کد خبر: ۳۳۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۶ تير ۱۴۰۰
جهش ژنتیکی جدیدی که در ویروس دلتا به وجود آمده است و از آن با عنوان دلتا پلاس یاد می‌شود، اخیرا نگرانی‌های زیای را موجب شده است. در این گزارش به ویژگی‌ها و علائم دلتا پلاس می‌پردازیم.
قلم‌نیوز:از زمانی که ویروس کرونا در ووهان چین شیوع پیدا کرد تا امروز این ویروس جهش‌های مختلفی را تجربه کرده است، جهش‌هایی که گاه هر یک موجب پیدایش پیک‌های مختلف شده است. در این میان گونه‌ها، واریانت‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا بیش از سایر واریانت‌ها جمعیت‌های مختلف را درگیر کرده است و حتی برخی از آن‌ها همچون آلفا (انگلیسی) و دلتا (هندی) دو پیک چهارم و در کشوری، چون ایران موجب دو پیک چهارم و پنجم شده است.


گونه دلتا یکی از سریع الانتشار‌ترین گونه‌های ویروس کرونا است که هر یک نفر می‌تواند ۸ تا ۱۰ نفر را آلوده کند. در این میان این ویروس برعکس گونه‌های دیگر کودکان را نیز در بر می‌گیرد و به گفته مدیران بیمارستان اطفال در تهران تمامی تخت‌های این بیمارستان به اشغال کودکانی در آمده است که به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده‌اند.

شیوع این گونه جدید تمام نشده است که اخبار مختلفی از جهش دلتا منتشر شده است این گونه جدید که دلتا پلاس نام گرفته است نگرانی‌های زیادی را برانگیخته است.

در مورد دلتا پلاس چه می‌دانیم؟

ویروس دلتا که اکتبر ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد به سرعت مرز‌های این کشور را در نوردید و کشور‌های بسیاری را آلوده کرد چنانکه سازمان بهداشت جهانی نسبت به فاجعه آفرینی آن ابراز نگرانی کرد. این ویروس که با نام علمی B.۱.۱۶۱۷.۲ شناخته می‌شود خود دچار جهش جدیدی شده و مقامات هندی نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند.

گونه دلتا پلاس که با نام علمی AY.۱ شناخته می‌شود در واقع همان ویروس دلتا است که یک جهش اضافه دارد. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که گونه هندی ویروس کرونا در ۹۲ کشور شناسایی شده و به زودی به ویروس غالب در این کشور‌ها تبدیل می‌شود. در همین حال دلتا پلاس نیز در ۱۰ کشور شامل کانادا، ژاپن، نپال، لهستان، پرتغال، روسیه، سوئیس و آمریکا نیز شناسایی شده است.


از آنجایی که خود ویروس دلتا دو جهش را داشته است این موضوع موجب شده است تا ورود این ویروس به بدن و ابتلا به عفونت را آسانتر کند. این ویژگی موجب شده است ابتلا به عفونت آسان‌تر شده و آنتی‌بادی‌هایی که سیستم ایمنی بدن را درگیر می‌کند دور می‌زند و به همین دلیل مقاومت در برابر برخی از واکسن‌ها دارد.

قدرت سرایت بیشتر این نوع جهش یافته موجب می‌شود تا تعداد بیشتری از افراد، مبتلا به بیماری شوند و و زنجیره انتقال سرعت بیشتری پیدا کند به همین دلیل میزان فوتی نیز بالاتر می‌رود و شیب فوتی تندتر می‌شود.

علائم ابتلا به ویروس دلتا پلاس چیست؟

تب در این کرونای دلتا پلاس معمول است و مقدار تکثیر کرونای دلتا پلاس در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این پاندمی مشاهده شده است و فرد مبتلا پس از ۳ یا ۴ روز به شدت مریض می‌شود.

در بریتانیا در حال حاضر ۹۱ درصد موارد ابتلا از کرونای دلتا پلاس هستند و این بیماران علایمی، چون سردرد، گلودرد و آبریزش بینی دارند. جوان‌تر‌ها هنگام ابتلا به کرونای دلتا پلاس ممکن است احساس سرماخوردگی داشته باشند، اما این ویروس را به افرادی که در خطر ابتلای شدید هستند منتقل کنند. همچنین افراد مبتلای بدون علامت هم می‌توانند این ویروس را به دیگران سرایت دهند. افراد باید مراقب علایمی مانند سرفه، تنگی نفس، سردرد، خستگی، از دست دادن حس بویایی یا چشایی باشند.

با این حال به گفته دکتر انکا آرورا، رئیس کارگروه کووید ۱۹ تحت گروه مشاوره ملی فنی در مورد ایمن‌سازی (NTAGI)، دلتا پلاس در مقایسه با سایر انواع آن تمایل بیشتری به پوشش مخاط در ریه‌ها دارد، اما به این معنی نیست که باعث بیماری شدیدتر و یا قابلیت انتقال بیشتر می‌شود. البته اگر این نوع به بافت ریه آسیب بیشتری برساند هنوز مشخص نیست.

وی تاکید کرد: تاثیر سویه دلتا پلاس تنها با شناسایی موارد بیشتر مشخص خواهد شد، اما به نظر می‌رسد این بیماری به‌طور کلی در همه افرادی که یک یا دو دوز واکسن دریافت کردند، خفیف است. ما باید کاملا مراقب باشیم و گسترش آن را بررسی کنیم تا این امر به ما میزان انتقال را ارائه دهد.

آرورا بیان کرد: تعداد موارد شناسایی شده دلتا پلاس ممکن است بیشتر باشد، زیرا ممکن است افراد بدون علامت نیز وجود داشته باشند که هیچ علائمی ندارند، اما ویروس را حمل می‌کنند و آن را گسترش می‌دهند.

آیا واکسن بر نوع کرونای دلتا پلاس اثر می‌کند؟

اگرچه گفته می‌شود برخی از جهش‌ها مانند گاما (آفریقایی) می‌تواند در مقابل واکسنی مانند آسترانزکا مقاومت کنند، اما به صورت کلی تمامی واکسن‌ها بر جهش‌هایی که تا امروز در ویروس کرونا به وجود آمده است تأثیر دارد، اما هنوز اطلاعاتی در خصوص عدم تاثیر واکسن بر نوع کرونای دلتا پلاس بدست نیامده است. در مجموع ثابت شده است که واکسن بر روی انواع جهش‌ها حتی نوع کرونای دلتا پلاس موثر است چرا که قطعه‌ای که برای واکسن انتخاب می‌شود معمولا اپیتوپ‌های زیادی را در بر می‌گیرد و صرفا یک نوع آنتی بادی تولید نمی‌شود.

 

منبع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: