کد خبر: ۳۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
دبیر شورای نگهبان، رییس خبرگان شد؛
جنتی در حالی به ریاست یکی از تاثیرگذارترین نهادهای انقلابی انتخاب شد که در طول حیات انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های متعددی قرار داشته است که مشهورترین مسئولیت او حضور در شورای نگهبان به عنوان فقیه است.
ترکیب مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه امروز این مجلس مشخص شد و آیت‌الله احمد جنتی ۸۸ ساله به ریاست مجلس خبرگان پنجم انتخاب شد. رقابت‌های انتخابات مجلس خبرگان البته به اندازه مجلس شورای اسلامی فشرده نبود و مشخص بود هر فهرستی از نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان منتشر شود،  حداقل سی کرسی مجلس را تصاحب خواهد کرد. 

فهرست اصولگرایان نزدیک به آیت‌الله جنتی در حالی همه گزینه‌های اولیه خود را به سلامت از تایید صلاحیت شورای نگهبان گذرانده بودند که چهره‌های معرفی شده از سوی جریان اصلاح طلب مثل حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی امکان حضور در انتخابات خبرگان را پیدا نکردند.

اسامی نامزدهای ثبت نام کرده را اینجا و وضعیت تایید و رد نامزدها در انتخابات خبرگان را از اینجا مشاهده کنید.

 

آیت‌الله احمد جنتی؛ رییس تاثیرگذار نهاد نظام

آیت‌الله جنتی یکی از مسن‌ترین مسئولان نظام به شمار می‌رود؛ با این حال حداقل سه نفر از اعضای مجلس خبرگان (آیات میرمحمدی- امینی و مهمان‌نواز) از او مسن‌تر هستند و از این رو در ابتدای جلسه در صندلی هیات رئیسه سنی خبرگان قرار نگرفت تا روسای سنی در جایگاه هیات رییسه قرار بگیرند.

جنتی در حالی به ریاست یکی از تاثیرگذارترین نهادهای انقلابی انتخاب شد که در طول حیات انقلاب اسلامی در مسئولیت‌های متعددی قرار داشته است که مشهورترین مسئولیت او حضور در شورای نگهبان به عنوان فقیه است.

جنتی از سال ۵۹ در شورای نگهبان عضویت دارد و از سال ۷۱ نیز دبیر شورای نگهبان بوده است. فرزند بزرگ آیت‌الله از نیروهای میانه‌رو و نزدیک به آیت‌الله منتظری بود که این روزها مسئولیت وزارت ارشاد دولت یازدهم را بر عهده دارد.

موحدی کرمانی بر صندلی نایب‌رئیسی خبرگان

آیت‌الله موحدی کرمانی ۸۲ ساله بر صندلی نایب رئیسی خبرگان تکیه زد. موحدی کرمانی از سال ۹۳ که به جای مهدوی کنی به ریاست جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد از حاشیه به متن سیاست ایران آمد اما هنوز نتوانسته جای مهدوی کنی را پر کند. با این حال موحدی کرمانی که در فهرست خبرگان مردم (لیست هاشمی) هم قرار داشت  وارد مجلس خبرگان شد و حتی رای بالاتری نسبت به رای آیت‌الله جنتی به دست آورد.

نتایج خبرگان تهران را اینجا ببینید

دیگر نایب‌رئیس مجلس خبرگان آیت‌الله هاشمی شاهردوی است. رئیس سابق قوه قضائیه تلاش داشت جای رئیس اسبق قوه قضائیه در صندلی نایب‌رئیسی قرار بگیرد، اما وقتی در رسیدن به این کرسی ناکام ماند، برای نشستن روی صندلی نایب‌رئیسی با رئیس فعلی قوه قضائیه رقابت کرد که در نهایت با کسب 63 رای توانست بر صندلی نایب رییسی تکیه زند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: