کد خبر: ۳۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۰۶ آذر ۱۴۰۱
شرکت‌ها و کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایرانی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای همکاری با شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه ارائه کردند و تعدادی از مدیران شرکت‌های حوزه ICT روسی با شرکت‌های بزرگ فناور ایرانی آشنا شدند.

 تابستان امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به همراه هیأتی متشکل از چند معاون تخصصی وزارت ارتباطات و نمایندگانی از ۲۶ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مذاکره به روسیه سفر کردند.

برای نخستین بار بود که مجموعه‌ای از بزرگترین شرکت‌های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پشتیبانی وزارت ارتباطات تا مرحله توافق نهایی با شرکت‌های متناظر روسی در زمینه تبادل دانش و فناوری و صدور کالاها و خدمات ارتباطی و فناوری پیش رفتند. با عملیاتی شدن توافقات صورت‌گرفته از این پس شرکت‌های ایرانی، محصولات دانش‌بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار را به روسیه و حوزه اوراسیا صادر خواهند کرد. شرایط فعلی بازار بین‌المللی و منطقه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه‌ای رقم خورده که ضریب موفقیت شرکت‌های ایرانی را در این بازارها دو چندان می‌کند.

پیرو این سفر، هفته گذشته معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه به تهران آمد و با  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونانش دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به توافقات انجام شده در سفرش به روسیه، اظهار کرد: بخشی از توافقات انجام شده در آن سفر اجرایی و به عقد قرارداد با شرکت های ایرانی منجر شده است که جای خوشحالی دارد اما هنوز بخش دیگری اجرایی نشده و نیاز به هماهنگی و پیگیری دارد.

زارع پور تحقیق و توسعه روی موضوعات مورد توافق طرفین را از دیگر موضوعات برای همکاری مشترک با طرف روسی عنوان کرد و گفت که در ایران شرکت‌های دانش بنیانی داریم که ظرفیت‌های خوبی برای شروع همکاری‌های مختلف با طرف‌های روسی دارند که امیدوارم در این سفر با آنها و توانایی‌هایشان آشنا شوید.

وی معتقد است رفت و آمدها میان دو کشور کمک می‌کند که موانع موجود این همکاری‌ها برطرف شود و پیشنهاد می‌کند که کارگروه مشترک دایمی برای دنبال کردن موضوعات ایجاد شود تا اجرایی شدن توافقات سرعت بیشتری به خود گیرد.

اما الکساندر شویتوف - معاون وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات جمعی روسیه هم گفت که باتوجه به وقوع تحریم‌ها برای روسیه، برنامه ریزی کرده‌ایم تا ظرف مدت مشخصی نسبت به تولید تجهیزات مورد نیاز خود در داخل کشور اقدام کنیم و در این زمینه می توانیم از توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی بهره ببریم.

همچنین امیرمحمدزاده لاجوردی- معاون وزیر، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- با اشاره به سابقه طولانی همکاری‌های مشترک دوجانبه، بر گسترش این همکاری‌ها تاکید کرد و خواستار ادامه همکاری‌های مثمرثمر دو کشور در زمینه ترانزیت ترافیک مخابراتی، تبادل دانش و تولید محصولات صنعت ICT شد.

طبق گفته وی می توان با تأکید بر اهمیت مباحثی مانند ترانزیت ترافیک مخابراتی منطقه ای، تبادل دانش و تولید محصولات ICT، ادامه کار بر روی پروژه های مشترک مخابراتی دو جانبه آینده خوبی را در زمینه همکاری های دو جانبه رقم بزند.

بر این اساس، توسعه و تجهیز شبکه‌های مخابراتی در سطح ملی، توسعه ظرفیت‌های متقابل مخابراتی، افزایش زمینه‌های همکاری علمی و تخصصی و ... از دیگر زمینه‌های گفت‌وگو در این دیدارها بوده است.

اما در ادامه برنامه‌های معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه و هیات همراه در ایران، شرکت‌ها و کسب و کارهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشستی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را برای همکاری با شرکت‌های دولتی و خصوصی روسیه ارائه کردند. در این جلسه شرکت‌های ایرانی از بخش خصوصی که در حوزه‌های زیرساختی، تجارت الکترونیک و بخش‌های مختلف این حوزه فعالیت دارند به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

محمد خوانساری - رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در حاشیه دیدار با الکساندر شویتوف با اشاره به سفر تابستان گذشته هیات ایرانی به روسیه، گفت: در این  سفر شرکت‌های ایرانی قراردادهایی را با شرکت‌های روسی منعقد کردند که برای تسریع در اجرای این قراردادها، دردیداری که با معاون وزیر توسعه دیجیتال و ارتباطات روسیه داشتم، مسائلی که باعث کندی اجرای قراردادها شده مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که طرف روسی رفع این مشکلات را پیگیری کند.

به گفته وی توسعه فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، تولیدات سخت افزاری، تحقیقات کاربردی و توسعه  زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، حوزه‌هایی است که امکان همکاری شرکت های ایرانی با روسی وجود دارد. در سفر هیات روسی به ایران نیز تعدادی از مدیران شرکت‌های حوزه ICT روسی حضور دارند که با شرکت‌های بزرگ فناور ایرانی آشنا می‌شوند و امیدواریم این آشنایی به برنامه مشخصی برای تفاهمات بعدی منجر شود.   

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: