کد خبر: ۳۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۳ تير ۱۴۰۱
سخنگوی صنعت آب با اعلام اینکه برای مشترکان بد مصرف آب پیامک هشدار قطع دریافت می‌کنند، گفت: آب ۹ مشترک بد مصرف در تهران تا چند ساعت قطع شد و این امر سبب شد برخی از آنها برای اصلاح مصرف اقدام کردند.
"فیروز قاسم‌زاده" روز یکشنبه در نشست خبری افزود: برای مشترکان بد مصرف پیامک اصلاح روند مصرف ارسال شده بود که برخی توجه نکردند؛ بنابراین آب آنها تا چند ساعت قطع شد.

وی ادامه داد: تعدادی از این مشترکان به هشدارها توجه کرده و برای اصلاح مصرف اقدام کردند.

سخنگوی صنعت آب در باره اثرگذاری جرایم بر روند مصرف بد مصرف‌ها گفت: این جریمه‌ها بر اساس قانون است. بنابراین ممکن است جریمه مطابق درآمد مشترکان نباشد و برای این امر بحث قطع آب در نظر گرفته شده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: اما علاقه‌ای برای قطع نیست، زیرا آنها هم شهروندان هستند و باید آب مصرفی و مورد نیاز آنها را تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: امید است با اقدام‌هایی که در نظر گرفته شده این مشترکان نسبت به رعایت الگوی مصرف دقت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی صنعت آب گفت: برای مشترکان بد مصرف در سایر کلان‌شهرها پیامک یا ارسال شده و یا در حال ارسال است که امید است رعایت کنند و نیازی به قطع نباشد.

قاسم‌زاده از تدوین طرح سازگاری با کم‌آبی به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تغییرات اقلیمی خبر داد و خاطرنشان ساخت: برنامه‌های این طرح تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود با اجرای این طرح ۱۵ میلیارد مترمکعب از مصارف بخش کشاورزی به‌عنوان پرمصرف‌ترین بخش در طول برنامه کاسته شود.

برنامه قطع آب نداشته‌ایم/ راه‌اندازی سازمانی برای بارورسازی ابرها

سخنگوی صنعت آب از راه‌اندازی سازمانی در وزارت نیرو برای بحث بارورسازی ابرها خبر داد و گفت: سازمان توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های نوین آب‌های جوی تشکیل شده و محل آن نیز در وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: ساختار سازمانی آن به سازمان برنامه فرستاده شده تا مصوب شود.

سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: تاکنون برنامه‌ای برای قطع آب نداشته‌ایم و فعلاً نداریم.

قاسم‌زاده درباره وضعیت مخازن سدها گفت: سال آبی سال گذشته، سال خیلی کم‌آبی بود به‌طوری‌که طی ۵۰ سال اخیر بدترین شرایط بارش را داشتیم. این وضعیت بارشی اثر مضاعفی بر روی موجودی مخازن سدها و آب‌های زیرزمینی داشت.

وی ادامه داد: این شرایط سبب بروز قطعی آب و برق در سال گذشته شد.

سخنگوی صنعت آب گفت: پیش‌بینی سازمان هواشناسی نشان داد سال آبی جاری هم بارش‌ها زیر نرمال است و بر همین اساس برنامه‌ریزی بر این مبنا صورت گرفت.

قاسم‌زاده بیان کرد: در جلسه‌هایی با وزیر نیرو مقرر شد برنامه‌ریزی مصارف و منابع هفتگی انجام شود و سه سناریو برای آنها در نظر گرفته شد.

کاهش ۴ درصدی حجم آب سدها

وی تاکید کرد: تاکنون سدهای کشور ۲۸ میلیارد مترمکعب آب دارند که نسبت به سال گذشته ۴ درصد رشد دارد و نسبت به درازمدت ۴ درصد کاهش دارد.

سخنگوی صنعت آب گفت: بر این اساس کنترل‌ها بر روی مصارف به شدت انجام شد و حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب برای مصارف خروجی انجام شد که نسبت به پارسال ۲۳ درصد کاهش دارد.

وی افزود: این کنترل مصرف عدد بزرگی است که با همراهی مردم اتفاق افتاده است.

سخنگوی صنعت آب گفت: حجم مخازن سدها اکنون ۵۱ درصد آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد بوده حدود ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد که نسبت به درازمدت ۲۲ درصد منفی هستیم.

وی در خصوص اصلاح تعرفه‌های آب در سال ۱۴۰۱ گفت: طبق مصوبه‌ای که هیئت وزیران داشته و براساس ظرفیت‌های قانون بودجه امسال، آیین‌نامه‌ای تدوین شده که در حال بررسی است و هنوز مصوب نشده است؛ طبق این آیین‌نامه اجرایی، تعرفه‌های آب اصلاح می‌شود که هر زمان تصویب و ابلاغ شد، جزئیات آن بیان خواهد شد.

قاسم‌زاده از تدوین سندی خبر داد که قرار است در شورای عالی آب به تصویب برسد و مبنای همکاری بین دستگاهی در زمینه اصلاح روند مصرف آب باشد و گفت: در صورت تصویب این سند، می‌تواند اصلاح روند مصرف آب در بخش کشاورزی را در دستور کار قرار دهیم.

سخنگوی صنعت آب در خصوص تأمین آب کشاورزی اصفهان گفت: متعهد شدیم که ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی غرب و شرق اصفهان تأمین کنیم که تا امروز ۲۵۰ میلیون مترمکعب را تأمین کرده‌ایم و ۶۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز در نوبت تأمین قرار دارد و فقط ۱۰ میلیون مترمکعب از تعهد عقب هستیم.

وی افزود: در قانون بودجه ظرفیتی دیده شده که از محل صادرات محصولات آب‌بر، بخشی از درآمد صرف طرح‌های آبی شود که این مسئله در صورت اجرا می تواند به تأمین مالی طرح‌های آبی کمک کند.

قاسم‌زاده از ادامه تکمیل آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی،‌خراسان رضوی و اصفهان خبر داد و گفت: تخصیص ۲۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال برای استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان نهایی شده و برای استان‌های یزد، کرمان و اصفهان نیز در فاز اول تخصیص ۱۵۰ میلیون مترمکعب نهایی شده و درحال گذراندن مراحل نهایی عملیات اجرایی است و برای این سه استان، تخصیص ۲۰۰ میلیون مترمکعب دیگر نیز از محل آب خلیج فارس در دستور کار قرار گرفته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه "تعداد شهرهای دارای تنش آبی در ابتدای تیرماه به ۲۷۰ شهر رسید"ف گفت: از این میان تنها ۴ یا ۵ شهر وضعیت قرمز دارند که این شهرها را نیز با طرح‌های آبرسانی اضطراری درحال تأمین آب هستیم.

وی ادامه داد: هیچ برنامه‌ای برای قطعی برنامه‌ریزی شده آب در هیچ نقطه کشور نداریم اما مشترکان باید صرفه‌جویی در مصرف و مدیریت مصرف را در تمامی بخش‌ها در دستور کار خود قرار دهند تا به پایداری آبرسانی در ایام گرم سال کمک کنند.

قاسم‌زاده افزود: در زمینه بارورسازی ابرها، از رادار خاصی جهت پتانسیل‌یابی و تعیین بهترین نقاط بارورسازی استفاده می‌شود که تکنولوژی آن در اختیار چند کشور خاص بوده و این تکنولوژی را در اختیار ایران قرار نمی‌دانند که اخیرا یک شرکت ایرانی موفق به دستیابی به این تکنولوژی شده و قرار است از این پس با دانش کسب شده، در زمینه بارورسازی ابرها اقداماتی انجام شود که اطلاعات بیشتر در آینده‌ای نزدیک اطلاع‌رسانی خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: