کد خبر: ۳۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
رییس دانشگاه علامه طباطبایی:
رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در تعاملات بین المللی دچار مشکل هستیم و ورود استادان خارجی با روادید گردشگری راحت‌تر از روادید دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالله معتمدی در نشست تخصصی دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت‌ها، چالش‌ها و راهکارها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: اگر استادی را به ایران دعوت می کنیم وی با روادید توریستی راحت تر به ایران سفر می کند تا روادید دانشگاهی بنابراین وزارت امور خارجه باید در زمینه ارتباطات بین المللی دانشگاه ها تمهیدات مناسب به کار بگیرد.

وی ادامه داد: توانمندی جذب دانشجویان خارجی در همه دانشگاه های ایران وجود دارد و گاهی نگاه ما به دانشجویان خارجی نگاه ارز و دلار و این موضوع نگران کننده است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: در این زمینه کمتر به این موضوع که دانشجویان خارجی، سفیران علمی در کشورهای خودشان هستند، توجه می کنیم و وزارت علوم باید تمهیدات ویژه ای در نظر بگیرد.

معتمدی با بیان اینکه جذب دانشجویان خارجی نیازمند تسهیلات ویژه ای است، افزود: هم اکنون ویزای دانشجویان افغانستانی دانشگاه علامه طباطبایی دچار مشکل است و حدود ۲ تا ۳ ماه صدور روادید آنها طول کشیده است.

وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبایی ظرفیت بالایی در کمک به وزارت امور خارجه دارد، دبیرخانه شبکه دانشگاهی، کرسی ارتباطات یونسکو و کرسی زبان فارسی در هفت کشور جهان از جمله ظرفیت های دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباطات بین المللی است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفت: ظرفیت این دانشگاه برای فعالیت های بین المللی فوق العاده بالا است و از هر حیث برای رونق دیپلماسی علمی آمادگی دارد.

در حوزه دیپلماسی علم و فناوری موانع قانونی جدی وجود دارد

محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی هم در این نشست گفت: در حوزه دیپلماسی علم و فناوری با نگاه بهره گیری از آن در اقتدار ملی و دیپلماسی آن چنان که باید و شاید کار نکرده ایم و موانع قانونی جدی داریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، وی با بیان اینکه ظرفیت سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجوی ایرانی باید حداقل ۳۲۰ هزار دانشجوی خارجی در خود جای دهد، ادامه داد: در این زمینه قوانین و پشتوانه ها آمادگی لازم ندارند بنابراین قوانین ما حمایتگر دانشجویان خارجی در ایران و دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیست.

رییس دانشگاه آزاد همچنین اظهار داشت: هم اکنون بیش از هر موقع دیگری علم و سیاست با یکدیگر درگیر هستند. 

طهرانچی به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه علم در کشور اشاره کرد و گفت: سخن اول ایشان، حفظ جایگاه پژوهش است. علم و دیپلماسی امروزه باهم درگیر هستند و نشست های دیپلمات ها و علما پیرامون این موضوع است. 

وی درباره واحدهای بین الملل دانشگاه آزاد هم خاطرنشان کرد: برای حضور در صحنه های علمی هیچ پشتوانه جدی و خاصی نداریم. دانشگاه های ایران پرتوان هستند اما نمی توانند کوچک ترین حرکتی انجام دهند. بنده در شعبه های انگلیس، امارات، افغانستان، عراق به زودی، لبنان و یمن دانشگاه آزاد این تجربیات را دیده ام و حضور در منطقه را به عنوان کار استراتژیک به صورت جدی پیگیری می کنم. 

رییس دانشگاه آزاد همچنین گفت: نظام علمی ایران به مقام ۱۵ و ۱۶ جهانی رسید، اما قدر این فرصت را در حکمرانی سیاست خارجی ندانستیم. 

رسیدن به مرجعیت علمی نیازمند تعامل با دانشگاه های تراز اول دنیا است

همچنین سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در این نشست گفت: برای رسیدن به مرجعیت علمی باید تعامل خود را با دانشگاه های معتبر جهان برقرار کنیم چرا که در این فضا به رشد علمی می رسیم.

وی اظهار داشت: دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت ملی پایدار کشور باشد تا تعاملات بین المللی حفظ شوند.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: رویکرد فعلی تعاملات بین المللی، بیشتر تفاهم نامه شعاری است و همانند مسابقه است، البته این موضوع را نفی نمی کنم اما باید از این مرحله عبور کنیم.

مقیمی به امضای تفاهم نامه های دانشگاه تهران با دانشگاه های کشورهای مختلف اشاره کرد و گفت: این دانشگاه ۷۰۰ تفاهم نامه با دانشگاه های کشورهای مختلف امضا کرده است و بیشتر آنها حول کاغذ بوده است و حتی دو درصد هم از ظرفیت ها استفاده نشده است‌. تفاهم نامه ها گام اول هستند اما نباید تنها در این مرحله متوقف شوند.

وی یادآور شد: برای بحث تبادلات علمی، رهبر معظم انقلاب فرمایشی دارند و می فرمایند همانطور که در واردات و صادرات اقتصادی باید تراز مثبت داشته باشیم در رابطه با بحث علمی هم باید همانند تراز های پرداخت اقتصادی عمل کنیم.

رییس دانشگاه تهران ادامه داد: مقایسه واردات تئوری ها و صادرات اندیشمندان ایران با خارج نشان می دهد وضعیت بسیار نابهنجار است. تعامل بین المللی امری پسندیده است اما طبق فرمایشات رهبری باید تراز پرداخت مثبت در دیپلماسی علمی رعایت شود.

مقیمی تصریح کرد: دیپلماسی علمی در تعامل نزدیک دیپلماسی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و نباید جدا از یکدیگر بررسی شوند.
به گفته وی، دیپلماسی علمی باید در خدمت امنیت ملی پایدار کشور باشد و دو رویکرد بایستی در آن قرار بگیرد.

رییس دانشگاه تهران تاکید کرد:  برای رسیدن به مرجعیت علمی باید تعامل خود را با دانشگاه های معتبر جهان برقرار کنیم چرا که در این فضا به رشد علمی می رسیم. اگر از دیپلماسی عرصه سیاسی تبعیت نکنیم با دانشگاه های کشور انگلیس، آمریکا، فرانسه و آلمان تعامل می کنیم.

مقیمی یادآور شد: درست است که این کشورها پیشرفته هستند، اما در زمینه ارتباطات سیاسی اگر روابط به هم بخورد از نظر ارتباطات علمی هم دچار مشکل می شویم.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: