کد خبر: ۳۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰
معاون اول رئیس جمهور: روحانی گنجینه اسرار است
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه خیلی از دوستان با نادانی کامل به دولت فشار آوردند، گفت: در دوران جنگ اقتصادی موضوع اول دولت زندگی مردم بود و ما باید سیاست‌هایی متناسب با آن وضع می کردیم.

قلم‌نیوز: اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در نشست مدیران ارشد دولت تدبیر و امید گفت: متاسفانه خیلی از دوستان ما با نادانی کامل به دولت در این شرایط فشار آوردند و انواع زخم زبان ها را زدند. برخی از سر دلسوزی به آقای رئیس‌جمهور پیشنهاد می‌دادند که در این فشار داخلی و خارجی دولت استعفا کرده و کناره گیری بکند.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد:‌یک موضوع بود که دولت را به تعهد خود با مردم نگه داشت و آن اینکه ما در مقابل مردم مسئول هستیم و باید بایستیم و مردم را از این پیچ خطرناک به خوبی عبور بدهیم. به فضل الهی این اتفاق افتاد و امروز می‌شود گفت کشور در ریل خوبی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ما در دوران جنگ اقتصادی سیاست هایی وضع کردیم که  این دولت این سیاست‌ها را در شرایط عادی قبول نداشت. دخالت‌هایی در امر و نهی اقتصادی کردیم که خودمان همیشه جزو مخالفین آن بودیم ولی فکر می‌کردیم که در مقطع جنگ اقتصادی توسعه موضوع اول ما نیست. زندگی مردم موضوع اول است و زندگی ضعیف‌ترین مردم مورد توجه ما است و باید سیاست‌های متناسب با آن وضع کنیم و مردم ایران بزرگوارانه با تمام این رنج ها کنار آمدند و با صبوری کمک کردند که دولت بتواند این سیاست خود را به خوبی پیش ببرد.

جهانگیری در ادامه سرمایه اجتماعی را مهم ارزیابی کرد و گفت: رسانه‌های خارجی و قدرت‌ها نیروهای برانداز و نیروهای کج سلیقه در داخل سعی کردند مهمترین سرمایه دولت و نظام که سرمایه اجتماعی و اعتماد و مشارکت و امید اجتماعی مردم بود به آن آسیب بزنند و آسیب زدند. اگر این سرمایه آسیب ندیده بود یک سرمایه بسیار مهمی بود که برای پیشرفت کشور در اختیار همه قرار می‌گرفت.

 معاون اول ریس جمهوری ادامه داد: ایران قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بزرگی برای توسعه دارد.در عین حال ایران با چالش‌ها و ابرچالش‌های بزرگی روبرو است که اقتصادان‌ها و صاحبنظران سیاسی و اجتماعی به آن اشاره کرده اند. اما مهمترین مانعی که باعث شد، ایران نتوانست شرایط کنونی را به خوبی پشت سر بگذارد دیر فهمی تغییرات جامعه و جهان است. بی توجهی به سرمایه اجتماعی است. بی توجهی به رضایت مردم است . متاسفانه بی توجهی به این است که گاهی اوقات شکاف بین جامعه و حاکمیت و شکاف بین مردم و دولت ممکن است که منجر به حوادث نگران کننده‌ای شود.

وی افزود: امروز دولتی می‌رود و دولت دیگری می‌آید با تمام وجود و به عنوان یک ایرانی آرزو می‌کنم که دولت آینده موفق شود که بر این مشکلات غلبه پیدا کند.

جهانگیری با تاکید بر این که  فرصت خوبی در اختیار دولت آینده است، گفت: هماهنگی سه قوه و حمایت‌های نهادهای حاکمیتی؛ که اگر خوب قدر دانسته شود از این فرصت می‌شود در جهت افزایش سرمایه اجتماعی و کمک بر حل مشکلات استفاده کرد.اما اگر به موقع از فرصت ها استفاده نشود، ممکن است این فرصت‌ها خود به تهدید تبدیل شود.

 معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: هنر یک مدیر این است که از دل تهدیدها فرصت درست کند هنر دیگر آن این است که نگذارد از فرصت‌های طلایی که در اختیار است این فرصت‌ها تبدیل به تهدید شود. 

وی گفت: امیدوارم که از تجارب، فهم و نگرانی ها و راهکارهایی که داریم همه دوستان این ها را در اختیار دولت آینده قرار دهند و دولت بتواند از این تجریات استفاده کند و بدون هیچ چشم داشتی در اختیار رییس جمهور منتخب قرار دهند. هم آقای روحانی و خود من مکرر با آقای رییسی صحبت کردیم. من شرایط را در حدی که امکان پذیر بوده گفتم که چه کارهایی می شود کرد. در دوران مسوولیت دولت هرجا بودیم ما را صدا بزنند حتما مشورت لازم را می‌دهیم.

 جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به چالش‌های پیش روی دولت در شرایط تحریم گفت: کسی نمی‌پرسد این پول نفتی که فروخته شد چگونه پول آن جابجا شد.اگر صنعت پتروشیمی، فولاد، مس نبود و اگر نبود صنعتی که امروز بار اصلی صادرات و ارز کشور در این جنگ اقتصادی تامین می‌کرد،‌ چیزی که آمریکایی‌ها خواب آن را در تامین نیازهای کشور دیده بودند، اتفاق می‌افتاد. نفت اگر کم صادر شد پتروشیمی و فولاد و صادرات غیرنفتی توانست این بار را بر دوش بکشد. 

وی گفت: به گفته وزیر صمت هیچ کارخانه ای در دوران جنگ اقتصادی به دلیل این که مواد اولیه به آن نرسید تعطیل نشد. چگونه این پتروشیمی به فروش می‌رفت. کشتی، بانک، بنادر ممنوع بود. رفتن کشتی ایران به بنادر خارجی ممنوع بود. بیش از ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون تن از بنادر دنیا سالانه کالا وارد ایران می کردیم. تک‌تک کشتی‌ها را به نام تعریف کرده بودند. در یک چنین جنگی دولت باید در برابر فشارهای خارجی مقاومت می کرد. 

معاون اول رییس جمهوری افزود: اعضای دولت و رییس  جمهور تحت حمایت رهبر معظم انقلاب متعهد و هم پیمان شده بودند که سیاست آمریکا را به شکست بکشانند و این اتفاق افتاد. نه اینکه ما گفتیم آمریکا شکست خورد بلکه خود آمریکایی‌ها گفتند که شکست خوردند و فشار حداکثری شکست خورد. ایران دوستی، مردم دوستی، تعهد و آرمان های انقلاب و امام (ره) و شهدا و مسوولیت پذیری، دولت را به این نقطه رساند که به تنهایی پای اداره کشور بایستد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: