کد خبر: ۳۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
سازمان جهانی بهداشت (WHO) نام‌های جدیدی را برای سویه های مختلف ویروس آبله میمونی که در حال حاضر در سطح جهان در گردش هستند، اعلام کرد.

 سازمان جهانی بهداشت در بیانیه خود در روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که این اقدام برای جلوگیری از هر گونه اهانت احتمالی یا انگ اجتماعی و فرهنگی انجام شده است.

گروهی از کارشناسان جهانی در جلسه ای که توسط سازمان جهانی بهداشت تشکیل شد در مورد نامگذاری جدید سویه های مختلف آبله میمونی تصمیم گیری کردند.

کارشناسان اکنون "تبارشاخه"‌ی (یا "کلاد" که نسخه‌هایی از یک مجموعه هستند و از ریشه یونانی کلادوس به معنای شاخه گرفته شده) سابقِ حوضه کنگو در آفریقای مرکزی را با عنوان "کلاد I" و تبارشاخه سابق غرب آفریقا را نیز تحت عنوان "کلاد II" نامگذاری کرده‌اند. همچنین "کلاد II" شامل دو زیرمجموعه موسوم به کلاد IIa و کلاد IIb است که از میان این دو، کلاد IIb، گروه اصلی از سویه های مختلفی است که در طول شیوع این بیماری در سال جاری میلادی (۲۰۲۲) در گردش هستند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین تاکید کرد که این نام‌های جدید می‌بایست فورا برای نامگذاری این سویه ها استفاده شوند.

ویروس‌ها، بیماری‌های تازه شناسایی شده و ... باید نام‌هایی داشته باشند که منجر به تبعیض یا توهین احتمالی به هر گروه فرهنگی، اجتماعی، ملی، منطقه‌ای، حرفه‌ای یا قومی نشود و هرگونه تأثیر منفی را به حداقل برسانند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، ویروس آبله میمونی برای اولین بار در سال ۱۹۵۸ میلادی کشف و نامگذاری شد.

این سازمان همچنین اخیرا نیز رسماً اعلام کرد که شیوع فعلی آبله میمونی به یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده درباره این بیماری توسط سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۲۷ هزار و ۸۱۴ مورد ابتلا به آبله میمونی و ۱۱ مورد مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری در ۸۹ کشور و منطقه در سراسر جهان به ثبت رسیده که اروپا و آمریکا در این میان بیشترین آمارها را دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: