کد خبر: ۳۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
محققان برای افزایش کارآیی تجهیزات الکترونیکی هوشمند پوشیدنی، موفق به ساخت یک صفحه کلید پوشیدنی شده‌اند که به لباس دوخته می‌شود.


صفحه کلید,صفحه کلید پوشیدنی,دوخت صفحه کلید به لباس

این صفحه کلید پوشیدنی، ۱۱ کلید دارد

 

دوخت صفحه کلید به لباس
محققان برای افزایش کارآیی تجهیزات الکترونیکی هوشمند پوشیدنی، موفق به ساخت یک صفحه کلید پوشیدنی شده‌اند که به لباس دوخته می‌شود.

ساعت هوشمند اپل و عینک گوگل، محبوب‌ترین تجهیزات پوشیدنی محسوب می‌شوند؛ ولی روش‌هایی که کاربر می‌تواند با آنها تعامل کند، محدود است. برای مثال، تایپ متن با ساعت هوشمند اپل بسیار دشوار است و در مورد عینک گوگل امکان‌پذیر نیست. تنها راه حل این مشکل، توسعه صفحه کلیدهای پوشیدنی است که به راحتی روی لباس دوخته شوند و انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند تا بر اثر حرکت بدن، آسیب نبینند.

 

محققان فرانسوی موفق به توسعه یک صفحه کلید پوشیدنی شده‌اند که روی لباس دوخته می‌شود. برای ساخت این صفحه کلید از پارچه پلی‌استر استفاده شده است. سپس با استفاد از یک لاستیک سیلیکونی به نام PDMS، مدارهای الکترونیکی روی پارچه چاپ شده‌اند و با استفاده از یک پلاستیک رسانای الکتریسیته به نام PEDOT:PSS پوشیده شده‌اند.

 

در نهایت مدارهای الکترونیکی با PDMS بیشتری پوشش داده شده‌اند. سپس از چند الکترود برای اتصال این مدار به کامپیوتر استفاده شده است. این صفحه کلید پوشیدنی، ۱۱ کلید دارد و روی آستین دوخته می‌شود. این محصول تا ۳۰ درصد خاصیت کشسانی دارد و پس از هزاربار کشیده شدن و رها شدن، رسانندگی الکتریکی آن هنوز حدود ۹۰ درصد است. محققان امیدوارند از این دستاورد در پنج سال آینده علاوه‌بر کامپیوتر و الکترونیک، در شاخه پزشکی نیز استفاده شود. نتایج این تحقیقات در نشریه Advanced Materials منتشر شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: