کد خبر: ۳۷۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۱۲ تير ۱۴۰۱
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: جهت گیری جدیدی را باید در حوزه پژوهش شروع کنیم و آن جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است.

سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه ساختمان رویش و رونمایی از محصولات دانش بنیان و فناورانه شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در جمع خبرنگاران از وزارت علوم و شخص وزیر علوم با توجه به فعالیت و توجه ویژه آنها به حوزه فناوری تشکر کرد. 

وی بیان کرد: مجموعه هایی مثل پردیس دانشگاهی، پارک های علم و فناوری بستری برای جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش هستند و همین بخش خصوصی است که در حوزه پژوهش با راه اندازی اتاق تمیز و ارایه دستگاه های جدید آزمایشگاهی سرمایه گذاری می کنند و در کنار آن با همکاری که با دانشگاه شکل می گیرد، پروژه های عملیاتی و محصول محور پیاده سازی می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت : دانشگاه ها از طریق سرمایع گذاری بخش خصوصی می توانند از بخشی از سود پروژه یا سهام شرکت ها منتفع شوند؛ عملا دانشگاه می تواند یک منبع درآمد جدید داشته باشد که از طریق بخش خصوصی و از محل فروش پتنت ها و مشارکت در شرکت ها اتفاق می افتد.

ستاری گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان اختیارات خاصی در این خصوص هم به دانشگاه ها و هم پارک های علم و فناوری داده ایم که می توانند از این اختیارات استفاده کنند برای اینکه درآمد دانشگاه را در حوزه پژوهش و فناوری افزایش دهند.

وی ادامه داد: این کلید تحول است، اگر می خواهیم دانشگاهی داشته باشیم که در متن جامعه باشد معنی آن این است که دانشگاه بتواند مشکلات جامعه را حل کند و محصول به جامعه بدهد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: محصول حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و اتفاقی که در دانشگاه در حال حاضر می افتد زیرساختی است که باید شکل گیرد تا بخش خصوصی به راحتی بتواند پروژه های محصول محور داشته باشد.

ستاری در پاسخ به درخواست های جامعه دانشگاهی پیرامون افزایش بودجه اعتبارات واحدهای فناورانه گفت: لیاقت دانشگاه بیشتر از این است، وقتی کشور به این نتیجه برسد که جوانان و استادان دانشگاه سرمایه های آن  هستند، نه سرمایه های فیزیکی، مطمئنا بیشتر از این خرج خواهد کرد.

درخواست ۴۵میلیاردی دانشگاه تربیت مدرس از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

فرهاد دانشجو رییس دانشگاه تربیت مدرس هم در این مراسم خواستار تخصیص ۴۵ میلیارد تومان بودجه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم برای توسعه زیرساخت های فناوری دراین دانشگاه شد.

وی گفت : این دانشگاه خواستار اختصاص پنج میلیارد تومان از سوی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم برای صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس شد.

رییس دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: این حمایت ها جهت کمک به شرکت هایی هستند که در مراحل دانش بنیان برای بخش تجاری سازی فعال اند تا بتوانند فعالیت  موثری در خصوص اقتصاد دانش بنیان داشته باشند.

دانشجو افزود: زیرمجموعه و زیرساخت های دانشگاه تربیت مدرس نیز نیازمند ۴۰ میلیارد تومان بودجه زیرساختی هستند که این ۲ درخواست را تقدیم معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خواهیم کرد تا ما را حمایت کنند.

دانشگاه تربیت مدرس  در سال ۱۳۶۰ تأسیس شده،  دانشگاهی پیشرو در آموزش و پژوهش، با هدف تولید علم نافع، گسترش مرزهای دانش و فناوری، به ویژه تربیت اعضای هیأت علمی در علوم مختلف است که به توسعه و تقویت نهضت تولید علم و جنبش نرم‌افزاری و افزایش سهم تولیدات علمی و توسعه علوم انسانی و نیازهای ملی و فناوری‌های نوین و کاربردی با تعامل مراکز علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی در حال فعالیت است.

این دانشگاه بر اساس نظام رتبه‌بندی لایدن در نتایج رتبه‌بندی دانشگاه‌های برتر دنیا در سال ۲۰۲۲ میلادی در جمع ۱۳۱۸ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است، دانشگاه تربیت مدرس پس از دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران رتبه سوم دانشگاه های کشور را از آن خود کرده است. همچنین این دانشگاه بر اساس چهار معیار کلی مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی، دسترسی آزاد به انتشارات و تنوع جنسیتی در میان دانشگاه های برتر جهان قرار گرفت.

ساختمان رویش در پردیس پژوهش پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس امروز با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور افتتاح شد و با شروع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان به بهره‌برداری رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: