کد خبر: ۳۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۰
مشهد در این روز‌های کرونا به شرایط یک شهر جنگ زده نزدیک می‌شود، بیمارستان‌ها پر شده، وضعیت بیماران اورژانسی خطرناک‌تر از بیماران کرونایی بوده و ابتلای نوزادان نیز در این شهر افزایش پیدا کرده است. این در حالیست که دلالی در دارو نیز بر وخامت اوضاع افزوده است.
قلم‌نیوز:وضعیت کرونا در برخی از استان‌ها و شهر‌های کشور به جای اینکه به سمت کاهش موارد روزانه برود روز به روز بر تعداد مبتلایان و متوفیان آن افزوده می‌شود. در این میان شهر مشهد به عنوان یکی از مهمترین شهر‌های پر جمعیت کشور که همزمان پایتخت معنوی ایران نیز به شمار می‌رود این روز‌ها بحرانی است.

کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و کپسول‌های اکسیژن برای بیماران کرونایی بیداد می‌کند. قیمت برخی از دارو‌های معمولی در بازار سیاه بسیار بالا رفته است. همزمان آرامستان‌های این شهر پر از افرادی است که جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. در این میان به گفته برخی از پزشکان مشهدی، بیمارستان‌های این شهر نه‌تن‌ها جایی برای بیماران مبتلا به کرونا ندارند که حتی پیدا کردن تختی برای بیماران اورژانسی نیز بسیار مشکل است.

وضعیت سیاه در مشهد

مهدیار سعیدیان، عضو سازمان نظام پزشکی شهر مشهد با بیان اینکه وضعیت شهر مشهد همچنان سیاه است، گفت: وضعیت در حال حاضر فوق بحرانی بوده و حتی تعطیلی نیز نتوانست کمکی به وضعیت مشهد کند. راه‌های هوایی و زمینی به مقصد مشهد بسته نشده است. در سازمان نظام پزشکی مشهد بیانیه‌ای نوشته و خواستار لاک دان دو هفته‌ای این کلانشهر شده‌ایم، اما تصمیم‌گیران متعدد هستند.

سعیدیان تأکید کرد: درگیری با ویروس دلتا به شدت در مشهد ادامه دارد و بین مردم و کادر درمانی که واکسن زده‌اند پخش می‌شود. بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ مورد مثبت در این شهر شناسایی می‌شود.


وی ادامه داد: یکی از مشکلات دیگر در مشهد کاهش شدید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بیمارستان‌های مشهد است.

افزایش نوزادان مبتلا به کرونا

عضو سازمان نظام پزشکی شهر مشهد با اشاره به افزایش نوزادان مبتلا به کرونا در این شهر گفت: بیمارستان‌های تخصصی نوزادان در شهر مشهد پر شده و درگیری نوزادان نیز افزایش پیدا کرده است. آمار بیمارستان اکبر مشهد این موضوع را تأیید می‌کند.

سعیدیان بیان کرد: بیماران اورژانسی غیر کرونایی نیز دچار مشکل شده‌اند. مثلا یک بیمارستان برای بیماران اورژانسی تخلیه شده است. گاه بیماری اورژانسی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند که تا زمان پیدا شدن تخت ممکن است جان او از دست برود. این وضعیت فروپاشی سیستم درمانی است و این عملا رخ داده است.

وی با بیان اینکه مشهد پس از تهران پرجمعیت‌ترین شهر کشور است، گفت: کنترل مشهد به سختی صورت می‌گیرد. هنوز مسافرت‌ها به این شهر زیارتی صورت می‌گیرد و برخی مجالس عزاداری بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال برگزاری است. تمامی این‌ها موجب شده است تا وضعیت این شهر فوق بحرانی شود.

عضو سازمان نظام پزشکی شهر مشهد با اشاره به افزایش مرگ و میر در شهر مشهد گفت: آمار فوتی‌های روزانه کرونا در شهر مشهد سه رقمی شده است. از طرف دیگر شایعه پراکنی در مورد واکسیناسیون است که برخی به آن دامن زده و در بعضی از مراکز با وجود دپوی واکسن مراجعان کمی به آن مراجعه می‌کنند.

دلالی داروی کرونا

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که این روز‌ها وجود دارد گران کردن دارو توسط دلالان است. یک سرم نمکی را که قیمت آزاد آن ۱۵ هزار تومان است در بازار سیاه حداقل ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند. رمدسیویر را که قیمت آن ۷۰۰ هزار تومان در بازار آزاد تا سه میلیون و بالاتر عرضه می‌کنند و یک ورق ده تایی قرص فاویپیراویر را تا ۶ میلیون تومان عرضه می‌کنند.

سعیدیان یادآور شد: بعضی افراد با نشان دادن کارت نظام پرستاری یک آمپول دگزامتازون را به قیمت ۵ هزار تومان می‌خرند و ۵۰ هزار تومان به بیمار می‌فروشند و با قیمت ۱۰۰ هزار تومان تزریق می‌کنند. این مستقیما بازی کردن با جان مردم و یک عمل جنایت‌کارانه است.

عضو انجمن علمی پزشکان عمومی کشور بیان کرد: همچنین کپسول اکسیژن در این شهر کمیاب و حتی قیمت آن گران شده است. در حال حاضر به کمک خیرین در حال تدارک کپسول اکسیژن برای بیماران کرونایی هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر تنها یک قرنطینه سفت و سخت می‌تواند مشهد را نجات دهد گفت: با یک لاک دان دو هفته‌ای می‌توان فرصت نفس کشیدن برای شهروندان مشهدی و کادر درمان را فراهم کند تا از این وضعیت فوق بحرانی رها شویم.

گفته‌های سعیدیان در حالیست که در روز‌های گذشته ویدیو‌ها و گزارش‌هایی از افزایش متوفی‌ها در آرامستان‌های مشهد نیز منتشر شده بود.

منبع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: