کد خبر: ۳۶۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک پژوهشگر و استاد دانشگاه گفت: در کنار پیشرفت کشور به توسعه پایدار هم باید توجه کنیم؛ چارچوب این امر دارای هفده اصل است که بسیاری از کشورها به این مبانی که از سمت سازمان ملل مطرح شده، مقید هستند.

منوچهر فرج‌زاده طی سخنانی در یازدهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با موضوع «مفاهیم و اصول و ابعاد پیشرفت دریامحور» با بیان این‌که «سواحل و دریاها دارای اهمیت زیادی از بعد اقتصادی، اجتماعی و سکونت هستند» اظهار کرد: حیات کسانی که در سواحل زندگی می‌کنند وابسته به آن چیزی است که از دل دریا به دست می‌آید. ما سه استان ساحلی در شمال و چهار استان هم در جنوب کشور داریم که کارکردهای مختلفی دارند.

وی افزود: هرچقدر از سواحل و دریاهای خود به سمت مرکز می‌رویم از جهت دریاپایگی با کاهش جدی مواجه هستیم و موضوعاتی که در این سواحل مطرح است در مناطق مرکزی کشور پررنگ نیست. پس ما نیازمند به یک نظام یکپارچه برای درهم تنیدن دریاها و مناطق مرکزی کشور هستیم.

وی تأکید کرد: در کنار پیشرفت کشور به توسعه پایدار هم باید توجه کنیم و چارچوب این امر دارای هفده اصل است که بسیاری از کشورها به این مبانی که از سمت سازمان ملل مطرح شده، مقید هستند.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه یادآور شد: مفهوم پیشرفت دریاپایه چندان دارای تعریف مشخصی نیست و تنها چیزی که می‌توان به آن استناد کرد این است که تنها چیزی که می‌توان در امر پیشرفت در نظر گرفت حتماً باید با توجه به دریاها و سواحل کشور باشد.

وی با تاکید بر این‌که «ما چندان به توسعه شهرهای ساحلی خود توجه نکرده‌ایم و دارای توسعه نامتوازنی در این امر هستیم»، اظهار کرد: در توسعه متوازن باید هم به سواحل و هم مناطق خشک کشور توجه کرد؛ چراکه برخلاف امکانات و منابع بسیاری که وجود دارد، سیاست‌هایی که تاکنون اتخاذ کرده‌ایم این شرایط را پیش آورده است.

فرج‌زاده گفت: منطقه‌بندی از اصولی است که باید در توسعه دریامحور در نظر گرفت که طی آن کارکردهای هر منطقه را مشخص می‌کنیم تا با اهداف مشخصی برنامه‌ریزی خود را انجام دهیم. همچنین توجه به چارچوب‌ها برای چشم‌انداز و افق آینده اهمیت فراوانی دارد. اتصال سواحل و مناطق داخلی کشور اگر در این چشم‌انداز مدنظر قرار گیرد حتماً تاثیر خوبی بر توسعه‌ای که خواهان آن هستیم می‌گذارد. همچنین نگرش سازمان‌مند هم در این زمینه دارای اهمیت خود است و کمک می‌کند که پیشرفت دریاپایه را در چارچوب خود پیش ببریم.

وی تأکید کرد: ابعاد اجتماعی و فرهنگی هم در توسعه باید مدنظر باشد؛ چراکه ویژگی‌های جمعیتی خاصی را هم با خود همراه می‌کند و می‌تواند پیوند فرهنگی میان سواحل و مناطق مرکزی کشور فراهم کند. همچنین یکی از مهمترین موضوعات مشکلات و محدودیت‌های زیست‌محیطی در سواحل است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی هشدار داد: اگر به این موارد در پیشرفت دریاپایه توجه نشود منجر به سیر قهقرایی می‌شود و عکس اهداف ما را به دنبال می‌آورد. همچنین مباحث امنیتی هم در پیشرفت دریاپایه باید مورد توجه باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: