کد خبر: ۳۴۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۹ تير ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ تا شفاف سازی دراعلام نحوه اصلاح اقتصادکشور، تعیین سرنوشت برجام، انتخاب تیم اقتصادی شرایط نوسان بازار سرمایه ادامه خواهد داشت.
قلم‌نیوز:بروز ابهام‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در طول ماه‌های گذشته معاملات بازار سهام را تحت‌تأثیر قرار داده است.

از سوی دیگر اوج گیری بازار سرمایه نیز بایکسری ابهامات روبروشد. شائبه ورود نقدینگی تازه به منظور درج نمره قبولی در کارنامه آخرین ماه دولت دوازدهم وجود دارد.

چراکه از نظر اقتصادی بازار سهام تحت‌تأثیر مسائلی از قبیل کسری بودجه دولت، نرخ بهره، قیمت دلار و مسائلی از این دست است و از نظر سیاسی هم انتخابات ریاست‌ جمهوری و مذاکرات هسته‌ای موضوعاتی هستند که به تغییر کنش فعالان بازار سرمایه منجر شده است.

یک ماه صعود بازار سرمایه و به دنبال آن ریزش اخیر شاخص در این روز‌ها گمانه زنی‌ها در خصوص بلاتکلیفی سهامداران فعال این بازار را افزایش و نگرانی‌ها را شدت داده است.

در همین رابطه پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: هنوز نقدینگی وارد بازار نشده است. چون افراد خارج از بازار سرمایه مانند بانک و سایر بازارها، نقدینگی وارد بورس نکرده اند.

وی تصریح داشت: در ماه گذشته و بعد از انتخابات به دلیل کاهش ریسک ها، فعالین بازار سرمایه پول نقد که نزد کارگزار یا صندوق درآمد ثابت داشتند به طور محدود وارد بازار سهام کردند.

حدادی گفت: موضوعی که باعث رونق بازار سهام در طی یک ماه گذشته شد عقب نشینی فروشنده‌ها دربازاربورس بود. فروشنده‌ها به نتیجه رسیدند که با این قیمت‌ها فروش به صلاح نیست و این اقدام پس از ۱۰ ماه روند کاهشی به بازار سرو سامان داد.

تحلیلگر بورس گفت: پول جدید و قدرت خرید به بازار سرمایه جهت مثبت کردن بازار اضافه نشده است. کما اینکه به دلیل پول کم همچنان همین میزان نقدینگی در بازار سرمایه در چرخش است. ابتدا چرخش این نقدینگی ها‌ی محدود به سمت صنایع بزرگ و حالا به سمت سهام‌های متوسط و کوچک است.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه اگر پول به بازار سرمایه تزریق شده بود قطعاً شرایط این بازار با وضعیت فعلی متفاوت می‌شد، گفت:گزارشاتی که شرکت‌های تولید و فروش ارائه می‌دادند بسیار خوب و سودآوری بالایی را نشان می‌داد. اما با قطعی برق، صنایع مختلف آسیب‌های زیادی دیده اند و این لطمات در گزارش‌های آتی اثرات منفی خواهد داشت.

حدادی گفت: ابهام و نگرانی زیادی از اثرات منفی این موضوع در بازار سهام به وجود آمده است. باید میزان اثر ریالی قطعی برق بر صنایع و تولیدات برآورد شود و این موضوع وضعیت شرکت‌ها را برای قیمت سهام‌ها و ارزش آن‌ها مشخص می‌کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: مهمترین موضوع دیگری که می‌تواند برای بورس سرنوشت ساز باشد تیم اقتصادی دولت سیزدهم است. بازار با توجه به تنش‌های دو سال گذشته بدنبال افرادی آگاه و دلسوز و کار بلد می‌باشد.

وی تصریح داشت: بی ثباتی در اجرای سیاست‌ها و همچنین ایجاد بحران با آیین نامه‌های یکشبه و دستوری بازار سرمایه وارد مرحله‌ای شده که نگرانی سهامداران فعالان این بازاربه دلیل عدم ثبات در اجرا هر روز افزایش می‌یابد.

حدادی گفت:کنترل تورم و رشد اقتصادی دو موضوع اصلی و مطرح در اصلاح اقتصادی کشور است. باید مشخص شود تیم اقتصادی دولت رئیسی کدام یک از این دو موضوع مهم را دراولویت کار خود قرار می‌دهد.

وی تصریح داشت: شفاف سازی از بین اجرای سیاست‌های انقباضی، انبساطی کلید دیگری است که می‌تواند برای بازار سرمایه راهگشا باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه یادآور شد؛ کسری بودجه بحث مهم دیگری که دولت جدید نحوه برخورد با آن را باید به طور شفاف و آگاهانه توضیح دهد. روش برخورد با این مشکل از اساسی‌ترین نکاتی است که قطعاً بر بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

به گفته حدادی؛ جبران کسری بودجه تورم زا خواهد بود. فعالین بازار سرمایه ازدست کردن در جیب صنایع توسط دولت آینده ابزار نگرانی دارند. در مجموع این ابهامات به طور غیر مستقیم برای بازار سرمایه اثر منفی خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: تا زمانی که دولت جدید به طور رسمی سکان را بدست نگیرد و موضوع اقتصادی خود را رسمی اعلام نکند بازار سرمایه همان نوسانات منفی و مثبت خود را ادامه خواهد داد.

حدادی با تأکید بر اینکه تا دو هفته آینده وضعیت بازار سهام خیلی خوب نخواهد بود گفت: بحث نوسان بازار تا تعیین تکلیف وضعیت دولت سیزدهم باقی خواهد ماند. اما این موضوع حاکی از خروج نقدینگی از بازار و فروش سهام‌ها نخواهد بود.


خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: