کد خبر: ۳۶۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱
یک نشریه آمریکایی در گزارشی درباره اهداف سفر رئیس جمهور این کشور به عربستان به جو بایدن توصیه کرد که به جای سفر به ریاض، هر کاری لازم است برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی انجام دهد.

نشریه نیوزویک در گزارشی تحلیلی به بررسی دلایل سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی که قرار است اواسط ماه آینده میلادی انجام شود، پرداخت و نوشت: اگرچه دستورکارهای زیادی برای سفر بایدن به ریاض تعریف‌ شده است اما تنها یک دلیل برای این سفر وجود دارد و آن قماری ناامیدانه از سوی بایدن برای متقاعد کردن ریاض به افزایش تولید نفت خود برای کاهش قیمت‌های تاریخی بنزین در آمریکاست، در حالی‌که تنها چند ماه به انتخابات میان دوره‌ای کنگره باقی مانده است.

نیوزویک ادامه داد: اما این یک اشتباه وحشتناک است، به‌ویژه وقتی که می‌دانیم مقادیر برابر نفت، اگر نگوییم بیشتر، با حصول یک توافق هسته‌ای جدید با ایران آزاد خواهد شد. تعمیق روابط با عربستان و امتناع از پرداختن به عوامل اصلی وابستگی آمریکا به نفت، تنها هزینه‌های دنبال کردن سیاست‌های معقول‌تر را افزایش خواهد داد.

این نشریه در ادامه با برشمردن موارد متعدد نقض حقوق بشر در عربستان نوشت: ریاض از هر نظر متحدی نامناسب برای واشنگتن است. این کشور به وضوح کمتر از ایران آزاد و عادلانه است. پیش از تحریم‌های ترامپ علیه ایران و همه‌گیری کرونا، زنان ایرانی از نرخ مشارکت بالاتری در نیروی کار برخوردار بودند، اقلیت‌های مذهبی در ایران از آزادی‌های بیشتری برخوردار هستند و این کشور انتخابات منظم برگزار می‌کند که می‌تواند در چارچوب محدوده تعیین‌شده توسط نظام حاکم، رقابتی باشد.

واضح است که ایران در زمینه حقوق مدنی نسبت به عربستان سعودی بسیار بهتر است. هیچ مورد اخلاقی برای برتری دادن سعودی‌ها نسبت به ایرانی‌ها وجود ندارد و نارضایتی‌های آمریکا از ایران بیشتر احساسی است تا عقلانی.

نیوزویک با بیان اینکه ایران با اجرای برجام روزانه دو میلیون بشکه نفت وارد بازارهای بین‌المللی می‌کرد، افزود: بایدن چقدر طلای سیاه می تواند از سعودی‌ها بیرون بکشد؟ این رقم هر چه باشد، قطعاً کمتر از آن چیزی خواهد بود که با نزدیک شدن به ایران به دست می‌آید. ماه گذشته، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) افزایش تولید 684 هزار بشکه‌ای در روز را اعلام کرد که بیشتر آن از عربستان سعودی تامین می‌شود. این میزان به هیچ عنوان برای کاهش قیمت‌ها کافی نیست.

اگر یک میلیون بشکه در روز چیزی است که ما به دنبال آن هستیم، بایدن به سادگی می تواند چشم خود را به شرق معطوف کند. پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) 2015 که بیشتر به توافق هسته ای با ایران معروف است، ایران روزانه دو میلیون بشکه نفت وارد بازارهای بین المللی می‌کرد. پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2018 از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را دوباره اعمال کرد، صادرات کاهش یافت و پیش‌بینی می شود که در سال 2022 کمتر از ‌یک میلیون بشکه در روز باشد. ایران می‌گوید که در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند روزانه 3.8 میلیون بشکه نفت خام تولید کند که این میزان می‌تواند با سرمایه گذاری بین‌المللی  بیشتر شود.

این نشریه آمریکایی همچنین نوشت: اما چه مانعی بر سر راه حصول توافق با ایران و احیای برجام و آزاد شدن پتانسیل صادراتی نفت ایران قرار دارد؟ در واقع این خواسته اسرائیل است که نام سپاه پاسداران ایران همچنان در فهرست آمریکا از گروه‌های تروریستی باقی بماند.

پافشاری آمریکا بر پادگانی نگه‌داشتن خلیج‌فارس، از جمله جنگ فاجعه‌بار عراق و دیگر ماجراجویی‌های پس از ۱۱ سپتامبر هزینه‌ای بیشتر از کل نفت وارداتی آمریکا از سال ۱۹۸۰ به این‌سو داشته است. درحالی‌که اگر این پول‌ها صرف سیاست‌های مربوط به تولید خودروهای برقی و دور شدن از خودروهای بنزینی شده بود، اگر این پول صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شده بود، آمریکا در این وضعیت کنونی قرار نداشت.

نیوزویک تصریح کرد: بایدن می‌بایست به جای پرواز به ریاض و در آغوش کشیدن محمد بن سلمان (ولیعهد سعودی) به او بگوید، کنار برو و هر کاری که لازم است برای بازگشت تولید نفت ایران انجام دهد. دموکرات‌ها نیز باید وعده اختصاص مبالغ هنگفت برای انتقال به خودروهای هیبریدی و الکتریکی را بدهند. هرچند که این کار بعید به نظر می‌رسد اما بهتر از آن است که شاهد باشیم یک رئیس‌جمهور دیگر آمریکا به‌عنوان راهی برای نجات، از سعودی‌ها گدایی می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: