کد خبر: ۳۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۲ مهر ۱۴۰۱
قیمت نفت روز جمعه در بحبوحه نگرانی نسبت به رکود اقتصادی و رشد ارزش دلار آمریکا، کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات نفت برنت ۴۱ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۹۰ دلار و ۵ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت شب گذشته با ۶۳ سنت افزایش بسته شده بود.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، ۳۰ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۸۳ دلار و ۱۹ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز پنج شنبه با ۵۵ سنت افزایش بسته شد در حالی که ابتدای معاملات تا سه دلار افزایش داشت.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ماه آتی از ابتدای هفته جاری تاکنون، ۱.۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۲.۳ درصد کاهش داشته است.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس درباره وضعیت بازار اظهار کرد: بدنبال تسریع افزایش نرخهای بهره از سوی بانکهای مرکزی جهان، ریسک رکود اقتصاد جهانی، مسائل عرضه در بازارها را با وجود تشدید تنشهای جنگ روسیه و اوکراین، تحت الشعاع قرار داده است. با این حال، افت شدید ذخایر نفت استراتژیک آمریکا ممکن است از قیمتها در مقطعی حمایت کند زیرا مسائل کمبود عرضه به شکل اجتناب ناپذیری در بازارهای فیزیکی دیده می شود و همزمان، توافق هسته ای ایران هنوز حاصل نشده است.

پس از این که بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه افزایش نرخهای بهره به میزان ۷۵ واحد را اعلام کرد، بانکهای مرکزی سراسر جهان با تصویب افزایش نرخهای بهره، اقدام مشابهی را دنبال کردند و ریسک رکود اقتصادی بالا رفت.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در یادداشتی نوشت: قیمتهای نفت نوسانی مانده اند زیرا معامله گران انرژی با وخامت دورنمای تقاضا روبرو هستند که همچنان در برابر کمبود عرضه، آسیب پذیر است. ریسکهای عرضه و کمبود عرضه در بازار، احتمالا از قیمت نفت در بالای سطح ۸۰ دلار حمایت خواهد کرد اما سیگنال رکود اقتصادی، مانع افزایش بیشتر قیمتها می شود.

بر اساس گزارش رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز پنج شنبه در تماس تلفنی، اقدامات انجام گرفته در چارچوب اوپک پلاس را تمجید و نیتشان برای پایبندی به توافقهای فعلی را تائید کردند. کرملین در بیانیه ای اعلام کرد دو طرف درباره راههایی که می توانند برای تضمین ثبات در بازار جهانی نفت همکاری کنند، گفت و گو کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: