کد خبر: ۳۶۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: کشت دوم محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی مقرون به صرفه نیست.

دکتر هوشنگ قمرنیا با اشاره به غیرمنطقی بودن کشت دوم در شرایط خشکسالی، گفت: هم اکنون در کشور با خشکسالی روبرو هستیم و در چنین شرایطی که منابع آبی سطحی شدیدا کم شده، کشت دوم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

قمر نیا در ادامه با انتقاد جدی از کشت محصولات آب بری مثل هندوانه در سطح وسیع در کشور، گفت: تاسف برانگیز است که در شرایط خشکسالی آنقدر هندوانه در کشور تولید می شود که ناچار به صادرات آن هستیم و اینگونه سالانه مقادیر قابل توجهی آب مجازی را در قالب صادرات محصولات آب بر به کشورهای دیگر صادر می کنیم.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: آب مورد نیاز برای تولید یک کیلوگرم هندوانه دست کم 300 لیتر است، لذا در شرایط خشکسالی کشت چنین محصولی اصلا مقرون به صرفه نیست.

قمرنیا یادآور شد: سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۹۱۳ هزار تن هندوانه از کشور صادر شده که برای تولید این میزان هندوانه حدود ۲۲۸ میلیارد لیتر آب، معادل ظرفیت سد کرج مصرف شده که همه این آب در قالب آب مجازی از کشور ما به خارج از کشور صادر شده است. 

وی در ادامه با اشاره به نبود هیچ برنامه‌ای در وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: متاسفانه با وجودی که سالها از تعریف الگوی کشت برای کشاورزان حرف زده می‌شود، اما عملا هیچ برنامه ای برای کشت در اختیار کشاورزان نیست و آنها هرچه دوست داشته باشند، می کارند.

قمرنیا تاکید کرد: در شرایطی که هیچ برنامه ای از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب وجود ندارد، طبیعی است کشاورزان اقدام به کشت محصولات پرآب بر کنند.

وی در ادامه با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی، گفت:  بیشترین میزان آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

قمرنیا اضافه کرد: اگرچه در خصوص میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بین آمارهای وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تفاوت هایی وجودی دارد و در حالی که مسئولین وزارت نیرو میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را 92 درصد می دانند، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی این میزان را 75 درصد اعلام می‌کنند، اما در مجموع بالای 80 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود، لذا باید مدیریت مصرف آب را از بخش کشاورزی شروع کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: