کد خبر: ۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تایید آزاد شدن 100 میلیارد دلار از سرمایه بلوکه شده ایران، گفت: اما این کشور تنها به پنجاه و چند میلیارد دلار از این پول دسترسی پیدا کرده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به سوالی درباره‌ی این که ایران پس از لغو تحریم‌ها به بیش از 100 میلیارد دلار از پول مسدود شده‌اش در بانک‌های خارجی دسترسی پیدا کرده است؟ گفت:‌ همان‌طور که جان کری، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری گفته‌اند، ما هم‌چنان بر این باوریم که حجم پولی که ایران اکنون به آن دسترسی یافته کمی بیش‌تر از 50 میلیارد دلار است البته مجموع آن 100 میلیارد دلار بوده است اما 50 میلیارد دلار باقی‌مانده صرف پرداخت بدهی‌ها و تعهدات مالی به سازمان‌های بین‌المللی از جمله با چین می‌شود.

کربی ادامه داد: این پول آن‌هاست که اکنون آزاد شده است اما برآورد ما یعنی برآورد وزارت خزانه‌داری است که بخش زیادی از این پول صرف بدهی‌ها می‌شود. هیچکس انکار نمی‌کند که این پول به آن‌ها باز نمی‌گردد اما بخشی از آن به دست‌شان می‌رسد.

او تصریح کرد: ایرانی‌ها می‌توانند برای پول خود تصمیم‌گیری و انتخاب کنند که صرف چه چیزی شود اما امیدواریم که اقدامات خرابکارانه انتخاب آن‌ها نباشد.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در هیچ جای توافق هسته‌ای این شرط تعیین نشده است که پول ایران در ازای توافق این کشور یا یک موضع خاص آزاد خواهد شد گفت که توافق هسته‌ای درباره‌ی تقسیم‌بندی سرمایه بلوکه شده ایران نبوده است. این توافق روی موضوع هسته‌ای متمرکز بود و آمریکا هم‌چنان ابزارها و ظرفیت‌های یک جانبه‌ای برای برخورد با موضوعات دیگر در ایران را در اختیار دارد.

منبع: ايلنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: