کد خبر: ۳۴۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
رکورد‌های بی‌سابقه در دهه ۹۰، این‌بار مسکن
بازار مسکن، در یک دهه اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است. البته که مهم‌ترین تغییرات قیمتی را از سال ۹۷ و با افزایش نرخ ارز داشته، جایی که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از ۵ میلیون تومان در سال ۹۷ به بیش از ۳۰ میلیون تومان در زمستان سال ۹۹ رسید.
قلم‌نیوز:اما مقایسه آمار‌ها نشان می‌دهد دهه گذشته یکی از بدترین دهه‌ها برای بازار مسکن و البته مستاجران بوده که تقریبا هر ماه با شیب قیمتی در شاخص اجاره‌بها روبه‌رو بودند. روند رشد قیمت مسکن از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون نشان می‌دهد رشد سالانه قیمت در پاییز ۹۹ در ده سال گذشته بی‌سابقه بوده است. این رشد در متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در کشور بیش از اجاره به چشم می‌خورد.

آخرین داده‌هایی که مرکز آمار از اوضاع قیمت‌ها در پاییز سال گذشته منتشر کرد، نشان از رشد‌های بی‌سابقه‌ای داشته است. در همین رابطه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع آپارتمان در پاییز ۹۹ معادل با ۸ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ثبت رسیده است. مقایسه این قیمت با فصل تابستان همین سال نشان می‌دهد بازار مسکن با ۲۴.۷ درصد رشد فصلی مواجه شده که هم‌شانه با رشد فصلی ثبت شده در تابستان بیشترین تورم فصلی در بازار مسکن کل کشور در دهه ۹۰ بوده‌اند.

اما مهم‌ترین اتفاق در بخش رشد نقطه‌ای بازار مسکن رخ داده است. مقایسه قیمت خرید و فروش مسکن با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان از رشدی ۱۱۳.۷۲ درصد داشته است.

این رشد در تمام سال‌های دهه ۹۰ بیشترین رشد بوده است. به عبارت دیگر طبق داده‌های مرکز آمار به‌طور متوسط در کل کشور قیمت خرید و فروش خانه نسبت به سال قبل حداقل دو برابر شده که بیشترین افزایش قیمت در کل این دهه به شمار می‌آید. بررسی رشد قیمت‌ها در هر دو زاویه نشان می‌دهد رشد قیمت مسیری صعودی داشته و همچنان بر این مسیر افزوده شده است.

این در حالی است که از شتاب رشد در ماه‌های اخیر کمی کاسته شده است. با وجود اینکه روند رشد فصلی قیمت اجاره مسیری نوسانی داشته، محور این نوسانات اندکی صعودی بوده است. رشد قیمت اجاره مسکن در سومین فصل سال ۹۹ نسبت به فصل قبل خود معادل با ۷.۵ درصد بوده که در مقایسه با رشد بهاری اندکی تنزل پیدا کرده است.

مسکن دوباره جهش می‌کند؟

اما رشد سالانه این متغیر نیز مانند خرید و فروش خانه روندی صعودی داشته و در این فصل به بالاترین میزان خود از ابتدای این دهه تاکنون رسیده است. در همین رابطه رشد نقطه‌ای در متوسط قیمت یک متر مربع اجاره به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی مسکن در مقایسه با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می‌دهد قیمت اجاره ۴۴.۸ درصد رشد داشته است. بااینکه روند این متغیر نیز صعودی بوده، اما شدت افزایش آن در مقایسه با آنچه در بازار خرید و فروش ملک به ثبت رسیده کمتر بوده است.

به این معنا که افزایش قیمت‌ها به مراتب بیشتر از افزایش به ثبت رسیده در بخش اجاره بوده است. گفتنی است؛ در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد.

تعداد معاملات نیز در این ماه معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در مقایسه با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد. شهرداری تهران در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ خود رشد ۷۰ درصدی عوارض ساخت و ساز را در نظر گرفته است که به این ترتیب میانگین عوارض ساخت و ساز هر متر متربع مسکن در تهران تا یک میلیون تومان می‌رسد و به این ترتیب عوارض ساخت یک واحد ۱۰۰ متری در تهران حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود!

براساس برآورد‌های وزارت راه و شهرسازی و به اعتقاد کارشناسان بازار ایران سالانه به حدود یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، اما میزان عرضه مسکن چیزی حدود یک سوم این تقاضاست. از این گذشته در حال حاضر هزینه ساخت‌وساز افزایش قابل توجهی داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: