کد خبر: ۳۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴
جهانگیری:
معاون اول رئیس جمهور گفت: مسأله هسته‌ای کار موفق همه ارکان نظام است.

اسحاق جهانگیری طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان زنجان اظهار کرد: مسأله هسته‌ای یک کار موفق همه ارکان نظام است. مقام معظم رهبری در دولت‌های مختلف به صورت دقیق و در دولت اخیر به صورت خاص این مسأله را هدایت و مدیریت کردند. رئیس جمهور نیز وقت ویژه‌ای برای آن گذاشتند و با توجه به علم و شناختشان راهنمایی‌های خوبی کردند. ضمن اینکه تیم مذاکره کننده قوی و مطمئنی انتخاب شد.

وی افزود: ما اگر از نیروهایمان در جای خودش استفاده کنیم می‌توانیم برای دنیا عرض اندام کنیم. برای دنیا یک شوخی بود که از یک طرف کشورهای 1+5 و نماینده کشورهای اروپایی و قدرتمند جهان و از طرفی کشوری که به تعبیر آن‌ها جهان سومی است پای یک میز بنشینند. این جز اعتماد به نفس قوی و مدیریت جدی تیم ما چیزی دیگری را نشان نمی دهد. این در تاریخ بی سابقه است و ما توانستیم از مذاکرات با موفقیت بیرون بیاییم.

از ابتدا سه هدف اثبات حقوق هسته‌ای، حفظ دستاوردهای هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها در نظر گرفتیم که به هر سه هدف رسیدیم.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: می بینید که رژیم غاصب اسرائیل خود را به چه آب و آتشی می زند که بگوید آمریکا و اوباما خیانت کرده‌اند و باید توافق را بهم بزنند. چه زمانی بین آمریکا و اسرائیل یا بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا چنین تنشی به وجود آمده بوده است. حتی یک نفر از مقامات کشورهای مختلفی که با مقامات ما دیدار می‌کنند نگفته‌اند که مثلا اگر فلان امتیاز را هم می‌گرفتید بهتر بود، بلکه همه تبریک گفتند.

وی یادآور شد: شورای امنیت با یک قطعنامه، 6 قطعنامه قبلی خود را لغو کرد. حتی برخی از شخصیت‌های آگاه در جمهوری اسلامی ایران به ما می‌گفتند که 16 سال طول می‌کشد که همه قطعنامه‌ها را لغو کنید. درباره مسأله هسته‌ای هم بحث های مختلفی هم مطرح شد و در مجلس نیز در کمیسیون ویژه بحث هایی صورت گرفت که البته ما در برخی زمینه ها موافق نبودیم اما به هر حال مجلس و شورای عالی امنیت ملی با رای بالایی تصویب کردند و از آن مهمتر مقام معظم رهبری نیز آن را تائید کردند و در نامه خود فرمودند که در اجرا دقت کنید، چون نمی توان به طرف مقابل اطمینان داشت. رهبر معظم انقلاب برنامه اجرایی که دولت باید چطور در زمینه توافق هسته‌ای عمل کند را تذکر دادند که ما هم پذیرا بودیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ما می توانیم چالش‌های پیش رو را برطرف کنیم، گفت: قدرت‌های منطقه می‌دانند امروز حل مسأله سوریه بدون ایران امکان پذیر نیست. در چند جلسه خود، ایران را دعوت نکردند ولی بالاخره به این نتیجه رسیدند تا ایران پشت میز نیاید نمی‌شود مشکل سوریه را حل کرد و دیدیم که بعد از جلسه دیروز اظهار امیدواری‌ها نسبت به حل مسأله بیشتر شد. در همه جا همین است. در یمن هم سر آخر مجبور می شوند به حرف ایران گوش بدهند. ما می گوییم راهی جز مذاکره و گفت‌وگو وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران نیز قادر است مسائل را حل کند.

وی با بیان اینکه مسئولین ملی و محلی در دولت وقوف کامل دارند که برای کشور فرصت‌ها و تهدیدهای جدیدی در حال به وجود آمدن است، خاطر نشان کرد: شرایط امنیتی منطقه روشن است و نیاز به دقت بیشتری دارد. ضمن اینکه از طرفی فرصت‌های خوب زیادی هم وجود دارد. من با اطلاع از وضع موجود و تجربه‌ای که دارم فکر می‌کنم افق روشنی پیش روی ماست.

جهانگیری ادامه داد: در اقتصاد، سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل اجتماعی و فرهنگی اگر خوب برنامه‌ریزی کنیم افق روشن قابل دسترسی است. در اقتصاد می‌توان گفت در آینده‌ای نه چندان دور که احتمالا از سال آینده خواهد بود آثار مشخص خواهد شد و وضع اقتصادی کشور متحول می‌شود. البته این به این معنی نیست که از تنگناهای مردم بی اطلاع باشیم بلکه باید نسبت به معیشت مردم حساسیت داشته باشیم. بعضی اوقات دولتمردان از وضع زندگی مردم بیگانه‌اند که این بدترین اتفاق است.

وی ادامه داد: کشور محدودیت‌ها و تنگناهایی هم دارد که باید برای عبور از آن‌ها برنامه ریزی کنیم. متاسفانه وضع به گونه‌ای است که همه انتظار دارند دولت به تنهایی کار کند اما این مسائل کوتاه مدت نبوده و نیست که کوتاه مدت برطرف شود و دولت هم به تنهایی نمی‌تواند بلکه همه ارکان حکومت باید در حل مشکلات به دولت کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور در بخشی دیگری از صحبت‌های خود به مشکلات داخلی پرداخت و گفت: ما در داخل با کاهش بهای نفت مواجه شدیم. پارسال نفت را 107 دلار می فروختیم و پیش بینی نمی‌کردیم که امسال قیمت نفت به این میزان برسد. ما امسال نفت را گاهی بشکه‌ای 42 دلار فروختیم و وقتی یک باره صادرات نفت کم و قیمت نیز نصف می‌شود حتما مشکلاتی به وجود می‌آید، اما با این حال موفق شدیم ثبات و آرامش را در کشور حفظ کنیم ولی در فعالیت‌های عمرانی به دلیل کمبود منابع با کندی مواجه شدیم

وی ادامه داد: ما در دولت تصمیم گرفته‌ایم که فعالیت‌های عمرانی را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از نظر ما مدیری که این طرح را بهتر اجرا کند، موفق‌تر است ضمن اینکه برای خروج از این وضعیت باید صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم به همین دلیل به مرزها گفته‌ایم اگر لازم است 24 ساعته کار کنند تا صادرات کشور روان باشد.

وی همچنین تاکید کرد: این دوران گذرا است و ما برای دوران پس از تحریم برنامه داریم .البته نه ذوق زده‌ایم و نه فکر می کنیم مسائل کشور به واسطه رابطه با غرب حل می‌شود بلکه معتقدیم مسائل کشور با تدبیر و عقل حل خواهد شد که تعامل با دنیا بها دادن به بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و افزایش صادرات غیرنفتی از جمله تدابیر است. الان گروه، گروه هیأت‌های خارجی که به ایران می‌آیند ما با آن‌ها به روشنی می‌گوییم که باید اولویت‌های ایران را بدانند و روی آن‌ها سرمایه گذاری کنند.

وی اضافه کرد: میلیاردها دلار پول بعد از تحریم از پول خارجی ها گرفته تا پول خود ایران که آزاد می‌شود به سمت ایران خواهد آمد و همه این پول‌ها باید در خدمت نظام جمهوری اسلامی قرار گیرد. متاسفانه یک عده به دنبال پمپاژ یاس و ناامیدی در جامعه هستند که آدم دلش می گیرد. باید پرسید که از امید چه بدی دیده‌اید و اینکه مردم به آینده امیدوار باشند چه بدی دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: