کد خبر: ۳۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۶ - ۰۶ تير ۱۴۰۱
طبق گزارش های رسمی افزایش هزینه برای خانوارها در ۹ دهک به بالای ۵۰ درصد رسیده که برای دهک اول به عنوان کم درآمدترین ، ۶۴ درصد بوده است.

اعلام گزارش تورم برای خردادماه امسال بیانگر آثار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی و تغییر روند پرداخت یارانه از واردکننده به مصرف کننده بود. این گزارش نشان داد که رکوردهای تازه ای در شاخص تورم طی چندین سال گذشته ثبت شده است؛ به طوری که تورم ماهانه به ۱۲.۲ درصد رسید که این نرخ قابل توجه بود.

همچنین تورم نقطه به نقطه (افزایش هزینه نسبت به ماه مشابه سال قبل) با افزایش حدود ۱۳ درصدی به ۵۲.۵ درصد رسید و تورم سالانه که چندماهی در دور کاهشی قرار داشت در نرخ ۳۹.۴ درصد ثبت شد.

افزایش هزینه دهک اول ۱۵ درصد بیشتر از دهک دهم

اما بررسی تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران در رابطه با روند تغییر قیمت و افزایش هزینه در بین تمامی دهک‌های هزینه‌ای به غیر از دهک دهم، از تورم بیش از ۵۰ درصد بین آنها حکایت دارد.

این در حالی است که تورم نقطه به نقطه در دهک‌ها نشان می دهد که در دهک اول ۶۴ ، دوم ۶۱ ، سوم ۵۸.۳ ، چهارم ۵۶.۹، پنجم ۵۵.۲ ، ششم ۵۴.۱ ، هفتم ۵۲.۸ ، دهک هشتم ۵۱.۲ و دهک نهم ۵۰.۴ درصد هزینه‌ها نسبت به خرداد پارسال افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه برای دهک دهم که پردرآمدترین دهک است از افزایش کمترین نسبت به سایر دهک‌ها برخوردار بوده و ۴۹ درصد گزارش شده است. بر این اساس افزایش هزینه برای دهک اول ۱۵ درصد بیشتر از دهک دهم بوده است.

افزایش ۲۳ درصدی  تورم دهک کم درآمد در یک ماه

در مقایسه با اردیبهشت‌ماه سال جاری، تورم نقطه ای برای دهک اول ۲۳ درصد رشد داشته و از ۴۱.۲ به ۶۴ درصد رسیده است. این در حالی است که برای دهک دهم این افزایش هزینه کمتر  در حدود هشت درصد بوده است؛ به طوری که از ۴۱.۲ به ۴۹ درصد افزایش پیدا کرده است.

تورم سالانه نیز برای دهک اول ۴۲.۷ و در روندی کاهشی برای دهک سوم ۳۸.۳ درصد ثبت شده است. براین اساس فاصله تورمی دهک‌ها به حدود ۴.۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل یک درصد رشد کرده است.

اثر افزایش قیمت خوراکی ها بر دهک‌های پایین

در این رابطه یادآور می‌شود که شاخص تورم بر اساس دهک‌های هزینه‌ای در ۱۰ دهک تقسیم می‌شود که دهک دهم پردرآمدترین و دهک اول کم درآمدترین این تقسیم بندی است. افراد و خانوارهای مختلف ترکیب سبد مصرفی متفاوتی نسبت به میزان درآمد خود دارند، شاید تغییرات قیمت برای همه یکسان باشد ولی تاثیرگذاری آن برای افراد مختلف، ‌متفاوت است که در تورم دهک‌ها این اختلاف نمایان می شود.

بر این اساس،‌ تغییر تورم دهک‌ها  بستگی به ترکیب درآمد و اینکه در ماه مورد نظر،‌ کدام کالا افزایش قیمت بیشتری داشته،‌ متفاوت است، مثلا وقتی خوراکی‌ها افزایش بیشتری داشته باشند، برای دهک‌های پایین‌تر، تورم بالاتری دارد ولی در برخی کالاهای دیگر متفاوت خواهد بود مثل اتفاقی که در خرداد ماه امسال رخ داده است.

افزایش هزینه برای پردرآمدها و کم درآمدها چقدر است؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: