کد خبر: ۳۸۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
رییس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور ضمن بیان اینکه حدود ۱۵ هزار مرکز نگهداری، کمپ‌های ترک اعتیاد یا مراکز مشاور غیردولتی در سراسر کشور فعال هستند، گفت: مردم در زمینه مشارکتهای اجتماعی پای کار هستند و برآوردی که در این زمینه انجام شده، نشان می‌دهد سازمان بهزیستی حدود ۹۰ درصد از خدمات خود را به مردم واگذار کرده و واسطه میان ارائه خدمات و مددجویان، مردم هستند.

بابک قانعی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۱۰۰ موسسه و سمن در حوزه خدمات مرتبط با بهزیستی فعالیت دارند، اظهار کرد: به استناد ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ۱۳ بند مجوز صادر می‌شود که بند ۱۳ آن درخصوص صدور مجوز برای NGOها و ۱۱ بند دیگر مربوط به صدور مجوز مراکز است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۵ هزار مرکز نگهداری، کمپ‌های ترک اعتیاد یا مراکز مشاور غیردولتی در سراسر کشور فعال هستند، گفت: سازمان بهزیستی برای ۵۱۰۰ موسسه خیریه در حوزه فعالیت‌های بهزیستی مجوز صادر کرده است.

رییس دبیرخانه توسعه مؤسسات و مراکز غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت ما مربوط به صدور مجوز برای شبکه‌های موضوع مربوط به حوزه سازمان بهزیستی است که در راستای قانون حمایت از حقوق معلولان برای شبکه‌های موضوع فعالیت‌های بهزیستی نیز مجوز صادر شده است. به عبارتی ما حدود ۱۰ شبکه در حوزه فعالیتهای بهزیستی داریم.

قانعی درخصوص نحوه صدور مجوز مراکز نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: اخیرا باتوجه به اینکه رای هیات مقررات زدایی کشور بر مبنا قرار گرفت که همه مجوزها از درگاه MOJAVEZ.IR صادر شود، کلیه مجوزها از طریق این درگاه صادر می‌شود. براین اساس افراد می‌توانند از این طریق مراحل لازم را طی کنند.  

وی ادامه داد: در این سایت کاربرگی وجود دارد که شرایط هر مجوزی را به طور جداگانه مشخص کرده و طبیعتا برای صدور هر مجوزی شرایط خاص خودش وجود دارد. البته برای هر موسسه‌ای سه نوع مجوز ( مجوز برای صاحب امتیاز، برای مسئول فنی و پروانه فعالیت) صادر می‌شود که در این راستا افراد باید مدرک مرتبط را دارا باشند، به طور مثال برای راه‌اندازی مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست فرد باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط باشد.

قانعی در ادامه در پاسخ به این سوال که زمانی که تخلفی از سوی مراکز غیردولتی یا موسسات خیریه صورت می‌گیرد، سازمان موضوع را چگونه پیگیری می‌کند، افزود: هر سه ماه یکبار مسئول حوزه تخصصی سازمان در استان موظف است که از مراکز بازدید کند.

وی خاطرنشان کرد: با فیلد مشخصی این مراکز ارزیابی و سپس رتبه بندی می‌شوند. از سوی دیگر فرآیند نظارتی در فصل ششم دستورالعمل ماده ۲۶ به طور کامل مشخص است که در صورت بروز تخلف از سوی مرکز در ابتدا تذکر، سپس اخطار اول، اخطار دوم و ابطال مجوز صادر می‌شود.

وی در ادامه در خصوص نظارتها نیز این را هم بیان کرد که سامانه نظارتی در حال نهایی شدن است و وجوه نظارتی هم از حوزه صنفی و هم از حوزه سازمانی برقرار است.

رئیس دبیرخانه توسعه موسسات و مراکز غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در صورت بروز تخلف از سوی مراکز با آنها برخورد می‌کند، تاکید کرد: در تبصره ۶ ماده ۵۸ دستورالعملها، موارد ویژه نیز لحاظ شده است به گونه‌ای که اگر کرامت مددجویان حفظ نشود، موجب تشویش اذهان عمومی شود و اعمال مجرمانه‌ای صورت گرفته باشد، بدون طی فرآیند، راسا پروانه ها لغو خواهد شد و بعضا شکایت قضایی علیه مراکز صورت می‌گیرد.

وی این را هم گفت که البته سیاه نمایی که در فضای مجازی درباره مراکز صورت می‌گیرد و اخیرا چند خبر درباره مراکز نگهداری منتشر شد منجر به این شد که ما گلایه خود را منتشر کنیم البته این افراد بعضا دلسوز یا نابلد یا مغرض هستند. اخیرا گفته شد که در یکی از مراکز اهواز اتفاقی برای مددجویان افتاده و این درحالیست که در مراکز نگهداری معلولان ذهنی براساس پروتکلهای موجود موارد رعایت می‌شود و بعضا به دلیل بی قراریهای مددجویان مجبور به آرام کردن می‌شوند، اما در فضای مجازی به گونه‌ای منتشر می‌کنند که کتک کاری در مراکز صورت گرفته است. البته مراکز متخلف هم به ندرت وجود دارد که ما با آنها با قاطعیت برخورد کردیم.

قانعی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص برنامه بهزیستی برای حمایت از مشارکتهای مردمی اظهار کرد: دولت بخشی از یارانه نگهداری مددجویان در مراکز را پرداخت می‌کند و به همین دلیل بخشی از هزینه خدمات ارائه شده توسط مردم تامین می‌شود. موسسات خیریه با استفاده از توان علمی و تخصصی و مسئولیت اجتماعی وارد میدان شدند و خدماتی را ارائه می‌دهند و انصافا خدمات ویژه‌ای است.

وی در این راستا معتقد است که مردم در زمینه مشارکتهای اجتماعی پای کار هستند و برآوردی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد سازمان بهزیستی حدود ۹۰ درصد از خدمات خود را به مردم واگذار کرده و واسطه میان ارائه خدمات و مددجویان، مردم هستند.

وی در ادامه درخصوص چالشهای مراکز غیردولتی و خیریه های فعال در حوزه خدمات مرتبط با بهزیستی نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: باتوجه به تورم، یارانه مراکز متناسب نیست. سیاست سازمان بهزیستی نیز براساس ماده ۴۴ قانون، مردم را به عنوان واسطه برای ارائه خدمات قرار داده است. موسسات خیریه یا سمنهای فعال قرار شده بخشی از هزینه‌ها را با یارانه تامین کنند.

قانعی در این راستا نیز از دولت خواست تا حمایت‌های ویژه‌ای از این موضوع داشته باشد و همچنین مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش یارانه مراکز نگهداری مددجویان به ویژه مراکز شبانه روزی نگاه ویژه‌ای داشته باشد.   

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: