کد خبر: ۳۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی جزئیات توثیق سهام بورسی برای اخذ وام بانکی را اعلام کرد.

محمود حسنلو از فراهم کردن زیرساخت‌هایی جهت توثیق سهام برای اخذ وام از بانک‌ها خبر داد و افزود: همه تلاش شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این است که این فرایند نیاز به مراجعه حضوری شخص نداشته باشد. تنها شرط این است که فرد در سجام ثبت نام و احراز هویت کرده باشد. در واقع فرایندی که شرکت در نظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.

وی ادامه داد: پس از طی کردن فرایند مذکور، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند. پس از اینکه دکمه تایید زده شد، همانند خرید اینترنتی که فرد به صفحه شاپرک ارجاع داده می‌شود، در اینجا هم فرد به یک صفحه توثیق ارجاع داده خواهد شد. در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده است را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. پس از آن بانک می‌تواند نتیجه را از شرکت سپرده‌گذاری استعلام بگیرد و اگر موفقیت آمیز بود، فرایند تسهیلات می‌تواند ادامه یابد.

معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی به این سوال که با توجه به متغیر بودن قیمت سهام، بانک ها چگونه میزان وثیقه لازم را مشخص می‌کنند؟ پاسخ داد: احتمالا بانک ها ۷۰ درصد ارزش سهام را تسهیلات می‌دهند و ۳۰ درصد مارجین می‌گیرند. البته در این بازه زمانی قیمت سهام تقریبا در کف است و انتظار نمی‌رود بیش از این افت کند. از طرف دیگر امکان افزایش توثیق در نظر گرفته شده است. در واقع اگر بانک متوجه شد که دارد وارد ریسک می شود و ارزش توثیق از مارجین کمتر شده است، میتواند به مشتری اعلام و درخواست کند  مشتری میزان توثیق را افزایش دهد تا بانک اقدام به فروش سهام شخص نکند.

حسنلو با بیان اینکه امکان تعویض وثیقه نیز در نظر گرفته شده است، توضیح داد: یعنی وثیقه گذار میتواند دوباره فرایند وثیقه گذاری را انجام دهد و سهام دیگری را وثیقه کند تا بانک سهام قبلی را رفع وثیقه کند.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه بازپرداخت چگونه خواهد بود؟ گفت: این موضوع در حوره بانکداری است و هر بانکی ممکن است سیاست خود را داشته باشد.

به گفته معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی زیرساخت‌ها آماده است. شرکت سپرده‌گذاری این طرح را به صورت پایلوت با چند بانک که هم خصوصی هستند و هم دولتی پیش می‌برد و هر زمان به نتیجه رسید و اعلام شد متقاضیام می‌توانند اقدام کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: