کد خبر: ۳۹۵۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۷ آبان ۱۴۰۱
یک کارشناس مسائل اوراسیا با بیان این که تجزیه اوکراین خلاف قواعد بین‌المللی است و همه پرسی در شرایط جنگی نمی تواند مشروعیت داشته باشد، گفت: واقعا جهان نیاز دارد تا این جنگ تمام شود.

حسن بهشتی‌پور در تحلیل خود نسبت به تداوم جنگ روسیه و اوکراین و تبعات آن در این منطقه اظهار داشت: از ابتدای تجاوز نظامی روسیه به اوکراین بارها تاکید داشتم که واقعیت این است روسیه یکی از بزرگ ترین اشتباهات ریاست جمهوری پوتین را مرتکب شد، روسیه نباید به کشور همسایه که سال ها روابط نزدیک داشته به صرف تهدیداتی که از طرف ناتو می‌شد، حمله می‌کرد.

وی تصریح کرد: از همان اوایل مشخص بود که ناتو قصد دارد به مرزهای غربی روسیه تجاوز کند اما برای مقابله با حرکت ناتو حمله کردن به اوکراین وضعیت را دشوارتر کرد و تقریبا اوکراین نسبت به گذشته به غرب وابسته‌تر شد و نتیجه آن وضع تحریم‌های شدید علیه روسیه و فرار سرمایه و نخبگان از این کشور بود. 

این کارشناس مسائل اوراسیا با بیان این که روسیه با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه است، گفت: درست است که روسیه سعی کرده مدیریت بحران کند اما در میان مدت قطعا زیان های اقتصادی روسیه به خاطر تحریم ها و  جنگ بسیار خواهد بود. البته از سوی دیگر زلنسکی به جای این که می آمد و اعلام می کرد که می خواهیم عضو ناتو شویم، روابط خود را با روسیه بهتر می کرد بر عضویت خود در ناتو اصرار کرد و عملا وارد بازی از پیش طراحی شده آمریکایی ها شد. 

 بهشتی پور در ادامه ابراز داشت: در حال حاضر نیز 4 استان از اوکراین تجزیه شده ، البته تجزیه اوکراین خلاف قواعد بین المللی است و همه پرسی در شرایط جنگی نمی‌تواند مشروعیت داشته باشد ضمن این که روسیه عملا از راه زمینی به شبه جزیره استراتژیک کریمه دست پیدا کرده و به هدفش رسیده بنابراین می تواند اعلام ترک مخاصمه و آتش بس کند.

وی افزود: اما اوکراین هم اعلام داشته تا مادامی که خاک کشورش در اشغال است پای مذاکره نمی‌آید لذا تصور می‌کنم روسیه ابتکار صلح را در پیش گرفته و یک طرفه ترک مخاصمه کند تا اوکراین هم تحت فشار بیشتر برای پایان دادن جنگ با روسیه قرار گیرد. 

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: روسیه امیدوار است زمستان سخت آینده اروپا را وادار به تجدید نظر کند گرچه بعید است چنین تجدید نظری انجام شود. 

بهشتی پور درباره این که برخی رسانه های غرب از تشویق دولت آمریکا به رهبران اوکراین برای مذاکره با روسیه خبر داده اند، گفت: ایرادی ندارد که اوکراین هم تحت فشار برای مذاکره با روسیه قرار گیرد، معتقدم هزار ساعت مذاکره برای صلح بهتر از جنگ است، اگر چنین مساله ای واقعیت داشته باشد کار خوبی است و به ایجاد ثبات کمک می کند. 

وی خاطرنشان کرد: واقعا جهان نیاز دارد تا این جنگ تمام شود، امنیت مواد غذایی به خطر افتاده است، افزایش قیمت فسفات و کودهای شیمایی معضلاتی را به وجود آورده و هر چه زودتر جنگ پایان یابد امنیت انرژی و انسان ها نیز تامین می‌شود.  

این کارشناس مسائل اوراسیا در تحلیل خود از این که برخی کشورهای ثالث تلاش دارند تا به نوعی پای ایران را به جنگ میان روسیه و اوکراین بکشانند، اظهار داشت: بهترین موضع ایران این است که بی طرف مثبت باشد به این معنا که هم با روسیه و هم با اوکراین ارتباط داشته باشد و تلاش کند تا به عنوان نقش میانجی نشان داده شود. 

بهشتی پور تصریح کرد: چهار محوری که وزیر خارجه کشورمان بارها گفته یعنی اهمیت دادن به حفظ تمامیت ارضی روسیه و اوکراین باید مورد توجه قرار گیرد، ضمن این که ایران تاکید داشته مخالف جنگ است و اعلام هم کرده که به هیچ کدام از طرف های جنگ کمک نمی کند و دنبال دامن زدن به جنگ نیست حتی ایران ضمیمه شدن 4 استان و تجزیه اوکراین را عملا به رسمیت نشناخته است.

وی تاکید کرد: همچنین ایران در سیاست های خود معتقد است که این جنگ به زیان مردم روسیه و اوکراین است و تنها آمریکایی ها از  آن سود می برند و بهتر است هر چه زودتر تمام شود. لذا فکر می کنم ایران برای میانجی گری در جهت رسیدن به راه حل منصفانه و عادلانه اعلام آمادگی کند. 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: