کد خبر: ۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
باز هم ایرلاین ها مقصر اعلام شدند
با گذشت حدود دو ماه از تعطیلات نوروز سال 95، شورای عالی هواپیمایی کشور نخستین جلسه خود در سال جاری را برگزار کرد، جلسه ای که به نظر می‌رسد باز هم نتیجه آن مقصر بودن ایرلاین ها در فروش چارتری بلیت هواپیما و بالا بردن قیمت هاست.
هرچند در نوروز امسال و با توجه به عبور از چند ماه ابتدایی طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، این بازار در قیاس با مدت مشابه سال گذشته روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت و نرخ ها در پروازهای داخلی و حتی خارجی چندان متفاوت نشدند اما به نظر می رسد هنوز در چگونگی ارائه برنامه های پروازی برای ایام پیک مشکلاتی اساسی باقی مانده است.

در طول سال های گذشته با توجه به محدودیت های زیادی که ایرلاین های ایرانی متحمل شدند و البته شرایطی که برای آنها تمام هفته های سال را به ایام پر سفر تعطیلات و ایام کم مسافر تقسیم می کرد، بحث چارتری کردن پروازها مطرح شد و با توجه به شرایط بازار خیلی زود به یکی از اصلی ترین گزینه های موجود در بازار بدل شد.

این موضوع باعث شد قیمت بلیت هواپیما در برخی از زمان های سال به شکلی قابل توجه کاهش پیدا کند و البته در ایام پیک نیز به شکلی جدی افزایش یابد. تجربه فروش بلیت پروازهای نوروزی در سال گذشته با رقم های چند میلیونی تنها بخشی از تاثیرات محوریت یافتن چارتر در پروازهای ایرانی بود.

رسیدن به این شرایط باعث شد برنامه ریزی برای خارج شدن از این شرایط خیلی زود در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد و از تهدید به جریمه ایرلاین های خاطی گرفته تا لغو مجوز آژانس های مسافرتی گزینه هایی بود که از سوی این وزارت خانه در دستور کار قرار گرفت.

قرار گرفتن این سیاست های تهدیدی در کنار آزادسازی نرخ بلیت هواپیما که دست شرکت ها را در ارائه نرخ های مختلف باز می کرد باعث شد خیلی زود فضا تغییر کند و در ایام نوروز امسال بازار با آرامش بیشتری کار کند. با این وجود اما صحبت های مطرح شده در آخرین جلسه شورای عالی هواپیمایی کشور موضوع دیگری را نشان می دهد.

در این جلسه مرتضی دهقان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری درباره وضعیت فروش بلیت چارتری در ایام نوروز گفت: به تفکیک نوع بلیت نیز ۵۰ درصد از بلیت‌ها به صورت سیستمی و ۵۰ درصد از بلیت‌ها به صورت چارتری و تور فروخته شد که این میزان فروش بلیت چارتری در دنیا بسیار کمتر است بنابر این رفتار شرکت‌های حمل و نقل هوایی در حوزه فروش و بازرگانی باید تغییر کند که با توجه به اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تغییر این رویکرد را به شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردیم.

فروش نیمی از بلیت های نوروز به شکل چارتری به خوبی نشان می دهد هنوز سیاست های مدنظر این سازمان برای مدیریت بازار بلیت پس از اجرایی طرح آزادسازی به درستی اجرایی نشده است. هرچند این بار نیز همه مشکلات بر سر ایرلاین ها ریخته شده اما شاید اصلاح در سیاست هایی که در طول این سال ها نتوانسته اند خود را به درستی نشان دهند از گزینه های تغییر در آینده باشند، موضوعی که باید دید آیا در عرصه عمل شانسی برای آن وجود خواهد داشت یا همچنان تیغ سازمان هواپیمایی یک طرفه ایرلاین ها را هدف قرار می دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: