کد خبر: ۳۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۹ مهر ۱۴۰۱
در پی اعلام رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی مبنی بر تکثیر گونه میگوی «کروما» و ماهی «سی بس» در ایران، سرپرست معاونت محیط‌ زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به غیربومی بودن ماهی «سی بس» گفت: پرورش ماهی «سی بس» بر اساس استاندارد جهانی ممنوع اما تکثیر میگوی کروما بلامانع است.

مجتبی ذوالجودی درباره واردات و تکثیر میگوی «کروما» و ماهی « سی بس» در ایران اظهار کرد: با توجه به غیر بومی بودن ماهی «سی بس» مجوز پایلوت پرورش این گونه به مدت یک سال مشروط به ارائه گزارش ارزیابی ریسک گونه در سال ۱۳۹۶ داده شد و با توجه به عدم ارائه گزارش ارزیابی ریسک مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست از سوی سازمان شیلات ایران  و اتمام مهلت مجوز پایلوت ، در حال حاضر پرورش این گونه تا ارائه گزارش مورد تایید ارزیابی ریسک بر اساس روش‌های به‌روز و استاندارد جهانی ممنوع است.
 
وی درباره میگوی «کروما» نیز تصریح کرد: با توجه به بومی بودن گونه‌ کروما در منطقه خلیج فارس تکثیر این گونه با رعایت کلیه ملاحظات و قوانین و مقررات زیست محیطی مربوط به تکثیر پرورش آبزیان بلا مانع است.

به گزارش ایسنا رییس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی پیش از این گفته بود: با کمک بخش خصوصی از اروپا گونه جدیدی از میگو به نام کروما که بومی خلیج فارس و دریای عمان است، وارد شده که پس از اخذ مجوزهای لازم و مطالعات انجام شده قرار است در کشور پرورش داده شود. دستاورد دیگر موسسه تحقیقات شیلات که در مرداد امسال در بندر امام خمینی و ایستگاه پرورش و  تکثیر ماهیان دریایی وابسته به پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور رونمایی شد، تکثیر ماهی «سی بس» بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: