کد خبر: ۳۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۲ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
سخنگوی آب کشور گفت: بر اساس آخرین تصمیم وزارت نیرو برای مقابله با مشترکان بدمصرف تصمیم بر آن شده که آب این دسته از مشترکان به صورت موقت سه تا چهار ساعت در روز قطع شود و اگر روند خود را تغییر ندهند، مجبور خواهیم بود تا انتهای پایان پیک بطور کامل آب این مشترکان را قطع کنیم.
فیروز قاسم زاده امروز درباره برخورد وزارت نیرو با مشترکان بدمصرف گفت: شش درصد مشترکان جزو این طرح هستند و قرار شده که طرح قطع آب را در چند فاز برای این دسته از مشترکان اجرایی کنیم و در شرایطی که مدیریت مصرف صورت نگیرد، آب این مشترکان بطور کامل قطع خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش اداری نیز مقررات سخت گیرانه‌ای را در دستور کار داریم، گفت: تاکنون ۷۰ درصد به اهداف ترسیم شده دست یافته‌اند.

او درباره آخرین وضعیت فرونشست در کشور، گفت: ایران جزو کشورهایی است که بیشترین میزان فرونشست را دارد. فرونشست در کل کره زمین با یک نرخ مجاز اتفاق می‌افتد که اگر از این نرخ خارج شود مشکل آفرین خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا، مبنی بر اینکه در حال حاضر نرخ مجاز چقدر است، گفت: نرخ مجاز تعیین شده نیم الی یک سانتی متر تعریف شده اما این میزان در برخی از دشت‌های تهران حدود هشت سانتیمتر است اما این عدد چندان بالا نیست و رنج‌های بالای ۲۰ سانتیمتر بسیار خطرناک هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره آخرین وضعیت طرح‌های انتقال آب، گفت: در خلیج فارس و دریای عمان فاز مطالعاتی آغاز شد، چند نقطه را لکه گذاری کردیم، در بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان این مطالعات در حال انجام است و مهندسی ارزش صورت می‌گیرد.

وی افزود: انتقال آب از دریای عمان به کرمان، اصفهان، هرمزگان و یزد در فاز ۱ به گل گوهر اجرا شده و اکنون آماده بهره برداری است. در سیستان و بلوچستان نیز یک طرح مطالعه شده که در بخش‌های خط انتقال در چابهار و خراسان جنوبی در حال انجام بوده و قرار است که برای صنایع و شرب آب را منتقل کند و در مسیر تمام اینها را به آب شرب برساند.

وی انتقال آب از دریای خزر نیز گفت: بر اساس جمع‌بندی‌هایی که صورت گرفت در حال حاضر این طرح در حال بررسی است تا خط مشی‌های آن تعیین شود و اکنون با محیط زیست و امور جنگل‌ها در حال تعیین تکلیف برای اجرای این طرح هستیم.

وی با اشاره به تعداد شهرهای دارای تنش آبی، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم هدفگذاری شد که برای شهرهای دارای تنش آبی چاره اندیشی شود. در آن زمان ۳۰۰ شهر دارای تنش پیدا کردیم و در دو جبهه آبرسانی شهری و روستایی برنامه ریزی‌های مدون برای این بخش صورت گرفت.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین نگرانی در مراکز استان است اما بر اساس سیاستگذاری‌های صورت گرفته در تابستان هیچ گونه جیره بندی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آب روستایی گفت: برای این مهم جهاد آبرسانی تشکیل شد و هدف این بود که روستاهای بیش از ۲۰ خانوار که شامل ۱۵ هزار روستاست به شبکه آبرسانی متصل شود. این طرح تاکنون هشت درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی در خصوص آخرین وضعیت حق آبه هیرمند، گفت: نشست‌های جدی در این خصوص با طرف افغان داشته‌ایم. اخیرا نیز جلسه‌ای در تهران با همین موضوع برگزار شد که در صدد بودیم ابهامات موجود برای طرف مقابل را برطرف کنیم، در این راستا دستور کارهایی به دو طرف داده شده که باید برای آن مطالعات لازم صورت بگیرد و در نهایت تصمیم گیری اخذ شود.

به گفته وی تاکنون متاسفانه شاهد مشارکت خوبی نبودیم. آنطور که دوستان می‌گویند ۳۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده اما آنچه ما دریافت کرده‌ایم تنها سه میلیون متر مکعب بوده است. البته باید توجه داشت که حق آبه هیرمند ثابت نیست و تابع شرایط آبی بوده و با توجه به اینکه هر دو طرف چندین سال است با خشکسالی مواجه هستند، باید توافق برای این موضوع صورت بگیرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای نصب کنترهای هوشمند در صنعت آب، گفت: به دلیل اینکه نصب این تجهیزات بر عهده مصرف کننده است، استقبال چندانی تاکنون برای این موضوع صورت نگرفت، درنهایت وزارت نیرو به این جمع‌بندی رسید که تسهیلاتی را برای نصب کنتورهای هوشمند در نظر بگیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های تشویقی و تنبیهی وزارت نیرو برای مشترکان گفت: سه بسته مشترک خوش مصرف، پر مصرف و بدمصرف وجود دارد که در بخش آب شرب یارانه‌ای که به مشترکان اختصاص می‌یابد نوعی تشویق حساب می‌شود، چرا که بر اساس یارانه آب مشترکان تنها ۲۰ درصد از قیمت تمام شده آب را پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: سیاست‌های تنبیهی نیز در این راستا دیده شده به گونه‌ای که تعرفه آب به صورت پلکانی محاسبه می‌شود و در نهایت به قیمت تمام شده می‌رسد. الگوی مصرف برای هر فرد در ماه به طور متوسط ۱۵ متر مکعب تعریف شده که اگر مصرف به ۳۰ متر مکعب برسد، مشترک جزو مشترکان پر مصرف و بالای این میزان مشترک جزو بدمصرف ها به حساب می‌آید.

به گفته وی در حال حاضر قیمت آب تمام شده در هر متر مکعب ۲۵۰۰ تومان است.

وی با اشاره به سیاست‌های وزارت نیرو برای برداشت آب‌های ژرف، گفت: یکی از تکالیف قانونی وزارت نیرو این است که روش‌های متفاوت استهسال آب را شناسایی کند و در شرایط بحرانی بتواند این ظرفیت‌ها را مورد استفاده قرار دهد. در این راستا وزارت نیرو روی بحث ‌آب‌های ژرف فازهای مطالعاتی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در این راستا لکه گذاری‌هایی در سطح کشور صورت گرفته و تحقیقات لازم انجام شده است. در سیستان و بلوچستان و زاهدان این طرح برای اثبات درستی تحقیقات اجرا شده و قرار است ۱۰ چاه را در سیستان ایجاد کنیم.

همچنین محمد جوانبخت - معاون آب و آبفای وزیر نیرو - در این نشست با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی در کشور گفت: سال آبی سختی را در پیش داریم. در برخی مناطق میزان بارندگی‌ها ۵۰ تا ۶۰ درصد پایین‌تر است و شرایط تابستان پیش رو شرایط راحتی نیست اما با این حال هیچ گونه جیره بندی تعریف نشده است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با این شرایط گفت: برنامه ریزی‌های متعددی در بخش‌های آب و فاضلاب برای این مهم صورت گرفت تا توسعه منابع آبی اتفاق بیفتد و در نهایت سیاستگذاری‌ها تا اینجا پیشرفت که قطع آب برنامه ریزی شده نداشته باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پساب نیز گفت: اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد آب شرب و بهداشتی تصفیه شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد و این موضوعی نیست که ما به عنوان گزینه‌ای انتخاب کنیم. چرا که مدیریت کشور باید به این مسئله بپردازد. اکنون نیز دستورالعمل‌هایی در این راستا تعیین شده و وزارت نیرو خود را مکلف به اجرای آن می‌داند. به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود برنامه‌ها قابل ارائه باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: