کد خبر: ۳۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با پایان رای گیری در لبنان و آغاز شمارش آرا از یکشنبه شب، وزیر کشور لبنان میزان مشارکت در این انتخابات را که اولین انتخابات پارلمانی از زمان اعتراضات سال ۲۰۱۹ و انفجار مهیب بیروت است، ۴۱ درصد اعلام کرد.

شعبه‌های اخذ رای در لبنان یکشنبه شب بسته و روند شمارش آرا در انتخابات پارلمانی آغاز شد. این رای گیری بین ساعت ۷:۰۰ صبح به وقت محلی تا ۱۷:۰۰ ادامه یافت.

همزمان با بسته شدن شعب اخذ رای، خبرگزاری رسمی لبنان از آغاز روند شمارش آرا با حضور لیست‌ها و نمایندگان نامزدها خبر داد.

بسام مولوی، وزیر کشور لبنان نیز اعلام کرد که بر اساس نتایج اولیه، میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه تقریباً ۴۱ درصد بوده است.

وی افزود که مقامات انتخاباتی بعداً نرخ مشارکت نهایی را که شامل آرای لبنانی‌های خارج از کشور می‌شود، صادر خواهند کرد.

این درحالی است که روز یکشنبه پس از بسته شدن صندوق های رای،  نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان از مقر وزارت کشور گفت: : مشارکت رای دهندگان در بسیاری از مناطق لبنان از ۵۰ درصد فراتر رفته و این علاوه بر انتخابات خارج نشینان است که دستاورد مهمی برای کشور لبنان محسوب می‌شود.

این انتخابات در پرتو بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای برگزار می‌شود که لبنان بیش از دو سال است از آن رنج می‌برد.

در این انتخابات که هر ۴ سال یکبار برگزار می‌شود، ۱۰۳ لیست انتخاباتی متشکل از ۷۱۸ نامزد در ۱۵ حوزه انتخاباتی برای انتخاب ۱۲۸ نماینده در پارلمان رقابت می‌کنند.

۱۲۸ کرسی مذکور به شرح زیر تقسیم شده است: ۲۸ کرسی برای سنی‌ها، ۲۸کرسی برای شیعیان، ۸ تا برای دروزی‌ها، ۳۴ کرسی برای مارونی‌ها، ۱۴ کرسی برای ارتدوکس‌ها، ۸ کرسی برای کاتولیک‌ها، ۵ کرسی برای ارمنیان، دو کرسی برای علوی‌ها و یک کرسی برای اقلیت‌های داخل جامعه مسیحی.

تعداد کل رای دهندگان لبنانی ۳.۹ میلیون نفر از جمله ۲۲۵ هزار رای دهنده در خارج از کشور است.

انتخابات پارلمانی امسال با انتخابات سابق یک وجه اختلاف دارد که آن غیبت جریان المستقبل به ریاست سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان است. وی پیشتر از اعضای جریان متبوعش خواست در انتخابات نامزد نشوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: