کد خبر: ۳۴۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
بنا به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نزدیک به ۲۳ درصد جمعیت شهری کشور در سال ۹۹ مستأجر هستند و بالغ بر ۸ درصد جمعیت شرایطی به جز مالک یا اجاره نشین بودن دارند.
قلم‌نیوز:شهر های کشور به طور میانگین تنها 68 درصد جمعیت مالک واحد های مسکونی خود هستند.

 بنا به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نزدیک به 23 درصد جمعیت شهری کشور در سال 99 مستأجر هستند و بالغ بر 8 درصد جمعیت شرایطی به جز مالک یا اجاره نشین بودن دارند. این در حالیست که در روستاها بالغ بر 86 درصد از جمعیت مالک واحد های محل سکونت خود هستند.

در ادامه گزارش به بررسی دقیق تر نحوه تصرف مسکن در مناطق شهری و روستایی در 6 سال گذشته پرداخته شده است. همچنین در این گزارش میزان استفاده خانوار روستایی و شهری از وسایل ضروری مانند اجاق گاز، تلویزیون، اتومبیل و... بررسی شده است.
وضعیت مستأجران در مناطق شهری

در سال 99 وضعیت نحوه تصرف مسکن برای خانوار شهری بدین شکل بوده است که 68.4 درصد مالک محل سکونت خود بوده و 22.9 درصد نیز در محل سکونت خود مستأجر بوده اند، بقیه نیز نحوه تصرف مسکن شان  به غیر از این دو حالت است.

بررسی ها نشان می دهد که درصد مستأجرین در مناطق شهری کشور به طور متوسط کاهش پیدا کرده و از 24.2 درصد در سال 94 به رقم فعلی 22.9 درصد در سال 99 رسیده است.

البته از سال های 94 تا 99 روند اجاره نشینی در مناطق شهری همواره نزولی نبوده است. به عنوان مثال در سال 97 در شهر ها بالغ بر 26 درصد اجاره نشین بوده اند. این ارقام مربوط به میانگین کل کشور بوده و یقینا در شهر های بزرگ مانند تهران به دلیل گران بودن مسکن، درصد مستأجران بسیار بالاتر است.

بررسی ها نشان می دهد در مناطق روستایی کشور تعداد اجاره نشینان حتی به 5 درصد هم نمی رسد. وضعیت نحوه تصرف مسکن در روستا ها در سال 99 بدین شرح است که 86.4 درصد مالک محل سکونت خود و 4.9 درصد نیز اجاره نشین هستتند. بالغ بر 8 درصد جمعیت روستاییان کشور نیز وضعتی به غیر از این دو حالت دارند. نکته حائز اهمیت اینجاست که در مناطق روستایی بر خلاف مناطق شهری در طول 5 سال گذشته درصد اجاره نشینان افزایش داشته است.

 درصد مستأجران در روستاهای کشور از 4.7 درصد در سال 94 به 4.93 درصد در سال 99 رسیده است. ارزان بودن ملک در مناطق روستایی عمده ترین دلیل پایین بودن جمعیت اجاره نشین در روستا ها است. همچنین درصد کسانی که در روستا وضعیتی به غیر از مالک یا مستأجر دارند از شهر ها بالا تر است، این موضوع تا حدودی می تواند نگران کننده باشد.

در سال 99 حدود 53 درصد از شهر نشینان دارای اتومبیل شخصی بوده اند، این درصد در سال 99 هیچ تغییری نسبت به سال 98 نکرده است. بررسی ها نشان می دهد جمعیت استفاده کننده از تلویزیون و اجاق گاز در مناطق شهری به ترتیب 98 و 98.9 درصد است. در بین اقلام اجاق گاز در دسترس ترین کالای ضروری است.

کمترین کالایی که خانواره شهری از آن استفاده می کنند، ماشین ظرف شویی است. در سال 99 تنها 7.6 درصد از خانواده های شهر نشین دارای این کالا بوده اند. ماکروویو نیز با حدود 12 درصد، در جایگاه دوم کم دسترس ترین وسایل برای خانواده های شهری قرار دارد.

در مناطق روستایی کشور بر اساس آمار های منتشر شده از سال 99 تنها 34.1 درصد جمعیت دارای اتومبیل شخصی هستند، این درصد در سال 99 نسبت به سال 98، 1.4 درصد رشد داشته است. میزان استفاده از موتور سیکلت در مناطق روستایی کشور به طور محسوسی بیشتر از مناطق شهری است، ظاهرا روستاییان جای خالی اتومبیل را با موتور سیکلت پر کرده اند.

همانند مناطق شهری در روستاها نیز در دسترس ترین کالا در میان اقلام خانگی، اجاق گاز است. در سال 99 بلغ بر 98 درصد روستاییان دارای اجاق گاز بوده اند. میزان استفاده از ماشین ظرف شویی در مناطق روستایی کشور به یک درصد هم نمی رسد، به بیان دیگر تنها 0.4 درصد از روستاییان کشور دارای این کالا هستند. همچنین میزان استفاده جارو برقی در روستا ها حدود 60 درصد برآورد شده است و این در حالیست که همین عدد در مناطق شهری به بالای 90 درصد می رسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: