کد خبر: ۳۶۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
وزیر امور اقتصادی و دارایی در نخستین همایش برترین‌های بورس کالای ایران ضمن تشریح روند رو به بهیود ظرفیت‌های مغفول بورس کالا برای اقتصاد ایران گفت:بورس کالا همواره می‌تواند برطرف کننده دغدغه های حاکمیت در حوزه شفافیت باشد.
احسان خاندوزی _ وزیر امور اقتصادی  و دارایی _ در نخستین همایش تجلیل از برترین‌های بورس کالای ایران اظهار کرد: بورس کالا همواره به عنوان‌ یک ساز و کار تراز و نماد در اقتصاد کشور مورد توجه بوده است، چرا که می‌تواند برطرف کننده دغدغه‌های حاکمیت در حوزه شفافیت باشد. مدت‌ها این ایده مطرح بود که اموال غیرمنقول (بورس مسکن) را به عنوان یک شاخص در بورس کالا داشته باشیم. برای تسهیل در اجرای این موضوع در وزارت اقتصاد سندی را ابلاغ کردیم که کاملا سازگار با مصوبه شورای پول و اعتبار بودجه است.

وی افزود: از اواسط دهه نود فضای خوبی فراهم شد تا کالای کشاورزی نیز در بورس کالا سهم بیشتری داشته باشند. اما متاسفانه به دلیل تغییر سیاست‌ها این موضوع کمرنگ شد اما همچنان به نظر می‌رسد یکی از بهترین ابزارها در حوزه کشاورزی تکیه به ظرفیت بورس کالا است.

خاندوزی ادامه داد: همچنین عرضه کالاهای منقول مانند خودرو هم موضوعی است که می‌توان از ساز وکار بورس کالا برای آنها استفاده کرد تا بتوان رانت‌های آن را زدود.

پیش نویس اصلاح قانون بازار سرمایه به مجلس می‌رود

در ادامه این همایش، همچنین محمدرضا پورابراهیمی - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی - گفت: پیش نویس اصلاح قانون بازار سرمایه در کمیته تخصصی بازار سرمایه در مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده و ظرف یک ماه آینده با جمع بندی نهایی به صحن علنی ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد که در حوزه مولدسازی دارایی‌های دولت در بورس کالا اتفاقات مثبت رقم خورده و این رویه ادامه خواهد داشت.

واگذاری معادن در بورس کالا

 مجید عشقی -  رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - نیز در این همایش با بیان اینکه در بورس کالای ایران معاملات سایر مصالح ساختمانی و معاملات سلف نفتی را در دستورکار داریم. اظهار  کرد: در بحث‌های کمیته فقهی ما بحث مسکن را در بورس کالا داریم که این موضوع در حال بررسی است. بحث تسهیلات اعتباری به عنوان یکی از ابزارهای تامین مالی در بورس کالا که در قانون هم برای آن پیش بینی شده، در شرایط فعلی کمک بزرگی به زنجیره تامین مالی می‌کند.

 وی افزود: همچنین بحث مجوزهای واگذاری معادن در بورس کالا که در قوانین هم پیش بینی شده نیز در دستور کار بورس کالا قرار دارد.

در ادامه حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بورس کالا کارهای ویژه زیرساخت در بخش کاغذی و الکترونیک را برای انجام معاملات در دستور کار دارد. البته فرآیندهای کاغذی بورس کالای ایران به حداقل رسیده و این روند ادامه خواهد داشت. در آینده ما شاهد بحث سبد گردانی در مشتقه خواهیم بود. سامانه‌های جدید در بورس کالا قرار است راه اندازی شود که با این رویه تامین‌های جدیدی شکل می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای اینکه به جایگاه و اهمیت بورس کالا در معادلات اقتصادی کشور پی ببریم، اگر حجم تجارت غیرنفتی ما ۱۶۰ میلیون تن باشد،  ارزش معاملات بورس کالا بیش از ۵۰ درصد ارزش تجارت خارجی غیرنفتی ماست.

تجلیل از برترین‌ها در بورس کالا

بنا بر اعلام شرکت بورس کالا، نخستین همایش تجلیل از برترین های بورس کالای ایران با حضور مقامات و مسئولان دولتی و بخش خصوصی برگزار و در این مراسم از ۵ چهره تاثیرگذار و پیشکسوت حوزه کالایی و همینطور ۴۰ شرکت تقدیر شد که در این مراسم از محمدرضا پورابراهیمی، مهدی کرباسیان ، مصطفی طاهری، اردشیر سعد محمدی و محمد رضوانی فر به عنوان چهره های برتر تقدیر به عمل آمد.

علاوه بر تقدیر از چهره‌ها، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت اصفهان ۵ شرکت برتر به لحاظ ارزشی شناخته شدند. همچنین، شرکت‌های برتر در حوزه پتروشیمی شامل پتروشیمی شهید تندگویان، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی شازند و پتروشیمی بیستون بودند که با اهدا لوح سپاس و تندیس از آنها تجلیل شد.

شرکت پارس فولاد سبزوار و سرمایه گذاری سیمان تامین دو شرکت عرضه کننده پیشرو و شرکت‌های ورق خودروی چهار محال و بختیاری، معدنی و صنعتی چادرملو، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب، فولاد سیرجان ایرانیان و نورد فولاد صنعتی و ساختمانی یزد ۵ شرکت با بیشترین رشد افزایش حجم و ارزش معاملات بودند که تندیس و لوح یادبود این مراسم را از آن خود کردند.

انجمن های برتر که همراهی خوبی با بورس کالا در افزایش شفافیت و کشف نرخ عادلانه کالاها داشتند شامل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و انجمن سنگ آهن بودند که از آن‌ها نیز تجلیل شد. بر اساس این گزارش، مجتمع جهان فولاد سیرجان، آهن و فولاد ارفع، فولاد کاوه جنوب کیش، مجتمع فولاد خراسان و صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه۵ مجتمع فولادی بودند که نسبت فروش داخلی بالایی داشتند.

در این مراسم همچنین از بانک ملت به عنوان پیشرو در ارائه خدمات به مشتریان و عرضه کنندگان بورس کالا و دارای بالاترین ارزش تراکنش‌های تسویه شده تجلیل شد.

هلدینگ های برتری که در این مراسم لوح گرفتند و از آنها تقدیر شد شامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، صنایع پتروشیمی خلیج فارس،شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی(شستا) و شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) بودند.

نفتی جی به عنوان خریدار و فروشنده برتر و گیل راد شمال به عنوان بزرگترین خریدار بورس کالا معرفی شد.

شرکت تعاونی تامین نیاز ملامین استان یزد به عنوان تعاونی برتر، توسعه آهن و فولاد گل گهر بزرگترین عرضه کننده آهن اسفنجی، معدنی و صنعتی گل گهر و صنعتی و معدنی اپال پارسیان به عنوان بزرگترین عرضه کنندگان گندله، پتروشیمی کارون به عنوان بزرگترین عرضه کننده دانش بنیان از نظر حجم و ارزش معاملات، نویدزرشیمی به عنوان بزرگترین شرکت عرضه کننده ۱۰۰ درصد خصوصی و شرکت پلی اکریل به عنوان شرکت پیشرو در صنعت پایین دست معرفی شدند.

شرکت معدنی املاح ایران به دلیل عرضه کامل فروش داخل بدون الزام حاکمیتی در بورس کالا مورد تقدیر قرار گرفت و از شرکت نفت سپاهان به عنوان بزرگترین عرضه کننده از نظر ارزش معاملات و اولین عرضه کننده روغن پایه و روغن موتور در بورس که باعث شکل گیری این بازار در بورس شد نیز تجلیل به عمل آمد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: