کد خبر: ۳۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۲ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
به نظر می‌رسد که دستیار هوشمند شرکت اپل به دوربین و فناوری تشخیص چهره مجهز شده است.
احتمال استفاده از دوربین در دستیار هوشمند اپل

موفقیت دستیار هوشمند شرکت آمازون که «اکو» (Echo) نام دارد، باعث شد که سایر شرکت‌ها دست به تولید محصولات مشابه بزنند. گوگل مدتی پیش دستگاهی به نام Google Home را معرفی کرد و شایعات به این موضوع اشاره می‌کنند که اپل هم قصد دارد چنین دستگاهی را راهی بازار کند. دستگاهی که فعلا با نام بلندگوی سیری شناخته می‌شود.

شرکت آمازون در زمینه‌ی تولید تلفن‌های همراه هوشمند به موفقیت زیادی دست پیدا نکرد. حتی از دوران طلایی تبلت‌هایش هم فاصله گرفته است؛ اما این شرکت فکر نمی‌کرد که با عرضه‌ی دستیار هوشمند Echo که به نوعی یک دستیار صوتی به حساب می‌آید، به دوران اوج در حوزه‌ی سخت افزار برگردد. دستگاه آمازون مورد توجه شرکت‌های دیگر هم قرار گرفته و به نظر می‌رسد اپل تا مدتی دیگر از دستگاهی مشابه Echo رونمایی می‌کند.

در شایعات گذشته گفته شده بود که دستگاه جدید اپل که شاید بلندگوی سیری نام داشته باشد، از میکروفن و بلندگو برخودار است و می‌تواند با کاربران ارتباط برقرار کند. به تازگی فردی از داخل شرکت اپل گفته این دستگاه فقط با صدا کار نمی‌کند و به یک دوربین هم مجهز شده است. دوربینی که می‌تواند اتاق کاربران را همیشه زیر نظر داشته باشد. همچنین دستیار هوشمند اپل به وسیله‌ی این دوربین و تکنولوژی تشخیص صورت می‌تواند با کاربران ارتباط برقرار کند.

اینکه یک دوربین در خانه‌ی شما وجود داشته باشد و 24 ساعته و 7 روز هفته کار کند، به راحتی می‌تواند حریم شخصی را از بین ببرد. حتی شرکتی مانند اپل که برای حفظ حریم شخصی کاربران در دادگاه با FBI درگیر شد هم می‌تواند به تمام اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد و ببیند که آن‌ها در طول روز چه کارهایی انجام می‌دهند و حتی می‌تواند اشخاص مختلف را به وسیله‌ی تکنولوژی تشخیص صورت شناسایی کند و آن‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی قرار داد. البته باید از هک شدن چنین سیستم‌هایی هم ترسید. اطلاعات شخصی کاربران می‌تواند به سرعت در اختیار افراد خلافکار و سودجو قرار بگیرد.

آیا اپل می‌تواند دستگاه جدید خودش را آن‌قدر ایمن کند که کسی نتواند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد؟

در حالی که نمی‌دانیم دستیار هوشمند اپل در چه تاریخی راهی بازار می‌شود، شایعات می‌گویند که اپل آن را در کنفرانس WWDC سال 2016 به نمایش در می‌آورد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: