کد خبر: ۳۶۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۲ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خراسان رضوی پیش‌بندهای پنبه‌ای شرکت سوئیسی اچ‌اندام(H&M)، به عنوان تلاش صنعت مد برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی است که گازهای گلخانه‌ای(CO۲) را جذب می‌کند.

به نقل از رویترز، صنعت نساجی ردپای کربن زیادی دارد که غول‌های مد تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارند تا با آگاهی بیشتر خریداران از تاثیرات محیطی لباس‌ها و افزایش دمای جهانی، به آن رسیدگی کنند.

موسسه تحقیقاتی منسوجات و پوشاک هنگ‌کنگ (HKRITA) یک محلول حاوی آمین ابداع کرده است که با آن پنبه(الیاف، نخ یا پارچه) این قابلیت را پیدا می‌کند که گاز دی‌اکسیدکربن را به خود جذب و آن را تثبیت کرده و روی سطح پارچه ذخیره کند.

ادوین مدیرعامل HKRITA در مصاحبه‌ای گفت که گروه وی از تکنیک‌های مورد استفاده در دودکش نیروگاه‌های زغال‌سنگ برای محدودکردن انتشار گازهای گلخانه‌ای الهام گرفته است.

وی به رویترز گفت: بسیاری از نیروگاه‌ها باید قبل از رهاشدن آلاینده‌ها، دی‌اکسیدکربن را تا جایی که می‌توانند از هوا پاک کنند.

این مدیرعامل افزود: یک تی‌شرت قادر است حدود یک سوم چیزی را که یک درخت در روز جذب می‌کند را جذب کند.

وی خاطرنشان کرد: تولید این محصولات بسیار ارزان و بسیار آسان است و ما فکر می‌کنیم که کاربردهای بالقوه زیادی وجود دارد. پیشبندهای موجود تولید H&M در اندونزی با استفاده از تجهیزات موجود کارخانه تولید شدند که یک فرآیند شیمیایی نسبتا ساده است.

پیش‌بندها پس از استفاده  ۳۰تا۴۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شوند که در آن دما، CO۲ را آزاد می‌کنند.

بنیاد H&M گفت که این نوآوری به طور بالقوه می‌تواند یک تغییر بازی در کاهش انتشار جهانی CO۲ باشد.

پروژه‌های توسعه منسوجات جذب‌کننده CO۲ در مراحل اولیه هستند و سهم بالقوه آنها در کاهش اثرات زیست‌محیطی صنعت نساجی همچنان دیده می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: