کد خبر: ۳۶۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از برنامه این دانشگاه برای تجمیع خوابگاه پسران این دانشگاه خبر داد و گفت: زمینی در نزدیکی پردیس دانشگاه برای احداث خوابگاه پسران در نظر گرفته شده که در صورت فراهم شدن مقدمات، استارت تأسیس خوابگاه‌ به زودی زده خواهد شد.
دکتر مهدی واحدی ضمن بیان این مطلب به مهمترین برنامه‌هاو اقدامات دانشگاه علامه طباطبایی در حوزه خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه پس از شروع مجدد آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و بازگشت دانشجویان به محیط‌های خوابگاهی، فضاهای خوابگاهی ما یک رونق و نشاط مجددی گرفته است. اگرچه سختی‌های قابل توجهی برای بازگشایی خوابگاه‌ها و احیای رستوران‌های دانشجویی و... وجود داشت چرا که یک نوع کرختی در این حوزه‌ها رخ داده بود و بسیاری از مراکز نیازمند اقدامات تجهیزاتی، بازسازی و نوسازی بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: همان طور که عنوان شد بحث نوسازی و بازسازی در بسیاری از مراکز خوابگاهی و دانشگاهی به دلیل عدم وجود دانشجویان در این مراکز در دانشگاه‌ها از اولویت خارج شده بود و این موضوع بازگشت مجدد دانشجویان به دانشگاه‌ها را دشوار می‌کرد و نگرانی‌هایی را در بین مسئولان دانشگاه‌ها به ویژه معاونین دانشجویی ایجاد کرده بود و مطمئن نبودند با بازگشت حداکثری دانشجویان به محیط‌های خوابگاهی امکان سرویس‌دهی به طور مطلوب فراهم خواهد شد یا نه.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: ما در این دانشگاه به دلیل اینکه تصور می‌کردیم آمادگی برای بازگشت دانشجویان به صورت حضوری باید اتفاق بیفتد در نتیجه از آذرماه سال گذشته که به نوعی دانشجویان دوره دکتری ما آموزش‌های خود را در یک مقطعی حدود دو ماهه حضوری شد که البته به جهت شیوع مجدد کرونا به آموزش مجازی بازگشتند اما ما سیاستی را لحاظ کردیم تا تمامی مراکز خوابگاهی ما از همان آذرماه آماده پذیرش دانشجویان را داشته باشند.

برنامه تجمیع خوابگاه پسران

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر در تمامی مراکز خوابگاهی ما دانشجویان با کمترین مشکل مستقر شده‌اند، اگرچه نمی‌توانم ادعایی داشته باشم که ما در این زمینه بدون مشکل هستیم و اصل و نیاز اولیه بودن یک مکان خوابگاهی با حداقل امکانات برای دانشجویان در خوابگاه‌های ما فراهم است. اگرچه ممکن است این وضعیت آن گونه که انتظارات مطلوب دانشجویان باشد را فراهم نکند یا اینکه دانشجویان نگرانی‌هایی را در این زمینه داشته باشند اما این نگرانی‌ها وجود دارد که به دلیل اینکه هنوز بیماری کامل نشده است اما رفع نشده باشد.

دکتر واحدی ادامه داد:‌ ما در دانشگاه علامه طباطبایی با خوابگاه‌هایی که مشکل آنچنانی داشته باشند مواجه نیستیم اما تلاش می‌کنیم در فصل تابستان که بار حضور دانشجویان در این مراکز کمتر می‌شود برنامه‌های تعمیراتی و تجهیزاتی خود را براساس روال انجام دهیم.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی از برنامه این دانشگاه برای تجمیع خوابگاه‌های پسرانه خبر داد و گفت:‌متأسفانه ما ۱۳ خوابگاه پراکنده در سطح شهر داریم که این مراکز هزینه‌های زیادی را از نظر منابع انسانی و مالی به دانشگاه تحمیل می‌کنند و دانشجویان نیز برای رفت و آمد خود متحمل زحمات زیادی می‌شوند در نتیجه برنامه ما این است که استارت تجمیع خوابگاه‌های پسرانه دانشگاه در تابستان زده شود.

به گفته واحدی طرح تجمیعی خوابگاه دانشجویان پسر دانشگاه علامه در نزدیک پردیس مرکزی دانشگاه انجام خواهد شد که مقدمات این برنامه فراهم می‌شود که اگر کارهای اولیه قانونی و منابع مالی آن انجام شود این کار را انجام خواهیم داد. در واقع این برنامه حدودا یک افق دو یا سه ساله است.

خوابگاه متاهلی نداریم

وی یادآور شد:‌در حوزه خوابگاه‌های متأهلی هم باید گفت که این دانشگاه تا سال ۹۳ خوابگاه متأهلی داشت اما به دلایلی که مسئولان وقت تشخیص دادند این خوابگاه‌ها تبدیل به خوابگاه‌های مجردی شد و از آن تاریخ به بعد دانشگاه علامه هیچ واحد متأهلی ندارد و تمامی خوابگاه‌های ما مجردی هستند.

واحدی تاکید کرد: با توجه به اینکه در قانون حمایت از خانواده تمامی دانشگاه‌ها ملزم شدند ۱۰ درصد از درآمدهای اختصاصی و تملیکی خود را به تامین خوابگاه های متاهیل اختصاص دهند در نتیجه ما تلاش می‌کنیم در دانشگاه علامه طباطبایی به خوابگاه‌های متأهلی توجه ویژه‌ای شود که البته اقداماتی نظیر طرح موضوع و مکان‌یابی برای این امر انجام شده است اما برای احداث این خوابگاه‌ها نیازمند هزینه‌هایی هستیم و تبعا دانشگاه ما چون فاقد خوابگاه متأهلی بوده است با ۱۰ درصد درآمد اختصاصی خود نمی‌تواند خوابگاه متأهلی احداث کند و باید به دنبال تأمین منابع دیگر اعم از کسب منابع از طریق خیرین باشیم.

ظرفیت خوابگاه دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی این دانشگاه را ۳۷۰۰ نفر عنوان کرد وگفت: البته اگر بخواهیم دانشجویان مقداری استانداردتر در این اسکان داده شوند این ظرفیت ما حدود ۳۰۰۰ نفر است اما تعداد دانشجویان متقاضی خوابگاه و افرادی که قانونا به آن‌ها خوابگاه تعلق می‌گیرد بسیار بالا است و طبیعی است دانشگاه برای اینکه به نیاز ابتدایی اسکان دانشجویان پاسخ بدهد به دانشجویان بیشتری خوابگاه داده است.

واحدی تأکید کرد: ‌ما به طور متوسط ۳۵۰۰ تا ۳۷۰۰ نفر دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی داریم.

وی همچنین یادآور شد:‌ بحث تعمیرات و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی در دانشگاه علامه انجام می‌شود و بودجه‌هایی هم به صورت روتین به این موضوع از سوی دانشگاه و همچنین کمک‌هایی که از سوی صندوق رفاه صورت ‌می‌گیرد را انجام می‌دهند.

واحد افزود: به طور کلی ما در حوزه بازسازی و نوسازی هزینه‌های کلان نداریم و در همین فروردین‌ماه اخیر یکی از خوابگاه‌های خودمان را بازسازی کردیم و خوشبختانه در این زمینه مشکلی نداریم و حتی کمیته تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها نیز در دانشگاه وجود دارد که نیازهای خوابگاهی را تعیین و ارسال می‌کند و حتی تابستان نیز کارهای تعمیر و تجهیزات خوابگاه‌هایی که لازم باشد انجام می‌دهد.

ساعت ورود و خروج به خوابگاه

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص اصلاح یا بازنگری آیین‌نامه‌های خوابگاهی دانشجویان نیز  گفت:‌آیین‌نامه‌های موجود در خصوص هزینه‌های اقامت،‌تخلیه و... از سوی صندوق رفاه تدوین می‌شود و تغییراتی هم در این زمینه صورت نگرفته است اما صرفا ورود و خروج دانشجویان در خوابگاه‌ها براساس تغییر و تحولات فصل تغییر می‌کند و دانشگاه خودش در این زمینه تصمیم می‌گیرد و در حال حاضر زمان ورود دانشجویان به محیط‌های خوابگاهی بین ۹ و نیم تا ۱۰ گذاشته شده است و این زمان در فصل زمستان به دلیل کاهش روزها کمتر می‌شود.

مقررات جدید پوششی نداریم

دکتر واحدی یادآور شد:‌ در حوزه پوشش دانشجویان خوابگاهی مقررات جدیدی ترسیم نشده و نیازی هم نیست چرا که پوشش یک تعریف خاصی برای خانم و آقای مسلمان دارد که این امر باید در خوابگاه‌ها نیز رعایت شود. بنابراین مبنای ما در حوزه پوشش دانشجویان هم تغییری نکرده است و همان موارد قبل اجرا می‌شود و شاید نحوه ورود و اجرای این موازین در دانشگاه‌ها متفاوت باشد.

بودجه ناچیز حوزه رفاه دانشجویی

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی به وضعیت بودجه تغذیه دانشجویان انتقاد کرد و گفت:‌ شرایط اقتصادی کشور برای همه آشکار است بنابراین اینکه هزینه‌های تغذیه دانشجویی به چه میزان افزایش پیدا کرده و به مراتب تأمین اقلام و تجهیزات خوابگاه‌ها تا چه میزان گران شده است برای همه مشخص است بنابراین این هزینه‌ها با هزینه‌هایی که از سوی نهادهای حمایتی که به حوزه رفاهی معاونت‌های دانشجویی اختصاص می‌یابد هماهنگ نبوده است.

واحدی خاطر نشان کرد: بنابراین درخواست من از سازمان برنامه و بودجه و همچنین دولت این است که نگاه ویژه ای به حوزه رفاهی دانشجویان داشته باشند و این حوزه نیازمند توجه ویژه ای است چرا که بودجه‌های داده شده به این حوزه امکان تأمین شرایط رفاهی مطلوب به دانشجویان را نمی‌دهد و اگرچه زحمات زیادی از سوی همکاران در این حوزه کشیده می‌شود اما تمامی زحمات بدون داشتن بودجه نتیجه‌بخش نخواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: