بیماری می‌سازیم، ولی این بیماری گام دیگری برمی‌دارد؛ از این رو به نظر می‌رسد که باید در این زمینه علمی‌تر و قوی‌تر حرکت کنیم.

رییس مرکز تحقیقات سرطان با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تشخیص مارجین‌های سرطان در کشور با بیان این‌که این دستگاه چالش‌های جراحان را در اتاق‌های عمل مرتفع کرده است، گفت: برای ساخت این دستگاه ۱۰ سال است که محققان درگیر هستند و ما نیز چندین سال است که این دستگاه را مورد استفاده قرار داده‌ایم و توسعه این فناوری امروزه به گونه‌ای شده که استفاده از آن در جراحی سرطان یک روش روتین به شمار می‌رود.

اکبری با بیان اینکه در کارآزمایی‌های بالینی این دستگاه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حضور داشته‌اند، اظهار کرد: این دانشجویان زمانی که به هر جای کشور بروند، می‌توانند درمان‌های خود را مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته طراحی کنند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از دستگاه CDP در اتاق‌های عمل، توضیح داد: سلول‌های سرطانی با استفاده از این دستگاه که از سوی محققان کشور ساخته شده است، در حین عمل جراحی با استفاده از به‌روزترین فناوری دنیا شناسایی می‌شوند.

رییس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه همه تحقیقات ما بر اساس فناوری‌های روز دنیا است، خاطر نشان کرد: ما اولین گروهی در دنیا هستیم که موضوع کم خونی سرطان را محور قرار دادیم و دستگاهی را ساختیم و ما به محققان پیشنهاد کرده‌ایم که این دستگاه را برای تشخیص سرطان غدد لنفاوی طراحی کنند.

به گفته وی، وجود چنین دستگاه‌هایی موجب تغییر در مکانیزم‌های درمانی در حوزه سرطان خواهد شد.

اکبری، افتخار کشور در درمان سرطان را بهتر بودن روش‌های درمانی نسبت به کشورهای غربی دانست و ادامه داد: ۳۵ درصد سرطان‌های کشور، پیشرفته است که این میزان برای کشورهای غربی ۴.۵ درصد است، ولی میزان زنده ماندن مبتلایان به سرطان پیشرفته در ایران معادل کشورهای سوئد، نروژ، دانمارک، انگلستان، آلمان، فرانسه و آمریکا است.

اکبری با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از دستگاه CDP، اظهار کرد: زمانی که تومور خارج می‌شود، انتظار این است که همه سلول‌های سرطانی خارج شده باشند، ولی نمی‌توانیم تشخیص دهیم که بافت سرطانی تا چه عمقی نفوذ کرده‌اند و این دستگاه در تشخیص این بافت‌ها به ما کمک می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: