کد خبر: ۳۵۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۲ شهريور ۱۴۰۰
خواسته کارگران از وزیر کار آینده در دولت سیزدهم بررسی شد
از یک‌ طرف کرونا و از طرفی دیگر تورم این روزها بیش از هر زمان دیگری کمر کارگران را خم کرده است.در کنار این دو مسئله چالش‌هایی همانند بیکاری کارگران به دلایل مختلف مثل بیکاری کارگران ساختمانی به دلیل گرانی سیمان، همخوانی نداشتن دستمزد و هزینه...
قلم‌نیوز:از یک‌ طرف کرونا و از طرفی دیگر تورم این روزها بیش از هر زمان دیگری کمر کارگران را خم کرده است.

در کنار این دو مسئله چالش‌هایی همانند بیکاری کارگران به دلایل مختلف مثل بیکاری کارگران ساختمانی به دلیل گرانی سیمان، همخوانی نداشتن دستمزد و هزینه ، عدم امنیت شغلی و اخراج، جای خالی قانونی برای حمایت از روزمزدبگیران و وضعیت نامناسب بازار کار از دیگر دغدغه‌های جامعه کارگری است و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که کارگران حتی نمی‌توانند صورت خود را با سیلی سرخ نگه‌ دارند.

روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداختند. در جلسه مخالفان و موافقان نظرات را خود را مطرح کردند.

اصغر سلیمی، نماینده سمیرم در جلسه علنی نوبت صبح روز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از این‌که چرا از بدنه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فردی برای تصدی این پست انتخاب نشده است، گفت که برنامه عبدالملکی برای اشتغال پایدار سالانه بلندپروازانه است.

سید محمد موحد، نماینده مردم کهگیلویه در مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی روز گذشته مجلس گفت: «آقای عبدالملکی که مورد نقد برخی قرار گرفته است از نخبگان اقتصاد است.»

هاجر چنارانی، نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهاد کار گفت: «وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه مشخصی برای اداره این وزارتخانه ندارد که حداقل ۳۰ درصد بودجه کشور مربوط به این وزارتخانه است.» بهزاد علیزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی کار تاکید کرد: «وزیر پیشنهادی کار در عین جوانی دارای تجربیات خوبی هم است.»

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و ضمن تشریح برنامه‌های خود جهت تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: «یکی از اصلی‌ترین مشکل رفاهی در سطح کشور بحث بیکاری است و لذا یکی از اصلی‌ترین محورهای برنامه بنده بحث اشتغال است. یکی از مهم‌ترین مشکلات رفاهی مردم بحث بیکاری است. اگرچه تولید و اشتغال در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌وساز، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش شکل می‌گیرد اما با توجه به این‌که وزارت کار دبیرخانه ستاد اشتغال کشور است لازم است در مسیر تحقق اشتغال با فرماندهی رئیس جمهور گام جدی بردارد.»

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ایجاد سامانه جامع اشتغال ایرانیان گفت: «ایجاد سامانه جامع اشتغال ایرانیان با جمع‌آوری اطلاعات جوانان و متخصصان مشکلات اشتغال را رفع کرده و کمک خواهد کرد تا متقاضیان، دسترسی بهتری به انتخاب مشاغل داشته باشند.»

قردادهای موقت چالش اصلی کارگران

محسن باقری، فعال کارگری با اشاره به توقعات جامعه کارگری از وزیر آینده تعاون، کار و رفاه اجتماعی به «ابتکار» می‌گوید: جامعه کارگری این‌روزها با مشکلات بیشماری دست‌وپنجه نرم می‌کند. یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها قردادهای موقت است، به عبارتی روشن‌تر تا زمانیکه کارفرمایان به راحتی در بحران‌ها کارگران را اخراج می‌کنند و به راحتی این مسئله را به بیمه‌ بیکاری ارجاع می‌دهند و بیمه‌بیکاری هم علی‌رغم وظیفه قانونی که دارد این موضوع را به سازمان برنامه و بودجه پاس می‌دهد مشکلات همچنان باقی خواهد ماند. ما در زمان کرونا شاهد بودیم که کارگران در بسیاری از زمینه‌ها محروم ماندند.

طبق تصویب ستاد کرونا کارفرمایان باید کارگرانی که به استعلاجی رفته بودند را تحت حمایت خود قرار می‌دادند اما ما دیدیم که این حمایت تنها برای برخی از نهادهای دولتی بود اما کارگران نهادهای غیر دولتی و سایر سازمان تحت حمایت قرار نگرفتند. وی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین خواسته جامعه کارگری بحث ساماندهی به قراردادها در بازار کار است که در سایه آن می‌شود بحث تشکل‌یابی و دستمزد را نیز دنبال کرد. به عبارتی روشن‌تر کارگرانی که فاقد امنیت شغلی هستند نمی‌توانند تشکلی داشته باشند و هنگامی که تشکل‌ها قدرت نداشته باشد قدرت چانه‌زنی در شورای عالی کار کم می‌شود در نتیجه دستمزد منصفانه نیز محقق نمی‌شود. بنابراین مهم‌ترین خواسته جامعه کارگری ابطال بخشنامه‌ای است که در دهه 70 تنظیم شد و قراردادهای موقتی در کارگاه‌ها به رسمیت شناخته شد. همان قراردادها باعث شد امروز پایه‌های اشتغال متزلزل شود.

این فعال کارگری در ادامه گفت‌وگو به بحث خصوصی‌سازی اشاره می‌کند و در این‌باره می‌گوید: یکی دیگر از معضلات جامعه کارگری مسئله خصوصی‌سازی است. دولت با کوچک کردن خود، خود را در برابر جامعه کارگری ناکارآمد کرد و حالا دیگر نمی‌تواند نظارت کافی بر مسائل داشته باشد. از سوی دیگر هنگامی که کار به غیر، واگذار شود مشکلات چند برابر می‌شود. هنگامی که اختیارات دولت واگذار شود در آن شرایط دولت قدرت کافی برای نظارت نخواهد داشت به همین دلیل بود که سهم زیادی از اشتغال در کشور را از بین رفت و باعث شد بازار کار آشفته‌تر از هر زمانی شود. بازار کار باید هر چه سریع‌تر از افراد فاقد اهلیت پس گرفته و روند خصوصی‌سازی متوقف شود.

مزد توافقی مسئله قابل قبولی نیست

باقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وزیر پیشنهادی کار اشاره می‌کند و می‌گوید: وزیر پیشنهادی برنامه‌ها مناسبی را ارائه داده است. مخالفان انتخاب این وزیر گفته بودند که وزرای قبلی در حد و اندازه رئیس جمهور بوده‌اند، ما باید بدانیم اوضاع آشفته بازار کار حاصل برنامه‌های وزرایی است که نام و نشان برجسته‌ای داشته‌اند.

این فعال کارگری موضوع مزد توافقی را یک خطر جدی برای کارگران می‌داند و در این خصوص می‌گوید: ایجاد سامانه اشتغال قدم مهمی است که وزیر پیشنهادی به آن اشاره کرده است اما در میان برنامه‌ها یک موضوعی بود که به شدت ما (جامعه کارگری) را نگران می‌کند و آنهم بحث مزد توافقی و قوت گرفتن افرادی است که در قالب خیریه‌ها تصمیم به استخدام افراد کم‌توان دارند. البته این مسئله در صحبت‌های روز گذشته وزیر پیشنهادی مطرح نشد اما در برنامه‌های ارائه شده به مزد توافقی اشاره شده است. مزد توافقی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و ما هشدار می‌دهیم که وزیر آینده به هیچ وجه به مسئله مزد توافقی نپردازد.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: