کد خبر: ۳۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
سایت فدراسیون جهانی در گزارشی به ارزیابی شانس فرزان عاشورزاده برای رسیدن به طلای المپیک ریو در وزن 58 کیلوگرم پرداخت.
سایت فدراسیون جهانی تکواندو: عاشورزاده رقیبان سرسختی برای فتح طلای المپیک دارد

در ورزش تکواندو، وزن 58 کیلوگرم مردان یکی از سبک‌ترین وزن‌ها است. مسابقات معمولا در تمامی ورزش‌های رزمی سنگین وزن طرفداران بیشتری دارد. با این حال مردان تکواندوکار وزن 58 کیلوگرم سریع‌ترین‌ها هستند و تکنیک بالایی دارند.

سایت فدراسیون جهانی تکواندو درباره فرزان عاشورزاده، تکواندوکار وزن 58 کیلوگرم ایران نوشت: سوال بزرگ این است که آیا فرزان عاشورزاده می‌تواند به موفقیت خود در سال 2014 ادامه دهد یا سختی‌هایی که او در نیمه دوم 2015 کشیده است بر کارایی او در ریو تاثیر می‌گذارد؟

بعد از مسابقات المپیک لندن 2012 خوئل گونزالس اسپانیای مدال آوری طلای وزن 58 کیلوگرم و دائی هون لی کره‌ای مدال آور نقره این وزن، تغییر وزن دادند و وزن 58 کیلوگرم بدون قهرمان باقی ماند.

به غیر از ایران هیچ تیمی نتوانست به خوبی به قوانین جدید که امتیازآوری در ضربات وارد بر سر را افزایش داد، عادت کند و از آن بهره ببرد. به ‌این‌ ترتیب فرزان عاشورزاده با قامت بلند و پاهای کشیده خود توانست در سبک جدید به خوبی تمرین کند و قهرمان وزن 58 کیلوگرم باشد.

خبرنگاران ایرانی عاشورزاده را سونامی ایران نامیدند. با وجود این که عاشورزاده تنها دو سال است که در مسابقات بز‌ر‌گسالان حضور پیدا کرده رقیب سر سختی برای دیگران شده است.

او مسابقات بز‌ر‌گسالان را در بازی‌های قهرمانی آسیای تکواندو در سال 2014 آغاز کرد. سپس او در مسابقات آسیایی اینچئون شرکت کرد. بهترین نتیجه‌ عاشورزاده در مسابقات گرند پری مکزیک بود.

کارشناسان انتظار داشتند که در این بازی‌ها یکی از دو تکواندوکار کره‌ای، تائه هون کیم و تائه مون چا، قهرمان شوند. عاشورزاده توانست هر دوی این تکواندوکاران را شکست دهد.

پیروزی عاشورزاده تنها به خاطر فیزیک بدنی خاص او نبود،‌ بلکه او از تمامی زوایا با بهترین تکنیک به حریف ضربه وارد می‌کرد. در سال 2014 زمانی که عاشورزاده توانست قهرمان وزن 58 کیلوگرم شود، تنها 19 سال داشت. در سال 2015 با قهرمانی در مسابقات جهانی او نشان داد که سال پرافتخار دیگری را آغاز کرده است.

عاشورزاده به دلیل آسیب‌دیدگی‌، در مسابقات گرندپری 2015 در سامسون شرکت نکرد. او در مسابقات گرند پری منچستر در دور اول نتوانست خود را به وزن مناسب برساند، اما در دور دوم موفق به این کار شد. همین مساله باعث شد که او در نیمه نهایی مقابل خسوس تورتوسا هشت – هشت مساوی کند و در امتیاز طلایی شکست بخورد. در فینال گرند پری 2015 در مکزیک عاشورزاده دوباره با تائه هون کیم روبرو شد و در ثانیه‌های آخر با امتیازآوری کیم شکست خورد. کیم بعد از آن بازی اعلام کرد که تیم کره شدیدا عاشورزاده را آنالیز کرده بود.

این شکست که هشت ماه مانده به المپیک اتفاق افتاد و مشکلات دیگر عاشورزاده در نیمه دوم سال 2015 باعث شد این سوال پیش بیاید که چه کسی در المپیک ریو قهرمان وزن 58 کیلوگرم خواهد بود. عاشورزاده باید در نظر داشته باشد که حریفان او به سختی او را آنالیز کرده‌اند.

حریفان عاشورزاده که مدعی قهرمانی هستند عبارتند از: تائه هون کیم کره‌ای، روی براگانسای پرتغالی، سی محمد کتبی از بلژیک، لونت تونکت آلمانی و کارلوس ناواروی مکزیکی. کتبی و ناوارو هر دو جوان و تازه کار هستند و هر دو در سال 2015 از عاشورزاده شکست خورده‌اند. کتبی تکواندو کار تاکتیکی است. ناوارو بازی خوبی را به نمایش می‌گذارد اما ثبات کمتری نسبت به حریفان خود دارد. تونکت استایل پرش چرخشی دارد که تماشاگران را به وجد می آورد. با این حال او اخیرا مصدوم شده است. خسوس تورتو سانیز در سال 2015 در منچستر عاشورزاده را شکست داده است بنا‌بر‌این نمی‌توان او را نادیده گرفت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: