کد خبر: ۳۴۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۰
روز گذشته ماجرای زیرگرفتن دو خانم جوان توسط یک خودروی پرشیا در ارومیه به دلیل آنچه بدحجابی خوانده می‌شود، خبرساز شد. برخورد‌هایی که نمونه‌هایی از آن پیشتر هم در کشور رخ داده است.
قلم‌نیوز:روز گذشته خبری مبنی بر زیرگرفته شدن دو خانم توسط یک خودروی شخصی به دلیل آنچه امر به معروف و تذکر نسبت به بدحجابی خوانده شده بود، منتشر شد، خبری که با انتقادات و اعتراضات فراوانی نسبت به عملکرد راننده خودرو مواجه شد.

میثم محمدی، خبرنگار اهل ارومیه و مدیرمسئول نشریه‌های «کوشش» و «ارومیه سلام» جزئیات حادثه خیابان کاشانی این شهر را اینگونه تعریف می‌کند: «آنطور که به ما رسانه‌ها اعلام شده است، عصر روز یکشنبه ۱۷ مرداد ماه سرنشینان خودروی پژو پرشیای سفید شامل یک خانم و یک آقا به ۲ خانم جوان درباره مساله حجاب تذکر می‌دهند، این بین درگیری لفظی رخ داده و بعد از این ماجرا راننده دنده عقب کرده و به یکی از خانم‌های جوان برخورد می‌کند.»

«خانم زمین می‌افتد، اما راننده بار دیگر دنده عقب رفته تیک آف کشیده و به همان فرد می‌زند این حرکت دوم بسیار خطرناک‌تر است چرا که اولی اگر تهدید بوده دومین حرکت عمدی به نظر می‌رسد. خانم دیگر که همراه او بوده فرار کرده و جان سالم به در می‌برد. تاسف آور آنکه حین فرار از صحنه حادثه یک فرد موتور سوار را هم زیر گرفته است. در حال حاضر خانمی که زیر گرفته شده در بیمارستان بستری شده است.»

«مردم از خودرو و حادثه عکس گرفته و آن را تحویل نیروی انتظامی می‌دهند، همان شب هم اعلام شد راننده خودرو دستگیر شده است. ما خبرنگاران هم پیگیر مساله بودیم و همه دستگاه‌های ذیربط اعلام کردند که موضوع را پیگیری می‌کنند، چرا که این یک اتفاق ساده نیست؛ بلکه حادثه‌ای است که می‌تواند آرامش شهر را هم بهم بزند، بنابراین نیاز است که دادستانی ارومیه خارج از نوبت به این پرونده رسیدگی کند. آنطور که به ما اطلاع داده‌اند بر اساس دستور دادستانی جلسه بازپرسی این حادثه روز گذشته تشکیل شد و شهود هم به دادسرا فراخوانده شده‌اند که یکی از آن‌ها خبرنگار بوده است.»

«برخی از کاربران فضای مجازی گمان کردند که چون ماجرا مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است برای افرادی که پیگیر این حادثه هستند مشکلاتی ایجاد خواهد شد، اما ما با این ستاد هماهنگ شدیم که این ستاد هم اعلام کرد که این برخورد ربطی به این ستاد نداشته و مورد تایید آنها نیست.»

«لقب شهر ارومیه پاریس کوچک است چرا که این شهر مردمی متمدن داشته و رنگین کمان اقوام و مذاهب است که در کمال آرامش در این شهر و در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند به همین دلیل هم رفتار با مردم در این شهر با آرامش همراه بوده و به نوعی می‌توان گفت نسبت به شهر‌های دیگر در ارومیه به مردم بیشتر سهل می‌گیرند و ما تا به حال شاهد چنین اتفاقی در ارومیه نبوده‌ایم و اولین بار بود که چنین رفتاری مشاهده شد به همین دلیل هم تمامی خبرنگاران به این موضوع ورود کردند تا این نوع برخورد تکرار نشود و آخرین هم باشد، زیرا ارومیه یک شهر مرزی و آذربایجان غربی دروازه ورود به اروپاست.»

«به عنوان یک خبرنگار از مردم درخواست می‌کنم به شایعات گوش ندهند و به حوادث دامن نزنند، نباید یک رفتار را به همه مردم تعمیم داد، بهتر است مسائل را به قوه قضائیه بسپاریم تا آن‌ها عدالت را اجرا کنند.»

مردم درباره حادثه زیر گرفتن دو خانم به دلیل مساله حجاب چه می‌گویند؟

این نوع برخورد یک فرد به اصطلاح آمر به معروف که همراه با یک منکر غیرقابل بخشش یعنی تهدید حق حیات یک انسان انجام شده بازتاب گسترده‌ای در جامعه و فضای مجازی به دنبال داشت. عملکردی که از سوی مردم ایران گاهی با رفتار‌های داعشی و گاهی با اقدامات طالبان مقایسه شد.

وحید باسره خبرنگار و یکی از کاربران توییتر در اینباره می‌نویسد: «نمی‌توانم خبر ارومیه را باور کنم! به همین راحتی مادری، دختری، همسری، زنی و انسانی را زیر گرفت، چون طبق باور‌های او لباس نپوشیده بود؟ ملت در مرگ و فقر و تباهی غرقه‌اند و مجنونی که در افکار داعشی خود غوطه‌ور است دست به جنایت می‌زند.»

مائده با اشاره به این حادثه می‌نویسد: «اگر شرافت داریم باید صدای این دو زن باشیم.»

ماجرای زیرگرفتن دو خانم در ارومیه


نادر می‌نویسد: «امروز دو خبر خواندم یکی در آمریکا که مسافران یک هواپیما مردی که بدن ۲ مهماندار را لمس کرده بود با چسب به صندلی هواپیما بستند و تحویل پلیس دادند درحالی‌که که راننده پرشیا در ارومیه دو زن را به علت بی‌حجابی زیرگرفت. چه شد که چنین بی‌غیرت شدیم!»

سرترالین هم می‌نویسد: «خدایی شما انسانید؟ اسم شما را چه می‌شود گذاشت که با ماشین دختر جوانی را به خاطر به قول خودت بی‌حجابی با پرشیا زیر می‌گیری. مغزم سوت می‌کشد از این حجم از بی‌شرافتی و بی‌وجدانی.»

واکنش مسئولان استانی درباره حادثه زیر گرفتن دو خانم به خاطر مساله حجاب
این انتقادات همچنان ادامه داشت تا اینکه سرانجام یک روز بعد یعنی روز دوشنبه ۱۸ مرداد، مسئولان استانی ذیربط مهر سکوت را شکسته و نسبت به این ماجرای تلخ واکنش نشان دادند.

فرمانده انتظامی استان آذربایجان غربی ضمن تشریح جزئیات ماجرا از دستگیری راننده خودرو و تحویل او به مراجع قضایی خبر داد. سردار خرم‌نیا گفته بود: «با توجه به اینکه حادثه مذکور در جریان یک هنجارشکنی رخ داده است، موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس اطلاعات و امنیت عمومی انتظامی استان قرار گرفته و به محض وصول نتیجه متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.»

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب ارومیه نیز اعلام کرد: «پس از اطلاع از وقوع تصادف عمدی در خیابان کاشانی و مجروح شدن یک نفر بانو در این حادثه فورا دستورات لازم به بازپرس محترم صادر و اقدامات لازم برای دستگیری عامل جرم انجام شد که نهایتا با همکاری موثر نیرو‌های انتظامی متهم متواری شناسایی و دستگیر و تحت نظر قرار گرفت و با قاطعیت به اتهام وی رسیدگی و مجازات مقرر قانونی صادر خواهد شد. اجازه خودسری و بی قانونی به کسی نخواهیم داد و هر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیاندازد به شدت با او برخورد خواهد شد».

اما ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان آذربایجان غربی نیز در واکنش به این ماجرا طی بیانیه‌ای حرکت راننده خودرو را محکوم کرد. در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: «ماجرای تلخ زیر گرفتن یکی از عابران پیاده توسط راننده خودرویی در ارومیه به بهانه نداشتن حجاب مناسب که امروز رخ داده، نه‌تنها محکوم بوده و مستوجب برخورد سریع و بدون اغماض دستگاه‌های مربوطه می‌باشد، بلکه بایستی دلیل این اقدام نامناسب در ملاعام نیز به طور دقیق و موشکافانه بررسی گردد.»

«ستاد امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی به عنوان حامی قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر، ضمن پیگیری این ماجرا از طریق دستگاه قضایی و نهاد‌های مربوطه، بر لزوم برخورد هرچه سریع‌تر با مرتکبین این اقدام تاکید داشته و اعلام می‌دارد به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی اجازه سوءاستفاده افراد از عنوان مقدس امر به معروف و نهی از منکر را نخواهد داد.»

باید بر این نکته اذعان کرد که بروز چنین برخورد‌هایی میان افرادی با باور‌ها و اندیشه متضاد با وجود برخی از سخنرانی‌ها و وعظ‌ها چندان هم دور از ذهن نیست. ریشه این نوع برخورد‌ها را باید در ادامه همان رفتار‌های آتش‌به اختیاری دانست که به نوعی مورد حمایت بخشی از بدنه حاکمیت است. به عنوان مثال مهر ماه سال گذشته بود که ائمه جماعات شهر‌های اصفهان و بجنورد خواستار برخورد مردم با افرادی شدند که از آن‌ها به عنوان بدحجاب یاد می‌کردند.


آن زمان سید‌یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان که سابقه طولانی در درخواست برای برخورد با بدحجابی دارد، در دیدار جانشین معاونت اطلاعات و امنیت ستاد کل نیرو‌های مسلح و فرمانده انتظامی استان اصفهان با اشاره به آنچه که کشف حجاب و هنجارشکنی برخی از افراد می‌خواند گفته بود: «باید فضای جامعه را برای این عده که تعداد آن‌ها هم کم است ناامن کرد و نباید اجازه داد به راحتی در خیابان‌ها و پارک‌ها هنجارشکنی کنند.»

همزمان ابوالقاسم یعقوبی امام جمعه بجنورد نیز در خطبه‌های نماز جمعه خود عنوان کرده بود: «بدحجابی و بی‌حجابی همچون ویروسی در میان مردم است که باید با آن مقابله کرد. علاوه بر پلیس و قوه قضائیه برای مقابله با بی‌حجابی، مردم هم باید به این امر ورود پیدا کنند و آمر به معروف و ناهی از منکر باشند.» این درحالی بود که چند روز بعد دو عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یعنی آیت الله سیدمحمد غروی و آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی به این درخواست‌ها مبنی بر ناامن سازی جامعه برای افراد بی حجاب از تریبون نماز جمعه واکنش نشان داده و در گفتگو با سایت جماران تأکید کردند که باید با پدیده بی‌حجابی برخورد معقول و قانونی داشته باشیم و وظیفه ما این نیست که پرخاشگری کنیم.

حقیقت آن است که ترویج خشونت از تریبون برخی نهاد‌ها که بیش از آنکه به نفع جامعه بوده و امنیت زنان و افراد جامعه را به دنبال داشته باشد، به افزایش خشونت، بی‌نظمی و ناامنی در جامعه و به‌ویژه ایجاد حس عدم امنیت در زنان منجر می‌شود، چه آنکه افراد متوهمی که داعیه پاسداشت از یک نظام ارزشی خاص را دارند یا آنانکه گرفتار تعصبات کور و غیرانسانی هستند یا افراد فاقد سلامت روان با تفاسیر آزاد و حتی خشونت‌بار از چنین پیشنهاداتی به صورت آتش به اختیار وارد عمل شده و رفتار‌هایی جبران ناپذیر را در کشور رقم می‌زنند، رفتار‌هایی که از اسیدپاشی‌های صورت گرفته در اصفهان در سال‌های گذشته تا زیرگرفتن زنان با خودرو به دلیل سبک پوشش متفاوت را در بر می‌گیرد. رفتار‌هایی منکر برای رسیدن به هدفی که تنها از نگاه بخشی از جامعه مثبت و الگو تلقی می‌شود، اما حق بر حیات را که اصلی مورد وفاق تمام افراد و جوامع انسانی است، در چشم برهم زدنی زیرپا می‌گذارد. ‌ای کاش واعظان و خطیبان کشور به جای وعظ‌های آتشین و خشمگینانه نسبت به سبک زندگی دیگرانی که مورد تایید آن‌ها نیستند به مقابله با فقر و فساد اقتصادی افسار گسیخته در کشور می‌پرداختند.

 

منبع:  جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: