کد خبر: ۳۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: قالیباف در خود را مدعی متروسازی می داند که مترو را محسن هاشمی ساخت و بنیان‌گذار آن هم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود.
قلم‌نیوز:محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که یکی از انتقادات به دوره پنجم از سوی اصولگرایان اجرا نشدن مگاپروژه‌ها در پایتخت کشور است، گفت: ما نخواستیم این مسیر، نگاه و رویکرد را ادامه دهیم و نگاه این دوره کاملا متفاوت بود. درعین حال نمی‌توانیم یک دوره چهار ساله را با دوره قبل مقایسه کنیم که مدت زمان مدیریت‌اش ۱۲ سال بود و با محاسبه دوران احمدی‌نژاد، اصولگرایان مجموعا ۱۴ سال مدیریت شهری را در دست گرفتند و عارضه‌های دوران مدیریت آنان در شهر طی مدت زمان طولانی ادامه‌دار خواهد بود.

او مگاپروژه‌ها را بخشی از عوارض حضور اصولگرایان در مدیریت شهری خواند و عنوان کرد: این‌ها بر شهر تحمیل شده و اغلب مشکلات نیز در این محور خلاصه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: یکی از مگاپروژه‌های‌شان پل صدر است. اگر آن موقع هزینه‌ای که در این پروژه انجام شد را به حمل و نقل عمومی که اولویت اول شهر تهران بوده و بحث آلودگی و کاهش ترافیک اختصاص می‌دادند، قطعا شرایط در حال حاضر به گونه دیگری بود.

علیخانی با اشاره به اینکه معتقدیم پروژه‌هایی که ضروری نبوده و مطالعات کافی و پیوست‌های اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی ندارند، نباید اجرا شوند، گفت: اما متاسفانه به صورت دستی اجرا و در شهر به یک معضل تبدیل شدند. در عین حال بسیاری از پروژه‌هایی که در دوره قبل آغاز شده بودند، نیمه کاره رها شدند.

او بهره برداری و افتتاح برخی پروژه‌ها در مدیریت پیشین را «نمایشی» خواند و اظهار کرد: مدیران شهری دوره پیشین برآن بودند که انجام پروژه‌ها در زمان خودشان رخ دهد و آن را به نام خود ثبت کنند؛ نمونه‌اش خط هفت مترو تهران است که ناایمن بود. البته شاید مدعی شوند که برای سرعت‌بخشی در کار همیشه به این روند پیش می‌روند که اشتباه است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر توجه به ایمنی را از اولویت‌های پنجمین دوره از مدیریت شهری برشمرد و گفت: در زمان وقوع حادثه پلاسکو، به گفته هیات و کمیته پیگیری حادثه، یکی از مقصران، شورای شهر وقت بود، چراکه شورای شهر وظیفه نظارت داشت و اگر قرار بوده مصوبه یا ضوابطی اجرا شود، پیگیری آن را عهده‌دار بود.


علیخانی اضافه کرد: در بازدید از خط ۷ مترو تهران گزارش‌هایی مبنی بر ناایمن بودن این خط به دستمان رسید که این گزارش در اختیار سازمان بازرسی کل کشور نیز بود و آن‌ها خواستار تعطیلی و ایمن‌سازی خط شده بودند.

او تصریح کرد: مدیر مربوطه که در دوران مدیریت شهری فعالیت می‌کرد، هنوز بر سر کار بود که از او خواستیم توضیح دهد و گفت مشکلی ندارد و مشاوران نیز امضا کردند، از او تضمینی برای ایمنی خط خواستیم و ۲۰ روز به او زمان دادیم که در آن دوران اقدامی نکرد و مجدد به او زمان دادیم و مکاتبات متعددی انجام دادیم و نهایتا نتوانستند تضمین کنند و آن موقع بود که آن‌ها تغییر کردند و معاونت جدید حمل و نقل یعنی آقای پورسیدآقایی روی کار آمد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به حضور پورسیدآقایی، معاون سابق حمل و نقل و ترافیک در جلسه ایمنی خط ۷ کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا، گفت: ایشان اعلام کردند اگر خط تعطیل شود و دوباره آغاز به کار کند، هجمه‌های آن بر عهده ما است و پیشنهاد دادند خط هفت تعطیل نشود، اما در این کمیسیون با به خطر انداختن جان شهروندان مخالفت و خط را تعطیل کردیم.

علیخانی با تاکید بر اینکه در این دوره از شورا‌ها بر رفع مسائل مخاطره آمیز تاکید کردیم، گفت: بر رفع نواقص مکان‌هایی با احتمال آتش‌سوزی‌های گسترده، تاکید کرده و دوباره به بهره‌برداری رساندیم، همچنین در آئین‌های افتتاحیه‌ای که معضلات رفع نشده بود حضور نیافتم و به قیمت گرفتن چند عکس با رئیس جمهور و ... با افتتاح پروژه‌های ناقص جان شهروندان را به خطر نیانداختم.

با وجود منابع مالی محدود، مگاپروژه‌ها اولویت نداشتند

او در پاسخ به این پرسش که به گفته محسن هاشمی، در دوره فعلی، مدیریت شهری به دلیل نبود پول به سراغ مگاپروژه‌ها نرفته در حالی که تمایل به اجرای آن‌ها کم نبوده است، تاکید کرد: وقتی پول زیاد وجود داشته باشد، می‌توان به اولویت‌های بعدی رسیدگی کرد، اما در زمانی که منابع مالی‌مان محدود بود، مگاپروژه‌ها اولویت نشدند و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را اولویت کار قرار دادیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با اشاره به پروژه بزرگراه شهید رستگار در منطقه ۱۵، تصریح کرد: این بزرگراه ۱۲ سال قبل کلنگ خورده بود و چند محله را درگیر معضل گرد و غبار کرده بود، اما افتخار ما این است که این پروژه را جزو اولویت قرار داده و دو فاز مهم آن را به بهره برداری رساندیم.

بیشتر بخوانید: تحقیق و تفحص‌های بی‌سرانجام شورای پنجم از شهرداری قالیباف/ محسن هاشمی: دستمان برای پیگیری بسته است

علیخانی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد هزینه پروژه شد و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز هزینه رفع معارض آن بود، این در حالی است که اگر این اقدامات در زمان خود انجام و معارضان پروژه رفع می‌شد، افزایش قیمت پیدا نمی‌کرد. اگر پروژه‌ها باز هم می‌ماند در آینده هزینه‌ها و زیان‌های بیشتری پرداخت می‌کردیم.

هر سال ۸ ایستگاه مترو افتتاح کردیم

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بودجه ۴ سال شورای پنجم معادل ۱۲ سال دوره گذشته است، گفت: متاسفانه در میان جناح مقابل صداقت وجود ندارد. بودجه‌ای که در دوره ما بوده از لحاظ ریالی چند برابر گذشته بود، اما از نظر ارزش با دلار و محاسبه تورم، کمتر از زمان آن‌ها بوده و با این حال اقداماتی بیش از گذشته انجام دادیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: در همین دوره ۳۲ ایستگاه مترو تکمیل شده و به بهره برداری رسیده است. در دوره گذشته هر سال شش ایستگاه به بهره برداری می‌رسید، اما در این دوره هشت ایستگاه بهره‌برداری شد و این بیانگر آن است با منابع محدود بازدهی بیشتری داشتیم و شهر را ارزان اداره کردیم.

کیفیت پایین آسفالت تولیدی در دوره گذشته مدیریت شهری

علیخانی توضیح داد: شهرداری تهران دارای سه کارخانه آسفالت بود که در دوره گذشته تعطیل شده و بخش خصوصی آسفالت را از بیرون تهیه می‌کرد. کیفیت آسفالت به خاطر مشکلات و قیمت بالای قیر بسیار پایین بود. در این دوره سه کارخانه آسفالت شهرداری مجددا راه اندازی شد و کیفیت آسفالت بالا رفت، هزینه تمام شده پایین آمد و سالی ۲۰۰ میلیارد صرفه‌جویی فقط در آسفالت رخ داد.

او با اشاره به اینکه خارج از طرح تفصیلی مجوز نمی‌دادیم و محدودیت‌ها بیشتر بود، گفت: موانع مالی، تحریم و مشکلات وجود داشت، از کمک دولت نیز بهره‌مند نشدیم و مدیریت شهری هم در تحریم بود. دستگاه‌های دیگر حمایت‎مان نکردند و رسانه ملی همراه ما نبود، نه تنها همراه نبودند بلکه به دنبال بهانه‌ای برای تخریب بودند، به میلیارد‌ها تومان هدررفت گذشته و املاک نجومی نپرداختند و بر این مسائل سرپوش گذاشتند، این در حالی است که خرید لپ‌تاپ برای شورا را به بحران تبدیل کردند تا همه اختلاس‌ها و دزدی‌ها را با این لپ‌تاپ بپوشانند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر افزود: اتومبیل‌هایی که برای شورا خریداری شد به این دلیل بود که ماشین‌های قبلی فرسوده شده و باید از رده خارج می‌شدند. البته من از همین خودرو هم استفاده نکردم با این حال رسانه ملی موضوع را مستمسک قرار داد و شورا و مدیریت شهری این دوره را تخریب کرد.

عملکرد بد معاونت حمل و نقل در سه سال دوره پنجم

او با اشاره به اینکه در سه سال از دوره مدیریت شهری در حوزه معاونت حمل و نقل و ترافیک مشکل مدیریتی داشتیم، گفت: بار‌ها هم تذکر دادیم، ولی متاسفانه شاهد عملکرد خوبی در این دوره نبودیم، اما بعد از این که تغییرات رخ داد، در حوزه حمل و نقل جهش داشتیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، نقش مدیریت را مهم و تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: وقتی مدیریت تغییر کرد شاهد قرارداد‌های پی در پی برای خرید اتوبوس بودیم. در دوره هشت ساله مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی دولت حدود سه هزار دستگاه اتوبوس خرید و به شهرداری داد. در دولت آقای خاتمی دولت ۸۰ درصد پول را پرداخت کرد و مابقی را شهرداری پرداخت که این امر کمک بزرگی بود.

علیخانی ادامه داد: در دولت آقای احمدی نژاد همین اتفاق افتاد و نزدیک به سه هزار دستگاه اتوبوس خریداری شد، بخش زیادی از هزینه را دولت تقبل کرد و درصد کمی از آن را شهرداری پرداخت، اما در این دوره دولت هزینه یک دستگاه اتوبوس را هم تامین نکرد، خود نیز مشکلات زیادی داشت و وضعیت اقتصادی کشور مطلوب نبود.

جلوگیری از خسارت‌های هزاران میلیاردی به شهر

او با اشاره به اینکه در این دوره تحریم، سیل، سقوط هواپیما و هزاران مشکل داشتیم، اظهار کرد: مشکلات دولت بسیار بود و نتوانست آن طور که شایسته است، کمک کند و شهرداری هم مشکلات زیادی داشت، افرادی که شهرداری را رها کرده بودند، اعلام کردند ما در باتلاق گیر خواهیم کرد، اما این امر رخ نداد.

علیخانی افزود: دوره گذشته بیش از ۶۰ هزار میلیارد بدهی به جا گذاشتند، اموال شهرداری را مفت به حراج گذاشتند و بسیاری از املاک شهرداری را در اختیار دیگران قرار دادند که در این دوره بسیاری از این مشکلات حل شد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به هلدینگ رسا تجارت و یاس، گفت: قریب به ده هزار میلیارد تومان به شهر و شهرداری خسارت وارد شد که اگر همه خدمات شورا را نادیده بگیریم، همین که اجازه ندادیم این کار‌ها تکرار شود و ده هزار میلیارد دیگر از اموال مردم به تاراج برود، برای این دوره از شورا کافی است.

ذبح اعتبار اصلاح‌طلبان به پای دولت

او همچنین به عملکرد دولت اشاره کرده و گفت: دولت نیز مقصر بود و اولین آسیبش را به اصلاح طلبان زد که با اعتبار اصلاح طلبان رأی آورد اما بعد انکار کرد و مدعی شد رأی خودمان است. اصلاح طلبان همچنان هزینه‌اش را می‌دهند و اعتبار اصلاح طلبان به پای این‌ها ذبح شد، ولی واقعیت‌هایی است که نمی‌توان کتمان کرد.

علیخانی اضافه کرد: وقتی تمام دست‌ها چه در داخل و چه در خارج تلاش می‌کند جلوی موفقیت دولت را بگیرد، برجام را به زمین بزنند و کسی مثل ترامپ تحریم‌های سنگین تری را علیه ایران اعمال کرد، معلوم است وضعیت کشور به این روز می‌افتد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یکی از بزرگ‌ترین اشکالات دولت را نداشتن صداقت برشمرد و گفت: واقعیت‌ها به مردم گفته نشد و اگر بیان می‌شد شاید از نظر افکار عمومی اوضاع خراب نمی‌شد.

او ادامه داد: این بحث‌ها دو تاثیر بر مدیریت شهری داشت، در ابتدا خود دولت گرفتار شد و نمی‌توانست کمکی انجام دهد و سپس تورم بر مسائل خدماتی شهر نیز تاثیر گذاشت. قیمت یک واگن در مدیریت گذشته پنج میلیارد بود و امروز یک واگن بالاتر از ۲۵ میلیارد تومان هزینه دارد و خرید یک واگن با پنج واگن در گذشته برابری می‌کند. در سایر کار‌های عمرانی نیز وضعیت همینگونه است.

تاوان گذشتگان را مدیریت شهری پنجم داد

علیخانی با بیان اینکه نباید دوره چهار ساله را با دوره ۱۲ ساله مقایسه کرد، گفت: اگر این شورا و مدیریت شهری هم ۱۲ سال بود می‌توانستید مدیریت این دوره را با دوره قبل مقایسه کنید که منطقی است.

او ادامه داد: طبیعتا در ۱۲ سال اعتبار بیشتری خرج می‌شود و کار‌های بیشتری انجام می‌گیرد و قرار نبود در این دوره به هر قیمتی کاری پیش رود و اگر قرار بود خطا‌های گذشته اتفاق بیافتد ما با بقیه فرقی نداشتیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رویکرد انسان محوری را رویکرد پنجمین دوره از شورا‌ها خوانده و گفت: بیشتر به مسائل ایمنی، تاب‌آوری و فضای سبز شهری توجه شده است و سختگیری‌ها در این دوره بر همکارانمان بیشتر شده بود که گاهی به آن نیز انتقاد می‌کردم تا از شدت سختگیری کاسته شود.

علیخانی اظهار کرد: مدعی می‌شوند که در این دوره یک کیلومتر مترو ساخته نشده، ولی آمار آن موجود است و ۴۰ کیلومتر در این دوره تکمیل و توسعه پیدا کرده؛ بخشی از این میزان جدید بوده و بخشی تکمیل پروژه‌های نیمه کاره گذشتگان بوده است.

او با تاکید براینکه هزینه پروژه‌هایی که در دوره گذشته ساخته شده را این دوره از مدیریت شهری پرداخت کرد، گفت: آن‌ها منابع را پیشخور و شهر را بدهکار کردند، پروژه‌ها را به نمایش گذاشتند و بدهی و تاوان‌شان را مدیریت شهری پنجم داد.

علیخانی با اشاره به استخدام ۵۰ هزار نیرو در ادوارا گذشته، عنوان کرد: آخرین شهردار اصلاح طلب تهران آقای الویری بود که با ۲۵ هزار نیرو فعالیت کرد، اما ما شهرداری را با بیش از ۷۰ هزار نیرو از اصولگرایان تحویل گرفتیم که تامین حقوق این پرسنل رقمی در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان در ماه می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اضافه کرد: معلوم است باید شهر را می‌فروختند تا بتوانند حقوق پرداخت کنند و پروژه‌ها را انجام دهند، اما در این دوره قرار نبود این کار‌ها انجام شود و جلوی همه مجوز‌هایی که خارج از طرح تفصیلی داده می‌شد، گرفته شد، هیچ اموالی از شهرداری تهران به صورت مفت و رایگان واگذار نشد و بسیاری از اموال شهر برگردانده شد و هیچ پارکینگ یا زمین پارکینگی در دوره ما به مجتمع تجاری تبدیل نشد.

علیخانی گفت: یک پارکینگی متعلق به سازمان ترافیک بود که هم زمین پارکینگ را واگذار کردند، هم ایستگاه مترو آنجا را از بین بردند و هم یک مرکز تجاری در بحرانی‌ترین و نقطه‌ای که از اول مشکل ترافیک داشت، ایجاد کردند و بر مشکلات منطقه افزودند.

دولت پای رای مردم نایستاد

او در پاسخ به پرسشی درباره بی مهری دولت به شورای پنجم و اخراج شهردار از جلسات هیئت دولت گفت: دولت پای رأی مردم نایستاد و نباید انتظار داشته باشید پای ما بایستد. دولت بی مهری کرد؛ وقتی فردی از قشر ضعیف غیرمجاز ساخت و ساز می‌کند سریع آن را تخریب می‌کنند و زورشان به او می‌رسد، اما خود دولتمردان در شمال تهران کار غیر قانونی می‌کنند، نمی‌گویم آقای رئیس جمهور این کار را کرد، اما زمانی که متوجه موضوع شد نباید از آن دفاع می‌کرد و نباید مانع ورود شهردار به هیئت دولت می‌شدند.

علیخانی با تاکید بر اینکه باید از شهرداری به سبب اجرای دقیق قانون حمایت و تشکر می‌کردند، گفت: چگونه است که جلوی کار مردم عادی را می‌گیرند، اما جایی که قدرتمندان هستند این کار انجام نمی‌شود؟ دولت نه تنها حمایت نکرد بلکه اجازه ورود شهردار به هیئت دولت را هم نداد، هرچند که معتقدم حضور شهردار در هیات دولت سبب اتلاف وقت می‌شد، چراکه نمی‌توانست مطالبه‌ای از دولت داشته باشد و حتی بدهکار هم میشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه زور محسن هاشمی به دولت می‌چربید، عنوان کرد: اگر او وارد هیات دولت می‌شد می‌توانست کار را پیش ببرد و معتقدم برای گرفتن حق باید پررو بود.

او لازمه مدیریت خوب را اجرا دانست و گفت: تبلور کار شورا در اجراست. برای تصویب قوانین بهتر و بهترین بودجه‌ها نیاز به مدیریت خوب است. کار‌های خوبی که در این دوره صورت گرفت در همین شرایط سخت محقق شد که مردم از بسیاری از آن‌ها آگاهی ندارند.

اگر روزی موضع قالیباف تغییر کند همه پرونده‌هایش رسیدگی می‌شود

علیخانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تعلل و ضعف شهرداری تهران در پیگیری تخلفات گذشته و ارسال آن‌ها به نهاد‌های قضایی گفت: این عدم آگاهی به سبب کم کاری از سوی شهرداری بود. آقای نجفی، یکی از شهرداران این دوره، ۱۲ گزارش ارائه داد، ولی باید شکایت می‌کرد، شهرداری باید وکیل می‌گرفت یا بخش حقوقی شهرداری رسما در سامانه شکایت ثبت می‌کرد و مستنداتش را ارائه می‌داد تا رسیدگی می‌شد چراکه در پاسخ ارائه گزارش، می‌نویسند ملاحظه شد و آن را کنار می‌گذارند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: البته در طرف مقابل هم اشکال وجود دارد؛ اگر یک گزارش از یک اصلاح طلب به آنجا برود با او به شدت برخورد می‌شود که این‌ها تبعیض است و برخورد آن‌ها هم مهم است که نسبت به گزارشات با متخلفان برخورد نکردند، این امر نشان می‌دهد که اراده برخورد وجود ندارد.

علیخانی خاطرنشان کرد: اگر روزی موضع قالیباف تغییر کند همه پرونده‌هایش رسیدگی می‌شود، اما اکنون لازم نیست و اراده‌ای هم وجود ندارد، ما نیز در دوره حناچی متوجه شدیم شکایت رسمی نشده است.

مترو را محسن هاشمی ساخت نه قالیباف

او با بیان اینکه حالا که اصولگرایان روی کار آمده‌اند به آبدارچی‌های این دوره نیز رحم نمی‌کنند، گفت: قبول ندارم حناچی فرد کوچکی است بلکه معتقدم پر و بال قالیباف را گرفته‌اند. همه ما از اول کسی نبودیم و هر کسی از جایی شروع می‌کند. قالیباف هم روی کار آمد و مورد حمایت واقع شد؛ اینگونه نیست که او از ابتدا معروف باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه دستگاه‌ها در این دوره و در دوران کرباسچی همراه نبودند، تاکید کرد: اگر حمایت‌هایی که از قالیباف شده بود از حناچی صورت می‌گرفت، امروز شرایط متفاوت بود.

علیخانی اضافه کرد: متاسفانه پس از انتخاب نجفی دفتر مقام معظم رهبری یک بار هم برای این دوره وقت ندادند و این شورا تا این حد مورد بی مهری قرار گرفت.

وی با بیان اینکه محسن هاشمی‌ فرد اجرایی‌تری است، گفت: او در مترو هم نشان داد این طور است. قالیباف مدعی متروسازی بود، اما مترو را محسن هاشمی ساخت و و بنیان‌گذار آن هم آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با یادآوری اینکه در اوایل شورا اعتقاد داشتم محسن هاشمی شهردار شود، عنوان کرد: همکارانم معتقد بودند اگر ایشان از شورا خارج شود یک اصولگرا وارد می‌شود و من این را اشکال نمی‌دانستم؛ اینکه یک اصولگرا و ۲۰ اصلاح طلب در شورا باشند اتفاقی نمی‌افتد و حداقل می‌توانیم از یک مدیریت قوی در شهرداری برخوردار شویم که این اتفاق رخ نداد، اما اگر صورت می‌گرفت، برخی چیز‌ها امروز به گونه دیگری بود.

علیخانی درباره تغییر پی در پی شهردار در پنجمین دوره از مدیریت شهری گفت: برای شهردار اول مشکلاتی پیش آمد و شهردار بعدی آقای افشانی روی کار آمد. در مجلس قانونی تصویب شد که انگار فقط برای برکناری افشانی مطرح شده بود. من حناچی را فرد ضعیفی نمی‌دانم و باید شرایط و حمایت‌ها را هم در نظر بگیریم و اگر شرایط مشابه آن‌ها بود، او از قالیباف خیلی قوی‌تر بود.

با یکدستی شورای شهر مخالفم/ حذر از انتقادات زیاد به شهرداری

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در رابطه با یکدستی دولت، شورای شهر و حاکمیت اظهار کرد: اصولا آسیب یکدستی بیشتر از فوایدش است و این امر هم برای اصولگرایان و هم برای اصلاح طلبان صدق می‌کند.

او اضافه کرد: با تجاربی که دارم اگر از هر دو طیف یا حتی افکار دیگر هم در شورا باشند، تضارب آرا خوب است و وضعیت را بهتر می‌کند، باید اعتراف کنم در بسیاری از موارد حذر داشتیم و در حرف زدن زیاده روی می‌کردیم، با وجود تعدد تذکرات، اما بیم آن را داشتیم همچون شورای اول اختلاف ایجاد نشود و این دست ما را بسته بود.

علیخانی تاکید کرد: اگر شهردار از یک جناح دیگری بود دستمان باز بود تا شهردار را استیضاح کنیم، ولی شرایط یکدست این اشکالات را دارد، در حالی که تضارب آرا هم به نفع شهر و هم به نفع شوراست.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید همان رویکردها، سیاست‌ها و شفافیت ادامه پیدا کند، اظهار کرد: در دوره پنجم شورا ریل گذاری‌هایی شد که به نفع همه بوده که این ریل گذاری‌ها ادامه پیدا کند و تخریب نشود. باید شفافیت توسعه یابد و ضوابط و قانونگرایی در چارچوب ضوابط و مصوبات شورای شهرسازی و طرح تفصیلی، رعایت شود.

او خاطرنشان کرد: البته باید هر کجا ضرورت دارد اصلاحاتی انجام شود، اما در حوزه حمل و نقل جای کار بیشتری دارد.

بی‌توجهی به حضور پرسر و صدا و آلوده موتورسیکلت‌ها

علیخانی با تاکید بر اینکه توسعه خودرو‌های برقی به ویژه در حمل و نقل عمومی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، گفت: ورود اتوبوس‌های برقی برای اولین بار در این دوره کلید خورد و انشاالله ثمراتش را به زودی خواهیم دید، اما از بحث ساماندهی موتورسیکلت‌ها غفلت شده و باید در کنار سایر بخش‌ها که در حال پیگیری است، به این امر نیز پرداخته شود.

او اضافه کرد: موتورسیکلت‌ها در نظم شهر، قانونمندی و کاهش آلودگی هوا تاثیر دارند و بخش زیادی از معضلات آلودگی هوا به موتورسیکلت‌هایی که غالبا فرسوده هستند و مشکل دارند برمی گردد، از این رو در این زمینه هم باید روی سیستم‌های برقی بیشتر کار شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، مردم را قضاوت کننده فعالیت‌های شورای شهر خواند و اظهار کرد: شاید خیلی‌ها ندانند شورای پنجم چه کرده و در حوزه مدیریتی چه اتفاقی افتاده است یا شاید برخی‌ها فکر کنند باید برج یا پل دو طبقه می‌ساختیم، با این حال هر کس نگاهی دارد که با دیگری متفاوت است و در این دوره کار زیرساختی انجام شد.

پروژه باغ راه حضرت زهرا (س)؛ یادگار دوره پنجم مدیریت شهری

علیخانی ادامه داد: از جمله کار‌های بزرگی که در این دوره انجام شد، افزایش بی‌سابقه اعتبار مربوط به احداث شبکه جمع آوری آب‌های سطحی و سیلاب شهر تهران بود که در این زمینه پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم و این شبکه را ۲۵ کیلومتر توسعه دادیم و به بهره برداری رساندیم.

او در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه سیل در شهر تهران نیز توضیح داد: بارش‌هایی که در خوزستان، شیراز و دیگرشهر‌ها بود در تهران هم رخ داد، اما به سبب آنکه از دوره افشانی تمام مسیل‌ها، رودخانه‌ها و تونل‌های جمع آوری آب‌های سطحی، پایش و گسترش داده شد، معضلی پیش نیامد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکید کرد: در حوزه شهرسازی در این دوره شهر نفروشی اتفاق افتاد. در پروژه انسان محور باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س)، که دو منطقه را در جنوب شهر تهران و مناطق ۱۷ و ۱۸ دربرمی‌گیرد، پیاده راه، فضای سبز، مسیر دوچرخه و فضا‌های فرهنگی ساخته خواهد شد که فاز اول آن ۶۰ درصد پیشرفت داشته است و به زودی به بهره برداری می‌رسد و جزو پروژه‌های بسیار خوبی است که برای مردم تهران از این دوره به یادگار می‌ماند.

 

منبع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: