کد خبر: ۳۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
انتشار شایعه‌هایی مبنی بر کپی‌ بودن طرح پوستر «بیست‌ونهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران» در فضای مجازی و نیز نبودن نام طراح در خبرهای ستاد این نمایشگاه، حاشیه‌هایی را برای این پوستر ایجاد کرد.
حاشیه‌هایی برای پوستر نمایشگاه کتاب

چند روز پیش از آغاز این دوره از نمایشگاه کتاب، تصاویری که پوستر نمایشگاه را در کنار عکسی سیاه و سفید نشان می‌داد و مطالبی که این پوستر را اثری کپی‌شده معرفی می‌کرد، در فضای مجازی منتشر شد.

آن عکس سیاه و سفید، یک ساعت را نشان می‌دهد که عقربه‌های آن، کتابی نیمه‌باز هستند. در پوستر نمایشگاه نیز از همین المان‌ها یعنی ساعت و کتابی به‌جای عقربه‌های آن، با همان ترکیب‌بندی کلی استفاده شده است.

خبرنگار ایسنا برای پاسخ این پرسش که «چرا نام طراح در هیچ‌کدام از خبرهای نمایشگاه کتاب برده نشده است؟» و نیز توضیح درباره شباهت این پوستر با عکس سیاه‌وسفید یادشده، با حسن کریم‌زاده - طراح این پوستر - تماس گرفت؛ اما او حاضر به گفت‌وگو نشد و اظهار کرد: با وجود این‌که برای پاسخ دادن به این پرسش‌ها مشکلی ندارم، اما به‌دلیل تصمیم تیم اجرایی نمایشگاه قادر به پاسخگویی نیستم.

حاشیه‌هایی برای پوستر نمایشگاه کتاب

از سوی دیگر، سیدمحمد طباطبایی حسینی - مدیر امور رسانه‌ای نمایشگاه کتاب - در واکنش به این اظهار نظر، به خبرنگار ایسنا گفت: ما درباره صحبت نکردن درمورد پوستر نمایشگاه چیزی اعلام نکرده‌ایم.

یک عده متخصص مچ‌گیری می‌شوند
البته در همین زمینه، کیانوش غریب‌پور - گرافیست - به خبرنگار ایسنا گفت: موضوع کپی بودن در فضای اجتماعی ما پیچیده است و زوم کردن روی این موضوع از اصل ماجرا مهم‌تر شده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که حساسیت جامعه حرفه‌ای نسبت به «کپی‌برداری» طبیعی است، اظهار کرد: از طرفی عده‌ای منتظر هستند که یک سوژه پیدا کنند و متخصص مچ‌گیری می‌شوند که این، خیلی به نفع حرفه نیست.

غریب‌پور با بیان این‌که بسیاری از اتفاق‌های تاریخ هنر، بویژه در فضای سورئال ممکن است تکرار شود، ادامه داد: بخشی از این شباهت‌ها غیرقابل اجتناب است و بهتر است صاحب اثر درباره آن صحبت کند.

این گرافیست افزود: در گرافیک ما، مطالب زیادی وجود دارد که هنوز به آن نپرداخته‌ایم و بهتر است به حاشیه‌هایی از این دست نپردازیم.

کپی‌برداری در زمینه‌های فرهنگی مقبول نیست
قباد شیوا - گرافیست - نیز درباره کپی‌برداری معتقد است: کپی‌برداری در طراحی پوسترهای تجاری زیاد انجام می‌شود؛ اما در زمینه‌های فرهنگی و بویژه در رویدادی مانند نمایشگاه کتاب، این کار مقبول نیست.

او با بیان این‌که دو نوع کپی‌برداری داریم، به خبرنگار ایسنا گفت: اولی ایده و دومی کپی در اجرا و رنگ‌بندی است و اگر کسی این کار را انجام دهد، بد است. درباره پوستر نمایشگاه کتاب نیز اگر عکس یادشده به عکاس و هنرمند مشهوری تعلق دارد، این موضوع حتما باید زیر پوستر نوشته شود، در غیر این صورت این کار دزدی است.

شیوا با اشاره به این‌که یک پوستر خوب از خیابان‌ها به خانه‌ها می‌رود، اظهار کرد: پوستر این دوره از نمایشگاه کتاب در حد آگهی روزنامه‌هاست. ما شرقی هستیم و نگاه‌مان به کتاب جور دیگری است. به همین دلیل، این پوستر خوب نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: