کد خبر: ۳۹۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱
گروه صنعتی ایران‌خودرو با ارائه یک اینفوگرافی از عملکرد خود طی نیمه نخست سال جاری و مقایسه آن با نیمه نخست سال گذشته، عنوان کرده که فرمان رئیس جمهوری در افزایش ۵۰ درصدی تولید را نسبت به سال گذشته محقق کرده و رشد ۵۰ درصدی تولید کامل و ۴۸ درصدی فاکتور شده‌ها را رقم زده و ۳۵ درصد از تعداد خودروهای ناقص نسبت به شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۰ کاسته است.

 طبق آمار ارائه شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو طی شش ماهه نخست امسال در مجموع ۲۹۰ هزار و ۳۱۵ دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به ۱۹۳ هزار و ۳۷۶ دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته تولید کامل قابل تجاری‌سازی، بالغ بر ۵۰ درصد (۵۰.۱۲ درصد) بیشتر است.

بر این اساس ایران‌خودرو معتقد است که فرمان رئیس جمهوری در افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو نسبت به سال گذشته را در همین نیمه نخست سال محقق کرده است.

عملکرد تولید ایران‌خودرو در ۶ ماهه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱
          ماه‌ها ۱۴۰۰  (دستگاه) ۱۴۰۱   (دستگاه)
        فروردین      ۳۹ هزار و ۱۹۸      ۳۲ هزار و ۸۶۸
        اردیبهشت      ۱۲ هزار و ۸۳۲      ۵۳ هزار و ۶۲
         خرداد      ۳۶ هزار و ۴۹۷          ۶۲ هزار و ۸۹
          تیر      ۴۵ هزار و ۵۰۸      ۴۹ هزار و ۷۴
         مرداد      ۲۸ هزار و ۷۵۲      ۴۵ هزار و ۷۰۰
         شهریور      ۳۰ هزار و ۵۸۸      ۴۷ هزار و ۵۲۲
     جمع شش ماهه      ۱۹۳ هزار و ۳۷۶      ۲۹۰ هزار و ۳۱۵

هر چند که تولید خودرو در این خودروساز در مجموع شش ماهِ، حکایت از افزایش بالغ بر ۵۰ درصدی تولید دارد اما تولید در تابستان همچون سال گذشته عقب مانده است؛ البته که باز هم همچون سال گذشته، خرداد ماه برای ایران‌خودرو، ماهی معجزه‌آسا در افزایش تولید بوده است.  

یادآوری می‌شود که گروه صنعتی ایران‌خودرو، در ابتدای تیرماه سال گذشته در حالی خبر از افزایش مجموع تولید (۱۴۰۰ دستگاه بیشتر) در این مجموعه خودروسازی در سه ماهه نخست امسال داد که آمار تولید این شرکت در دو ماهه امسال نسبت به مجموع تولید ایران‌خودرو در فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹، افت شش درصدی را نشان می‌داد و در خرداد ماه، معجزه افزایش تولید رقم خورده بود.

طبق گزارش ارائه شده از سوی گروه صنعتی ایران‌خودرو، در مجموع شش ماه نخست امسال، ۲۸۵ هزار و ۹۸۰ دستگاه خودرو فاکتور کرده که نسبت به ۱۹۳ هزار و ۷۶۷ دستگاه فاکتور شده طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ حدود ۴۸ درصد بیشتر است.

ایران‌خودرو در ماه‌های متوالی نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به‌ترتیب ۳۷ هزار و ۶۵۱ دستگاه خودرو، ۱۵ هزار و ۶۲۳ دستگاه خودرو، ۳۷ هزار و ۱۹۷ دستگاه خودرو، ۴۴ هزار و ۷۵۶ دستگاه خودرو، ۲۸ هزار و ۵۵۳ دستگاه خودرو و ۲۹ هزار و ۹۸۷ دستگاه خودرو از فروردین ماه تا شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تجاری‌سازی کرده است. این میزان در مدت مشابه سال جاری به ترتیب به ۳۳ هزار و ۳۵۶ دستگاه خودرو، ۴۴ هزار و ۱۸۷دستگاه خودرو، ۵۹ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو، ۴۴ هزار و ۵۸۱ دستگاه خودرو، ۵۱ هزار و ۱۸۴ دستگاه خودرو و ۵۲ هزار و ۲۹۶ دستگاه خودرو از فروردین تا شهریور ماه ۱۴۰۱ تجاری‌سازی و فاکتور شده است.

طبق آمار این گروه صنعتی، تا ۳۱ شهریور ماه سال گذشته، ۹۸ هزار و ۷۵۷ دستگاه خودرو ناقص وجود داشته که این عدد در مدت مشابه امسال به ۱۷۶۵ دستگاه رسیده است.

سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که ایران‌خودرو چگونه ظرف شش ماهه ابتدایی سال گذشته، در مجموع ۱۹۳ هزار و ۳۷۶ دستگاه خودرو تولید و همان میزان و کمی بیشتر (۳۹۱ دستگاه) فاکتور کرده و ۹۸ هزار و ۷۵۷ دستگاه ناقص داشته است؟

پاسخ به این سوال احتمالا به همان گفته‌های ایران‌خودرو در اعلام آمار تولید در سال گذشته (در زمان مدیریت سابق) باز می‌گردد که مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه سال‌ها تعریف تولید به اشتباه مطرح شده است، تصریح کرد: تولید ناقص به عنوان تولید مکانیکی خوانده و در آمار تولید لحاظ می‌شده است.  

در حقیقت بخش قابل توجهی از تولید ایران‌خودرو در شش ماهه ابتدایی سال گذشته ناقص باقی و در آمار تولید اعلام شده و بخش عمده‌ای از فاکتور شده‌ها، تکمیل و تجاری‌سازی ناقص‌های گذشته بوده است.

همچنین لازم به ذکر است که در مجموع شش ماهه ۱۴۰۱ قریب به ۲۸۷ هزار و ۶۴۶ دستگاه خودرو عرضه شده که نسبت به ۲۳۱ هزار و ۶۱۹ دستگاه عرضه شده در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ رشد ۳۵ درصدی را حکایت می‌کند.

تحقق فرمان رئیس جمهوری با رشد ۵۰ درصدی تولید در ایران خودرو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: