کد خبر: ۳۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۰
اولویت‌های دولت سیزدهم برای ساماندهی به بازار ارز بررسی شد
دلار در هفته‌های اخیر شاهد نوسان بود به گونه‌ای که تا کانال‌ها 28 هزار تومان پیش‌روی کرد اما پس از این صعود، رئیس جمهور فرمان کاهش فوری نرخ ارز را داد، فرمانی که دو روز بیشتر دوام نداشت و بار دیگر دلار با حرکتی ملایم و آرام تمایل خود به افزایش قیمت را نشان داد.
قلم‌نیوز: کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی معتقدند برای بهبود بخشیدن به وضعیت اقتصاد ایران اولویت اول دولت سیزدهم باید اصلاح سیاست‌های ارزی باشد. این در حالی است که وزیر اقتصاد دولت سیزدهم هم بارها درخصوص وضعیت بازار ارز و سیاست‌های کنترلی آن صحبت کرده است. احسان خاندوزی اخیرا در گفت‌وگویی با دنیای اقتصاد اعلام کرده که مخالف سرکوب کردن قیمت دلار است و می‌خواهد کاری انجام دهد که سیاست ارزی در ایران قابل پیش‌بینی باشد.

وی همچنین در گفت‌وگو با اکوایران تاکید کرد سیاست تخصیص ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ ابعاد مخاطره آمیز و فسادآلودی دارد و باید این سیاست کنار گذاشته شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که مسیر سیاستهای ارزی دولت سیزدهم باید چگونه باشد تا بتواند بازار ارز را در سمت‌وسوی مناسبی قرار دهد؟ سید کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی و کارشناس مسائل ارزی در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: سیاست‌های ارزی ما موقعی می‌تواند اعمال شود که امکان اجرای سیاست‌ها برای بانک مرکزی فراهم باشد، اما اولویت‌هایی که سیستم بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید داشته باشد این است که هر سیاستی را که در نظر می‌گیرند باید با نگاه یکسان‌سازی نرخ ارز باشد. البته منظور یکسان‌سازی به معنای واقعی کلمه نیست، چراکه اکنون با توجه به کمبود منابع ارزی یکسان‌سازی به‌طور کامل اتفاق نخواهد افتاد اما تک‌نرخی کردن نرخ ارز یکی از مسائلی است که دولت سیزدهم باید به آن توجه داشته باشد و از توزیع رانت جلوگیری کند.

این کارشناس مسائل ارزی ادامه داد: دولت باید در ارتباط با مسائل مربوط به سایر متغیرهای بنیادی اقتصادی هماهنگ کند. بدون شک نرخ سود بانکی، حجم نقدینگی، مسائل مربوط به بازارهای موازی و... عواملی است که در اقتصاد و بازار ارز تاثیرگذار است. بنابراین مجموعه سیاست‌هایی که بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت اعمال می‌کند باید به نحوی باشد که بتواند بازار ارز را به درستی مدیریت کند.

سیدعلی در ادامه به چالش‌های پیش‌ روی بانک مرکزی اشاره کرد و در این خصوص گفت: اکنون بانک مرکزی با چالش‌هایی در حوزه بین‌الملل مواجه است، به عنوان نمونه مسائل مربوط به fatf و تحریم‌ها سبب شده است تا کانال نقل و انتقالات ارزی ما به صرافی‌ها منتقل شود و این یک معضل برای بازار ارز و بانک مرکزی به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل ارز به هزینه‌های عدم نتیجه‌گیری در مذاکرات اشاره کرد و گفت: شاید بدون موافقت برجام و fatf بتوانیم مدتی را بگذرانیم و به مسیر ادامه دهیم اما این راه جز اینکه ارزان بفروشیم، گران بخریم، شرایط صادرات و واردات با هزینه‌های بیشتر انجام بگیرد و در نهایت این هزینه گران به جامعه و سفره‌های مردم سرازیر شود نتیجه دیگری نخواهد داشت. اگر قرار است مذاکره‌ای انجام شود دولت باید به زمانبندی آن توجه داشته باشد.

قیمت ارز در چهار سال پیش رو

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت ارز طی 4 سال پیش‌ رو با ثبات خواهد بود یا خیر؟ گفت: قیمت ارز ثابت نخواهد ماند و اصلا نباید ثابت بماند. قیمت ارز شناور بوده و ما نباید آن را در یک کانال تثبیت کنیم اما باید ثبات داشته باشیم. هنگامی که تورم وجود دارد و نقدینگی روزانه افزایش می‌یابد ریال باید تضعیف می‌شود چراکه اگر تضعیف نشود در بلندمدت شاهد مشکلاتی خواهیم بود.

این کارشناس مسائل ارزی ادامه داد: با فرض اینکه برجام به نتیجه‌ای مطلوب برسد و ما بتوانیم صادرات نفت را از سر بگیرم منابع ارزی ما تامین و پول ملی تقویت خواهد شد. بنابراین تمام نوسانات به این بستگی دارد که چه اخباری به اقتصاد مخابره شود.

سیدعلی اظهار کرد: یک مسئله دیگر که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که مسئولان اقتصادی در دولت باید به مصاحبه‌های خود دقت کنند و از حالت شعارگونه فاصله بگیرند. گاهی اوقات گفتار هم مداخله به حساب می‌آید، چراکه گاهی حرف‌هایی گفته می‌شود که سیگنال‌های منفی را به بازار و فعالان اقتصادی مخابره می‌کند، گاهی حرف‌ها سبب خروج سرمایه و بالا رفتن انتظارات تورمی می‌شود این در حالی است که گاهی هم برخی صحبت‌ها آرامش را در اقتصاد ایجاد می‌کند، سبب تقویت ارزش پول ملی می‌شود و نهایتا اقتصاد را به سمت مناسبی سوق می‌دهد.

وی در پایان گفت: دولت برای بهبود شرایط در بازار ارز باید توجه داشته باشد که نوسانات تیز و تند نباشد تا بتواند هم گفتاری (مصاحبه‌ها) و هم با اجرای برنامه‌ها یک ثبات قابل قبولی را به بازار القا کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: