کد خبر: ۳۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
تاكید بر این نكته كه «هیچ چیز تصادفی نیست؛ ما موجودات انتخاب‌گری هستیم» بسیار مهم و آموزنده است،

یادآوری‌هایی برای بزرگترها!
- تاكید بر این نكته كه «هیچ چیز تصادفی نیست؛ ما موجودات انتخاب‌گری هستیم» بسیار مهم و آموزنده است، «پو» تصادفی قهرمان نشد، تلاش كرد تا به مقام «جنگجوی اژدها» رسید.

- تاكید بر زمان حال هم در این فیلم بسیار مهم است و مدام این نكته تكرار می‌شود كه «به زمان حال فكر كن، به دمی كه الان وجود دارد.» خیلی اوقات ما نباید به بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها، اضطراب آینده را بدهیم. باید بگوییم الان، در این زمان و مكان تلاش كن! اكنون و اینجا فعال باش و به پیش‌بینی آینده نپرداز. ما برای آینده به پیش‌بینی نیازی نداریم بلكه باورهای مثبت لازم داریم. در این انیمیشن دیالوگی نداریم كه بگوید: «اگر ببازم، چه؟!» و این، دادن باورهای مثبت است.

- نكته دیگری كه در فیلم به آن تاكید می‌شود، دوری از بیكاری و بطالت است. وقتی پو به شیفو می‌گوید: «تو استاد من نیستی شیفو، منم جنگجوی اژدها نیستم» و شیفو می‌پرسد: «چرا همون اول نرفتی؟ می‌دونستی كه می‌خوام از شرت خلاص بشم ولی وایسادی؟» پو جواب می‌دهد: «وایسادم كه وایسادم! وایسادم چون هر دفعه كه با آجر می‌زدی توی سرم یا می‌گفتی كه بو می‌دم، بهم برمی‌خورد ولی هیچ كدوم به سختی اون نبود كه هر روز زندگیم رو به بطالت می‌گذروندم!» و واقعا هیچ‌چیز بدتر از بیكاری و بطالت، خلق یك كودك را تنگ نمی‌كند! باید برای فرزندم برنامه داشته باشم؛ حتی اگر از نظر جسمی خسته می‌شود، نباید حمایتگر افراطی باشیم و با فكر اینكه مبادا فرزندمان خسته شود، او را تشویق به بیكاری و تنبلی كنیم.   

 كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست

نكته دیگری كه در فیلم  پو به آن تاكید می‌شود، دوری از بیكاری و بطالت است

  
آسیب بیكاری بسیار بیشتر از خستگی و سختی مسوولیت‌هایی است كه به آنها می‌سپاریم؛ چراكه وقتی كودك كار مفیدی انجام دهد (از لباس پهن كردن و گرم كردن غذا گرفته تا شستن ماشین و. . . ) در نهایت رضایت از خویشتن دارد؛ وقت‌گذرانی زیادی برای بازی كامپیوتری و. . . حس مفید بودن در پی ندارد!

-  بچه‌ها را با هم مقایسه نكنیم! وقتی اوگ‌وی به شیفو می‌گوید: «هر كار كنی، اون هسته هلو، تبدیل به درخت هلو می‌شه، شاید دوست داشته باشی سیب بشه، ولی به هلو می‌رسه!» شاید والدین با دیدن بچه‌های دوست و فامیل آرزو كنند، فرزندشان مثل آنها شود اما نمی‌شود؛ همان‌طور كه هسته هلو، سیب نمی‌شود! اما هسته هلو می‌تواند هلوی درشت و سالمی باشد. پس باید استعداد كودك خود را درست بشناسیم و بنا بر ظرفیتش، از او توقع داشته باشیم و كمكش كنیم و استعدادش را شكوفا كنیم؛ نه اینكه فرزندمان را شبیه فرزند دوست و آشنا كنیم!

- نكته دیگر اینكه تاكید بر كار گروهی در این مجموعه بسیار زیاد است. درست است كه به نظر، «پو» قهرمان است اما وقتی كودك كارتون را می‌بیند، مجموعه را قهرمان می‌داند و متوجه می‌شود كه پو با كمك دوستانش موفق و قهرمان می‌شود. تك‌تك ما نیاز داریم به جامعه خدمت كنیم و جامعه به ما خدمت كند و با وجودی كه آدم‌ها تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند،  وقتی هدف مشتركی در میان باشد، ویژگی‌های مثبت‌شان را در قالب كار گروهی به كار می‌گیرند و نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؛ ضمن اینكه تفاوت‌های پو و دوستانش با هم، همیشه باعث دردسر و اختلاف بین آنهاست اما در نهایت به یك نتیجه‌ای می‌رسند و این اهمیت مهارت حل مساله را می‌رساند.

قرار نیست ما با دوستان‌مان دعوای‌مان نشود، دوستان خوب دوستانی نیستند كه هیچ‌وقت دعوا نكنند! دوستان خوب، دوستانی هستند كه وقتی اختلافی پیش آمد، بتوانند آن را حل كنند، چون هدف بزرگ‌تری دارند و این مساله در انجام كارهای گروهی بسیار مهم است و بچه‌های ما معمولا در این مساله ضعیف هستند.

درس های کارتونی
انیمیشن های مختلف نکات جالبی را به شما و کودکان یاد می دهند
می‌خواهید  روحیه کار تیمی را تقویت کنید؟  

    

Sponge Out of Water/ 2015

    كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست 

انیمیشن باب اسفنجی  روحیه کار تیمی را در کودکان تقویت می کند

  
سال ها است كه با شخصیت باب‌اسفنجی آشنا شده‌ایم که همیشه در تمام فیلم‌ها و سریال‌هایش تاكید بر كار گروهی و دانستن قدر و ارزش دوستان، برای بچه‌ها تكرار شده است. «فیلم باب اسفنجی: اسفنج بیرون از آب» هم از این قاعده مستثنا نیست اما صحنه‌های خشن و ناخوشایندی هم دارد كه شاید صلاح ندانید فرزندتان آنها را ببیند!

می‌خواهید مفهوم دوستی را بدانید؟

Shaun the Sheep Movie/ 2015

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیستاین انیمیشن، دوستی و پذیرش اشتباه و جبران یا تصحیح خطاها را به بچه‌ها گوشزد می‌كند

 

  این انیمیشن با اینكه خالی از هر دیالوگی است و صرفا با صدای حیوانات و حركات اغراق‌آمیز آنها همراه است اما در تمام قسمت‌هایش قهرمان دوست‌داشتنی آن، بره مهربان و باهوشی است كه پیام‌های مثبتی از جمله اهمیت كار گروهی، دوستی و پذیرش اشتباه و جبران یا تصحیح خطاها را به بچه‌ها گوشزد می‌كند.

می‌خواهید احساسات‌تان را بشناسید؟
Inside out/2015

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیستانیمیشن«Inside out»  كمك می‌كند كودكان احساس‌شان را شناسایی كرده و در موردش صحبت كنند

 

 این فیلم باعث بیان احساسات می‌شود و كمك می‌كند كودكان احساس‌شان را شناسایی كرده و در موردش صحبت كنند؛ ضمن اینكه برخلاف تصور غالب، بچه‌ها با تماشای این فیلم متوجه می‌شوند كه حس «غمگین» بودن همیشه هم بد نیست و حتی می‌تواند اعضای خانواده را به هم نزدیك كند!

می‌خواهید مفهوم برابری و برادری را توضیح دهید؟  
Big Hero 6 /2014

   كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست

انیمیشن «Big Hero» مهم‌ترین پیامش پاك كردن نژاد‌پرستی است

   
داستان این فیلم در شهری تخیلی به نام «سانفرانسوكیو» رخ می‌دهد كه از پیوند «سانفرانسیسكو» (نماد غرب) و «توكیو» (نماد شرق) حاصل شده و زیادی اغراق‌آمیز است اما مهم‌ترین پیامش پاك كردن نژاد‌پرستی است. همه‌چیز در این داستان، چندملیتی و چندفرهنگی است و هر كدام از شخصیت‌ها از یك گوشه دنیا آمده‌اند. این همان دنیای مدرنی است كه همگی آرزویش را داریم!

 می‌خواهید روابط ایده‌آل مادر و دختر را نشان دهید؟
Brave/ 2012

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست

انیمیشن «Brave» به عشق میان اعضای خانواده پرداخته است

    
مریدا، دختری مغرور است و با همین غرور، مادرش را به خطر می‌اندازد اما در نهایت مجبور می‌شود همه تلاشش را به كار بگیرد تا بتواند مادرش را به ظاهری انسانی و به خانه برگرداند. شاید «شجاع» رمانتیك و عاشقانه نباشد اما بدون شك به عشق میان اعضای خانواده پرداخته و با این یادآوری، رابطه پرچالش مریدا و مادرش را نشان می‌دهد.

می‌خواهید بر ترس‌های‌تان غلبه كنید؟
Home/ 2015

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیستامید داشتن در بدترین شرایط و غلبه بر ترس‌ها از جمله پیام‌های مثبت انیمیشن«Home» است

 

 درك بیگانه‌ها، شناخت خود، امید داشتن حتی در بدترین شرایط و غلبه بر ترس‌ها از جمله پیام‌های مثبت فیلم است؛ البته پیام‌های كوچك‌تری هم در این فیلم هست؛ مثل اینكه همه ما آدم‌ها درگیر لوازم و وسایل بی‌خودی هستیم كه فقط پای‌مان را به این دنیا بسته‌اند و با دور ریختن‌شان سبك می‌شویم و راحت‌تر پرواز می‌كنیم!

می‌خواهید خودباوری را تقویت كنید؟
Boxtrolls/2014

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست

انیمیشن «Boxtrolls» خودباوری را در کودکان تقویت می کند

 

  ظاهربین نباشید و گول شایعات را نخورید! Boxtrollها نه بچه‌دزدند و نه آدم‌خوار؛ اتفاقا موجودات آرامی هستند كه برای نترسیدن آدم‌ها از ظاهرشان، خود را پنهان می‌كنند.  البته در این فیلم تاكید بر این  پیام هم وجود دارد كه «تو می‌توانی هركسی یا هر چیزی كه می‌خواهی باشی و دیگران نمی‌توانند باعث محدودیت تو شوند.»

می‌خواهید مفهوم انسانیت را بیان كنید؟
Ice Age4/ 2012

كارتون‌درمانی,كارتون‌درمانی چیست

انیمیشن «Ice Age4»

 
شاید شخصیت‌ها و حال و هوای داستان مشابه نسخه‌های پیشین آن باشد اما پیام‌های انسان‌دوستانه فیلم برای كودكان می‌تواند آموزنده باشد؛ مثلا اینكه همیشه هوای دوست‌تان را داشته باشید یا اینكه زندگی جمعی و در كنار هم بهتر از زندگی انفرادی است و اگر می‌توانیم باید برای همنوعان خود فداكاری و جانفشانی كنیم.

 

تا حالا عبارت «كارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟! (قسمت اول)

 

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: