کد خبر: ۳۷۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۴ - ۲۰ تير ۱۴۰۱
قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز دوشنبه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به بروز رکود و محدودیتهای کرونایی چین که مسئله محدودیت عرضه را تحت الشعاع قرار داد، حدود یک دلار کاهش پیدا کرد و روند رشد معاملات جمعه را معکوس کرد.

بهای معاملات نفت برنت با ۸۲ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش، به ۱۰۶ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز جمعه ۲.۳ درصد صعود کرده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و چهار سنت معادل یک درصد کاهش، به ۱۰۳ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید و رشد دو درصد روز جمعه را کمرنگ کرد.

حجم معاملات روز جاری به دلیل تعطیلات عمومی در بخشهایی از آسیای جنوب شرقی از جمله سنگاپور که قطب معاملات نفت است، اندک بود.

هر دو شاخص هفته گذشته پس از این که نگرانی از افزایش نرخهای بهره که خطر بروز رکود و افت تقاضا برای نفت را در پی دارد، بر بازار حاکم شد، به کاهش هفتگی تن دادند.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ Research در یادداشتی نوشتند: قراردادهای خرید معاملات وست تگزاس اینترمدیت اکنون در پایینترین حد از مارس سال ۲۰۲۰ قرار دارد که تقاضا در اوج پاندمی کووید ۱۹ ریزش کرده بود. این وضعیت با وجود سیگنالهایی از کمبود عرضه، ایجاد شده است.

هر دو شاخص در ابتدای معاملات روز دوشنبه ابتدا کاهش پیدا کردند، سپس صعودی شدند و دوباره مسیر کاهشی را در پیش گرفتند.

آمار ۱۰ ژوییه درباره آمار ابتلا به کووید ۱۹ در چین نشان داد موارد ابتلا نسبت به روز قبل افزایش پیدا کرده است. نگرانیها نسبت به احتمال قرنطینه گسترده‌تر پس از شیوع سویه جدیدی از اومیکرون در شانگهای، به قوت خود باقی است.

در بخش عرضه، بازار نگران برنامه‌های غرب برای تعیین سقف روی قیمت نفت روسیه است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده است تحریمهای بیشتر به تبعات فاجعه آمیزی در بازار انرژی جهانی ختم می شود.

یک عامل مهم دیگری که معامله‌گران به نظاره آن نشسته اند، تعمیرات خط لوله نورد استریم ۱ است که بزرگترین خط لوله انتقال گاز روسیه به آلمان است و قرار است از ۱۱ تا ۲۱ ژوئیه برای تعمیرات بسته شود. دولتها، بازارها و شرکتهای اروپایی نگرانند این تعطیلی به دلیل جنگ در اوکراین، طولانی شود.

استفن اینس، از شرکت مدیریت دارایی SPI در این باره گفت: مشکل بزرگ برای بازارها در حال حاضر این است که آیا فعالیت نورد استریم دوباره ازسرگرفته خواهد شد. اگر فعالیت این خط لوله طبق برنامه قبلی در ۲۲ ژوییه از سرگرفته نشود، در این صورت تقاضا برای گاز در اروپا سرکوب شده و باعث بروز رکود اقتصادی و تقاضای ضعیفتر برای نفت و رکود تورمی می‌شود. تا زمانی که درباره این ریسک بزرگ تصویر واضحی ایجاد نشود، بازار نگران این وضعیت خواهد ماند.

همچنین پرسشهایی درباره فعالیت کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) که نفت قزاقستان را از طریق بنادر روسیه به بازار منتقل می کند، وجود دارد. جریان نفت از این خط لوله که حامل حدود یک درصد از نفت جهان است، با وجود دستور هفته گذشته یک دادگاه روسی برای تعلیق فعالیتش، همچنان ادامه پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت خام CPC Blend قرار است از ۴.۸۶ میلیون تن در ژوئیه به ۵.۴۵ میلیون تن در اوت افزایش پیدا کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: