کد خبر: ۳۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۰
تولید، درمان مشکلات اقتصادی است
سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد گفت: اولین بحرانی که اکنون گریبان اقتصاد و جامعه را گرفته، تورم بوده که ریشه‌های این تورم نیز کاملا شناخته شده است و تیم اقتصادی هم به خوبی می‌دانند که مشکل اصلی در اقتصاد، تورم است.
قلم‌نیوز:پس از 5 روز معرفی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس و بحث و بررسی موافقان و مخالفان نامزدها، 18 وزیر پیشنهادی رای اعتماد گرفتند. حال پرسش مهم این است که اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم برای حل بحران‌های اقتصادی چیست؟

سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد تورم را اصلی‌ترین بحران کشور دانسته و معتقد است که تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید کنترل و مهار این بحران را در اولویت کار خود قرار دهند. وی در این راستا گفت: اولین بحرانی که اکنون گریبان اقتصاد و جامعه را گرفته، تورم بوده که ریشه‌های این تورم نیز کاملا شناخته شده است و تیم اقتصادی هم به خوبی می‌دانند که مشکل اصلی در اقتصاد، تورم است. البته نمی‌توان گفت که بلافاصله در مدت‌زمان کوتا می‌توانیم تورم را به صفر برسانیم، اما کنترل آن باید در اولویت تیم اقتصادی دولت سیزدهم قرار بگیرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت‌وگو به سرعت تورم در شش ماهه اول سال 1400 اشاره کرد و در این خصوص گفت: متاسفانه تورم در نیمه اول سال جاری با ریتم تندی اتفاق افتاد. این مسئله باعث می‌شود سرمایه‌گذاری، تولید، کارآفرینی و... به مرور زمان از دور خارج شود و بسیاری از کسب‌وکارها با خطر مواجه خواهد شد.

غیبی‌پور ادامه داد: هنگامی که تورم با سرعت بالایی در بخش کالای مصرفی خانوارها یا کالاهای ساختمانی ایجاد شود این تورم سبب می‌شود که کسب‌وکارهایی به حاشیه برود و مشکلات تازه‌ای بر سر راه اقتصاد ایران قرار بگیرد.

ادامه‌دار بودن تورم، معضل اصلی اقتصاد

این دکترای اقتصاد ادامه‌دار بودن تورم را معضل اقتصاد دانست و دراین‌باره گفت: برای نمونه به دو مسئله تورم در کالاهای مصرفی و کالاهای ساختمانی اشاره کردیم. اگر وزرای اقتصادی تورم در این بخش‌ها را مهار کنند می‌توان امیدوار بود که کشور سروسامانی بگیرد و در آن شرایط خانوارها و فعالان اقتصادی قادر به تصمیم‌گیری خواهند بود. در غیر این‌ صورت ادامه‌دار شدن تورم مشکلات بیشماری را برای اقتصاد به وجود خواهد آورد.

وی اظهار کرد: مثلا اگر تورم در بخش ساخت‌وساز مهار نشود، تمایل به فعالیت و سرمایه‌گذاری در این حوزه کم‌ خواهد شد، کارگران فصلی و روزمزد بیکار می‌شوند و ما در آن صورت بحرانی را در حوزه مسکن شاهد خواهیم بود. غیبی‌پور همچنین به چالش‌های ناشی از گرانی کالاهای مصرفی و ضروری اشاره کرد و گفت: تورم در بخش خوراک نیز چالش‌هایی را برای خانوارها به وجود می‌آورد. متاسفانه این‌روزها تامین برخی از اقلام خوراکی به دلیل خشکسالی با مشکل روبه‌رو شده است و ما شاهد افزایش قیمت و ناتوانی خانوارها برای تامین آنها هستیم.

تولید درمان مشکلات اقتصادی است

این دکترای اقتصاد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اهمیت تولید در اقتصاد اشاره کرد و گفت: تولید نیز یکی از مسائلی است که برای بهبود وضعیت اقتصاد باید به آن توجه شود، به عبارت دیگر تولید درمان مشکلات اقتصادی است و حجم زیادی از چالش‌ها به ضعف در تولید باز می‌گردد. اما برنامه‌ریزی برای تولید در بخش خصوصی و دولتی باید با یکدیگر هماهنگ باشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ما برای اهمیت تورم در اقتصاد، به چالش‌ها در بخش ساختمان اشاره کردم حالا گمان کنید هنگامی که انبارهای ما از تولیدات پر باشد کالاهای مورد نیاز وارد بازار می‌شود، بنابراین کمبودی نخواهد بود و در آن شرایط قیمت‌ها افزایشی نخواهد شد، بنابراین تولید اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد دارد. برای بهبود وضعیت تولید تیم اقتصادی باید برنامه‌ریزی دقیق و هدفمنی داشته باشد.

غیبی‌پور در پایان گفت: البته ما باید به این مسئله توجه داشته باشیم که وقتی عرضه کالایی کم می‌شود قطعا مشکلاتی همچون نرخ ارز، تغییر سیاست واردات، برخی از تصمیمات و ... در کم شدن عرضه آن کالا موثر است. اما همانطور که گفتم اگر تورم به خصوص در بخش کالاهای مصرفی مهار شود و از سوی دیگر با برنامه‌های دقیق و جامع، تولید را افزایش دهند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و در آن شرایط کسب‌وکارها نیز از دور خارج نخواهند شد.

حل معضلی به نام تورم

آنطور که به نظر می‌رسد تیم اقتصادی دولت سیزدهم تورم و مهار آن را یکی از دغدغه‌های اصلی دولت می‌دانند و هر یک از وزرا در صحبت‌هایشان به این مسئله اشاره کرده‌اند. سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن وتجارت در جلسه دفاع از خود در مجلس شورای اسلامی تورم را یک بیماری مزمن در اقتصاد ایران دانست و از کاهش آن به نصف تورم سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۲ و پس حرکت به سمت تک رقمی شدن، سخن گفت.

از سوی دیگر احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز با بی‌سابقه و مزمن خواندن تورم کنونی در جلسه مجلس گفت: «در کوتاه‌مدت مهم‌ترین اولویت وزارت امور اقتصاد و دارایی کمک به ثبات اقتصاد کلان و مهار پایدار تورم است.» این در حالی است که رئیس جمهور نیز بارها بر مسئله تورم و مهار آن تاکید کرده است، بنابراین اگر برنامه‌ها طبق گفته پیش برود می‌توان امیدوار بود که با حل معضلی به نام تورم اقتصاد در ماه‌های آتی در سمت‌وسوی مناسبی قرار بگیرد.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: