کد خبر: ۳۴۵۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
تبعات اجرای طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی
طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، بحث داغی است که در روزهای اخیر بر سر زبان‌ها افتاده و دغدغه این روز‌های کسب و کار‌های فضای مجازی شده است. انتقادات به این طرح تنها به کاربران محدود نمی‌‌شود و برخی از نمایندگان مجلس نیز نسبت به آن واکنش‌هایی نشان داده‌اند.
قلم‌نیوز: حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش در نشست علنی ششم مردادماه مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: «صیانت یعنی نگهداری و حفظ حقوق کاربران که در قانون معنا و مفهوم آن پیش‌بینی شده است. منظور از کاربران مشترکان و مردم هستند.

ما به عنوان نمایندگان مجلس اگر به دنبال حفظ حقوق مردم هستیم باید دغدغه‌های آنها را لحاظ کنیم. مردم بهترین تمیز دهندگان در استفاده از فضای مجازی هستند. امروز با طرحی روه‌برو هستیم که حدود ۷۰ درصد با طرح اولیه تغییر کرده و ای بسا برخی اعتقاد دارند این طرح باید اساسا و ۱۰۰ درصد تغییر کند. طرحی که دستخوش ۷۰ درصد تغییر شده طرح جالب و جامعی نبوده است و این ایراد به آن وارد است. طرح، پلتفرم‌هایی را اعلام کرده و گفته اگر ظرف چهار ماه دفاتر آن‌ها در کشور راه نیفتد فیلتر می‌شوند. اگر فیلتر شود و جایگزین نداشته باشد، مردم آسیب خواهند دید.»

از سوی دیگر جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد نیز در واکنش به طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در همان جلسه گفته بود: « در شرایطی که مردم با مشکلات جدی اقتصادی مواجه هستند چه ضرورتی دارد که طرحی برای محدودسازی فضای مجازی تعبیه شود. طبق مواد این طرح شبکه‌های خارجی باید ظرف چهار ماه در ایران دفتر ایجاد کنند و اگر این اقدام انجام نشود، پیام‌رسان‌های خارجی مسدود خواهند شد. به خاطر تحریم‌ها و عدم مراودات اقتصادی ایران با سایر کشورها، پیام‌رسان‌های خارجی نمی‌توانند در عرض چهار ماه دفتر مستقل در ایران ایجاد کنند. در نتیجه این شبکه‌ها مسدود خواهند شد و کسب و کار و مشاغل مردم تعطیل می‌شود. در شرایطی که به دلیل کرونا اشتغال کشور به شدت کاهش یافته است و کسب و کارها در فضای مجازی گسترش یافته، مردم دچار ضرر اقتصادی خواهند شد. طرح صیانت از فضای مجازی لطمه جبران‌ناپذیری به مشاغل و کسب و کار خانگی مردم وارد خواهد کرد.»

طرح صیانت از فضای مجازی، طرحی کارشناسانه نیست

علاوه‌بر کاربران و برخی از نمایندگان مجلس، کارشناسان نیز اجرای چنین طرحی را تهدید جدی برای کسب‌وکارهای اینترنتی می‌دانند. محمود راشدی، مشاور کسب‌وکار در فضای مجازی در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید: متاسفانه متخصصانی که در فضای مجازی فعالیت دارند و صاحب کسب‌وکار هستند در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی که اخیرا مطرح شده است، دخالتی نداشته‌ و تصمیمی نگرفته‌اند بنابراین بر اساس نظر کارشناسان در این حوزه این طرح غیرکارشناسانه است و می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند و سبب تعطیلی کسب‌وکارها در این حوزه شود.

وی می‌افزاید: پیشنهاددهندگان این طرح هیچکدام کسب‌وکاری را در این بخش ندارند و دغدغه‌های این فضا را نمی‌شناسند بنابراین طبیعی است که دید صحیحی نسبت به این حوزه و مشکلاتش نداشته باشند. این مشاور کسب‌وکار در ادامه صحبت‌هایش به تمایل کارشناسان فضای مجازی برای تصویب یک قانون جام اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: کارشناسان فضای مجازی بدون‌شک نه تنها با این مسئله که یک قانون جامع در فضای مجازی وجود داشته باشد مخالف نیستند، بلکه از وجود یک قانون استقبال هم می‌کنند. اما نکته مهم این است که به درستی از این فضا و کاربران صیانت شود. راشدی ادامه می‌دهد: متاسفانه این طرح کاملا فضا را دگرگون می‌کند. به بیانی روشن‌تر بحث محدودسازی و فیلترینگ در قالب این طرح اجرا خواهد شد و تفاوت این است که فقط بحث فیلترینگ با یک ادبیات دیگر انجام می‌شود.

با اجرای این طرح تنها 15 میلیون کاربر باقی می‌ماند

این مشاور کسب‌وکار در پاسخ به این پرسش که با اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی آیا با ریزش کاربران در فضای مجازی روبه‌رو می‌شویم یا خیر؟ می‌گوید: ما حدود 50 میلیون کاربر در فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف داریم. با اجرای این طرح بر اساس گفته کارشناسان در بهترین حالت ما با یک ریزش بزرگ همراه خواهیم بود و کاربران به حود 15 تا 20 میلیون نفر می‌رسند و دیگر تمایلی برای ورود به پلتفرم‌ها باقی نمی‌ماند و در آن شرایط کسب‌وکارها نابود می‌شوند.
وی در پایان اظهار می‌کند: ما در گذشته تجربه‌های ناموفقی را در راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها داشته‌ایم. اپلیکیشن‌هایی که هزینه‌های بسیاری را می‌طلبید اما نتوانست نتیجه‌ مطلوبی به همراه داشته باشد. به هرصورت با اجرای این طرح اقبالی برای مردم دیده نمی‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: