کد خبر: ۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
آمارها نشان می دهد، بیشترین مشتریان محصولات هرزه نگاری در جهان، نوجوانان هستند


بلوغ زودرس در نوجوانان

آمارها نشان می دهد، بیشترین مشتریان محصولات هرزه نگاری در جهان، نوجوانان هستند

 

آمارها نشان می دهد، بیشترین مشتریان محصولات هرزه نگاری در جهان، نوجوانان هستند. دلایلی كه سبب می شوند نوجوانان به این سمت گرایش بیشتری داشته باشند، شرایط بلوغ، نداشتن اطلاعات كافی و مناسب، عدم تربیت درست جنسی، فشار همسالان و تقلید از آنها و مهم ترین دلیل بی اطلاعی و بی توجهی خانواده ها در مورد آسیب های این محصولات بر نوجوان است.

حس آشنایی است نگرانی پدر و مادری که فرزند نوجوان دارند. خاصه این روزها که کنترل محیط، دیدنی ها، خواندنی ها و شنیدنی های نوجوان، بسیار سخت است؛ نمی دانند در موبایل فرزندشان چه می گذرد. برخی از خانواده ها، خود، بدون توجه به عواقب تماشای این صحنه ها توسط كودك یا نوجوان، به سادگی شبكه های ماهواره ای را در دسترس آنها قرار می دهند. بی توجه یا بی خبر از آنكه ممكن است چه آسیب های روحی و جسمی در انتظار فرزندشان باشد.


من یک نوجوان بالغ هستم
یكی از دلایلی كه نوجوانان را به دیدن تصاویر مستهجن متمایل می كند، حس كنجكاوی است. درصد بالایی از نوجوانانی كه به سمت محصولات هرزه نگاری گرایش دارند. اگر شما در تربیت جنسی فرزندتان تعلل كرده اید، به موقع و به اندازه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش نگذاشته اید، همیشه او را بچه ای دانسته اید كه خودش بزرگ می شود و می فهمد و از گفتن حقایق طفره رفته و به بهانه خجالت كشیدن همه چیز را به دست هر چه پیش آید خوش آید سپرده اید، باید منتظر باشید كه حس كنجكاوی و نیازهای فرزندتان او را به سمت دیدن این تصاویر بكشاند. او بالاخره به دنبال پاسخ سؤالاتش می رود.


سریالش خانوادگی است
تب سریال های شبكه های فارسی زبان ماهواره ای، با محتوایی كه می توان به جرأت گفت نزدیك به صد درصد آنها حتی در جوامع غیردینی برای گروه سنی كودك و نوجوان مطلقا مناسب نیست، در این سال ها همه گیر شده است. باید متوجه بود كه تنها با برچسب سریال خانوادگی مجوز تماشای این تصاویر صادر نمی شود. این سریال ها هر چیزی هستند به جز خانوادگی؛ یعنی مناسب هیچ كدام از اعضای خانواده نیستند چه رسد به نوجوان. اگر شما آنقدر خودتان را قوی می پندارید كه دیدن و دنبال كردن داستان عشق های مثلثی و خیانت های رنگارنگ هیچ تأثیری روی شما ندارد. و معتقدید دیدن یك صحنه نامتعارف حس خاصی در شما ایجاد نمی كند و چیزی را در شما تغییر نمی دهد، باید بگوییم كه كاملا در اشتباهید.


بلوغی که زود از راه می رسد
احتمال بروز بلوغ زودرس در نوجوانانی كه با تصاویر مهیج جنسی روبه رو هستند، بیشتر است. بلوغ زودرس برای نوجوان اصلا دلچسب نیست. جسمی كه جلوتر و زودتر از سن و عقل خود و بقیه همسالان حركت می كند به نوجوان حس بدی را تزریق می كند كه این، زمینه ای برای طردشدن از گروه همسالان نیز هست. علاوه بر این او را در ورطه رفتارهای جنسی زودهنگام و كنترل نشده فرو می برد.


رفتارهایی با رنگ جنسی
نوجوانی كه لحظات خلوت و تنهایی و سلول های مغزش با این تصاویر و محصولات خو گرفته است، باورهای غلطی در مورد جنس مخالف پیدا می كند. متأسفانه این باور تحت تأثیر غریزه شكل می گیرد و نه عقل و انسانیت. از نظر او جنس مخالف تنها وسیله ای برای اطفای نیازهای جنسی است و متأسفانه برخوردهای اجتماعی او اغلب رنگ جنسی به خود می گیرند.


اغراق های خانمان سوز
تصور كنید نوجوانی را كه به تماشای عكس ها و تصاویر مستهجن می پردازد، ذهنیتش در مورد روابط جنسی و جنس مخالف به چه مقدار اغراق و مبالغه آمیز است. این افراد اغلب در زندگی مشترك موفق نخواهند بود و دچار وهم، مقایسه و تنوع گرایی می شوند.


دریچه ای به سوی خودارضایی
از دیگر نتایج تماشای تصاویر مستهجن، خودارضایی است كه متأسفانه حتی ممكن است نوجوان در دام تكرار و اعتیاد بیفتد و این مسئله عوارض جسمی و روحی فراوانی به دنبال دارد؛ ازجمله دوری از حالات معنوی، پرخاشگری، افسردگی، پیری زودرس، ریزش مو، لرزش ماهیچه ها و... .

 

شخصیت نوجوان

یكی از دلایلی كه نوجوانان را به دیدن تصاویر مستهجن متمایل می كند، حس كنجكاوی است

 

راهکار
قدم اول این است كه بدانیم این مسئله بسیار حائز اهمیت است. سرسری و بی توجه از كنارش گذر نكنیم. پس از آن به خودمان مسلط شویم، ترسیدن و اضطراب و استرس والدین دردی را دوا نمی كند. آرام باشید و منطقی رفتار كنید، با این پیش فرض به سراغ راهكارها می رویم.


*تربیت جنسی را جدی بگیرید
در مورد تربیت جنسی مطالعه كنید. آن را به دست گذر زمان و «خودش می فهمد» نسپارید. بدانید كه در هر سن و سالی لازم است كودك و نوجوان شما چه چیزهایی را بداند. به اندازه و درست اطلاعات را در اختیارش بگذارید. به سؤالات جنسی كودكتان پاسخ های نادرست و غیر واقعی ندهید كه او را برای همیشه نسبت به خود بی اعتماد می كنید؛ اطلاعات خود را افزایش دهید تا به پاسخ های ساده و صحیح و غیرمحرك دست پیدا كنید و روش صحیح را بیاموزید.


*اینترنت محدود
تنها گذاشتن نوجوان برای مدت طولانی با امكانات و تكنولوژی های جدید، مثل اینترنت و انواع گجت ها و حضور بی رویه آنها در شبكه های اجتماعی ممكن است خطراتی غیرقابل جبران در پی داشته باشد. ساكت كردن كودك با این وسایل و سپردن خلوت نوجوان به دست دنیایی بی سر و ته و بی نظارت، عواقب خوبی در پی ندارد. می توانید قانونی برای استفاده از آن در خانه تان وضع كنید؛ مثلا بگویید در این خانه قانون این است كه شب ها از ساعت9 دیگر مودم اینترنت خاموش می شود و به قوانین عمل كنید.


* برای فرزندتان وقت بگذارید
با او زمان بگذرانید، صمیمی باشید. جوری برخورد كنید كه در عین رعایت حریم حیا، بتواند در مورد مسائل مختلف با شما صحبت كند و سؤالاتش را بپرسد. مثل یك كودك با او رفتار نكنید كه مجبور شود به روش های خطرناك بزرگ شدنش را به شما اثبات كند. نیازهایش را جدی بگیرید.


*یک برنامه تفریحی
بهتر است قبل از هر چیز خودمان سرمان را از توی شبكه های مختلف و موبایل و اینترنت و ماهواره درآوریم و كمی به اطرافمان نگاه كنیم؛ به فرزندمان توجه كنیم و برای پر كردن اوقات فراغتش فكر و هزینه كنیم. او را به گردش ببریم. برای ورزش كردن و فعالیت های مفید او ارزش قائل شویم. او را در معرض فرهنگ غنی و محصولات فرهنگی مفید قرار دهیم. كتاب خواندن، دیدن فیلم های مناسب، پرداختن به مهارت های مورد علاقه و ارزشمند، شركت در جلسات مذهبی و سخنرانی، به نوجوان شما شخصیت می دهد و او را در یافتن هویتش كمك می كند.


رفیق ناباب
همانطور كه عنوان شد تأثیر گروه دوستان و فشار آنها و تقلید، یكی از شایع ترین راه های ورود به این ورطه است. پس حواستان به گروه دوستان فرزندتان باشد. آنها را خوب بشناسید. بد نیست كه با خانواده دوست فرزندتان رابطه داشته باشید و محیط خانوادگی آنها و روحیات پدر و مادرش را خوب بررسی كنید به این وسیله با خیال راحت او را در میان دوستانی رها كنید.


و سلامتی که در خطر است
تحقیقات نشان داده است کودکان و نوجوانان به واسطه استفاده زیاد از تلفن هوشمند و تبلت، دچار عوارضی در ناحیه گردن و ستون فقرات شده اند. به بیان دیگر در کنار همه خطراتی کودکان و نوجوانان را تهدید می کند، پزشکان معتقدند که بر اثر خم شدن مکرر سر، ستون فقرات تا بیش از چهار سانتی متر تغییر می کند. همچنین تغییرات عاطفی و رفتاری و نیز کشیدگی ستون فقرات و ساقه مغز که بر تنفس، ضربان قلب و فشار خون تاثیر می گذارد، از دیگر عوارض استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از تلفن های هوشمند و تبلت است. هر چند این آسیب را می توان در نوجوانان با ورزش منظم و اتخاذ یک شیوه زندگی طبیعی و سالم به حداقل رساند.

منبع : تبیان


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: