کد خبر: ۳۴۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۰
عوامل موثر در بازگشت مجدد گرانی به بازار دارایی‌ها بررسی شد
بررسی بازارهای دارایی طی روزهای اخیر نشان می‌دهد که استارت افزایش قیمت در بخش‌های مختلف اقتصاد زده شده است، اما پرسش این است که افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟
قلم‌نیوز:این روزها بازارهای دارایی بار دیگر در مسیر افزایش قیمت قرار گرفته‌اند. از بازار ارز، طلا، سکه و بورس گرفته تا بازار مسکن و خودرو همگی روند افزایشی را طی می‌کنند. بازار سرمایه که هفته قبل را پرنوسان به پایان برده بود هفته جدید را با چراغ سبز آغاز کرد و شاخص کل بورس بیش از ۳۴ هزار واحد افزایش یافت.

شاخص کل بورس روز گذشته با ۳۴ هزار و ۹۶۲ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۳۵۱ هزار واحد افزایش یافت. بازار طلا، سکه و ارز نیز روز گذشته در مسیر افزایش قیمت قرار داشتند به گونه‌ای که قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۱ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی به یک هزار و ۸۱۴ دلار و ۶۲ سنت رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ یک

میلیون و ۱۰۵ هزار تومان معامله شد. قیمت ارز نیز با تغییراتی همراه بوده است، بر اساس گزارشی از تجارت نیوز صبح روز شنبه اولین قیمت معاملاتی دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان گزارش شد.( این نرخ در برخی نقاط تا ۲۶ هزار تومان هم گزارش شده بود)
در این میان بازار خودرو نیز از افزایش قیمت بی‌نصیب نماند و حتی با رکود معاملات، قیمت‌ها در بازار به صورت محسوسی روند صعودی در پیش گرفته است.

بر اساس گزارشی از مهر، بررسی از وضعیت قیمت‌ها حکایت از آن دارد که قیمت خودروهای پرتیراژ ایران خودرو و سایپا با افزایش‌های چشم‌گیری مواجه شده است، به شکلی که عمده خودروهای پرتیراژ در بازار طی یک ماه گذشته بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده‌اند. به عنوان مثال قیمت خودروی سمند LX در ۶ تیر ماه ۱۹۹ میلیون تومان بود اما قیمت کنونی این خودرو در بازار به ۲۱۸ میلیون تومان رسیده است.

خودرو پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز ۶ تیر ماه ۲۱۱ میلیون تومان قیمت داشت که هم اکنون به ۲۲۵ میلیون تومان رسیده است. قیمت دنا معمولی ۶ تیر ماه ۲۸۴ میلیون تومان بود که هم اکنون به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت خودروی پژو پارس سال نیز از ۲۳۶ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین قیمت تیبا از ۱۲۹ میلیون تومان در ۶ تیر ماه به ۱۳۵ میلیون تومان در ۹ مرداد ماه رسیده است.

علاوه‌بر بازار خودرو، قیمت در بازار مسکن نیز با رشد همراه بوده است. طبق اعلام بانک مرکزی، در تیر ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه در سال قبل به ترتیب ۱.۳ و ۴۳.۷ درصد افزایش یافته است. گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در تیرماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۳ درصد و ۴۳.۷ درصد افزایش دارد.

سه عامل مهم سبب تلاطم در بازار دارایی‌ها شد

با توجه به وضعیت قیمت‌ها در بازارهای مختلف، این پرسش مطرح می‌شود که چه چیزی سبب قرار گرفتن بازارهای دارایی در مسیر افزایش قیمت شده است؟ وحید شقاقی‌شهری، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش در گفت‌وگو با ابتکار گفت: سه عامل کلیدی در تغییر مسیر بازارهای دارایی اثرگذار است. عامل اول، آینده مذاکرات هسته‌ای، برجام و بحث تحریم‌ها ست. عامل دوم روند کسری‌های بودجه دولت بوده و عامل سوم هم بحث رشد نقدینگی است. هنگامی که این سه عامل در کنار هم قرار گرفت سبب شد که بازارهای دارایی با تغییر قیمت همراه باشند.

وی به بررسی عامل اول پرداخت و در این خصوص گفت: از هفته گذشته روند مذاکرات ایران و آمریکا به یک دیوار سختی برخورد کرد و امید به کاهش تحریم‌ها کمرنگ‌تر شد. مسئله برجام در دولت دوازدهم به نتیجه نرسید و ممکن است در دولت سیزدهم هم شاهد یک روند فرسایشی در روند مذاکرات باشیم. این مسئله یک سیگنال منفی را به بازارها مخابره کرده است.

بنابراین عامل اصلی تلاطم هفته‌های اخیر در بازارهای مالی همین به بن‌بست رسیدن مذاکرات و غیرقابل پیش‌بینی شدن آینده اقتصاد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بررسی اثر عامل دوم بر اقتصاد ادامه داد: عامل دوم هم تا حدودی در وضعیت پیش‌آمده دخالت دارد. کسری‌های بودجه کم کم خود را در اقتصاد نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران که قرار بود حدود 2 میلیون بشکه باشد اتفاق نیوفتاده است، انتشار اورق بدهی بر اساس نیاز پوشش کسری‌ها خوب پیش نرفته است و فاصله زیادی با نیاز دارد. این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم احتمالا مجبور باشد به منابع بانک‌ها، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی دست‌درازی کند. این مسئله هم بر وضعیت کسری بودجه و به تناسب آن شدت تورم در آینده تاثیر خواهد داشت.

شقاقی شهری اظهار کرد: عامل سوم هم نشان می‌دهد که همچنان موتور رشد نقدینگی روشن است و همچنان شاهد هستیم که بیش از 2 هزار 500 میلیارد تومان نقدینگی در اقتصاد ایران پمپاژ می‌شود و این نقدینگی بر وضعیت بازار‌ها اثرگذار خواهد بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: از بین سه عامل بدون‌شک عامل اول (به بن‌بست رسیدن مذاکرات) تاثیر بیشتری بر ایجاد تلاطم در بازار دارایی‌هایی داشته است و ما شاهد هستیم که تمام بازارها همزمان شروع به طی کردن مسیر گرانی کردند. عامل دوم و سوم هم تا حدودی در مسائل پیش‌آمده تاثیرگذار بوده است.

اقتصاد، چشم به راه یک سیگنال مثبت

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت‌ها ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟ گفت: تا زمانیکه اخبار مثبتی از سوی سه عامل اشاره شده به اقتصاد ایران مخابره نشود همچنان باید شاهد تشدید هیجانات در بازار دارایی‌ها باشیم.
این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: باید منتظر ماند و دید که نحوه مواجه دولت سیزدهم با بحث برجام، کسری‌های بودجه و رشد نقدینگی چگونه خواهد بود. پس از آن می‌توان نسبت به ادامه‌دار بودن و یا کنترل هیجانات در بازار دارایی‌ها نظر داد و تصمیم گرفت.

منبع: ابتکار
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: