کد خبر: ۳۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۲۶ تير ۱۴۰۰
چند روزی می شود که به دلیل افزایش آمار ابتلا به کرونا، بسیاری از مراکز تعطیل شده اند ، از بازار بزرگ تهران گرفته تا مراکز خرید و فروش خودرو!‌ یعنی به دنبال قرمز شدن کرونا، مراکز خرید و فروش خودرو تعطیل شده اند و این مراکز نیز در این روزها اجازه فعالیت ندارند.
قلم‌نیوز:اما طبق مشاهدات میدانی ما، این مراکز نه تنها تعطیل نیستند، بلکه آزادانه به فعالیت خود ادامه می دهند. سری به یکی از این مراکز خرید و فروش خودرو زده ایم، آنچه مشاهده کرده ایم، حضور تعداد زیادی دلال برای فروش انواع خودرو بود، از پیکان گرفته تا بنز و بی ام و!

در این بین تعدادی دلال بودند که چندین ماشین برای فروش آورده بودند و نکته جالب تر این جا بود که در بین تمامی پلاک ها، پلاک شهرهای دیگر و نوشماره ها  از همه بیشتر بود.

حضور تعداد زیادی پلاک شهرستان در مرکز خرید و فروش خودرو!

یکی از افرادی که در این بازار حضور داشت گفت: بسیاری از این دلالانی که در اینجا هستند از دیگر شهرها به تهران می‌آیند تا جمعه‌ها کار کنند  و بعد از سند زدن به سرعت به شهر خود بازگردند تا آخر هفته بعد و مجدد برای دلالی می آیند.

 در این بازارها شرایطی حاکم می‌شود که حتی در میان مردم برای آن‌ها از اصطلاح «شیطان بازار» یاد می‌شود، چرا که در بسیاری از موارد سر خریداران خودرو در این بازارها کلاه می‌رود.

یکی دیگر از افرادی که در این بازار حضور داشت با تاکید بر اینکه بر روی روند فعالیت این بازارها نظارتی وجود ندارد، گفت: در این بازارها بسیار اتفاق می‌افتد که ماشین‌های مشکل‌دار به فروش رسیده و کسی هم نسبت به گلایه‌های خریدار و مشکلات او پاسخگو نیست.

مراکز خرید و فروشی که این روزها نه تنها بسته نیستند، بلکه آزادانه و به دور از هر گونه رعایت دستورالعمل های بهداشتی به فعالیت خود ادامه می دهند؛ حتی بودند خودروهایی که با نصب برچسبی روی چراغ های خودرو،‌آن را به اسم صفر کیلومتر می فروختند!

قیمت خودرو در بازار کشور متاثر از چیست؟

در روزهای که به دلیل محدودیت های کرونایی بازار خودرو به حالت تعطیل در آمده، اما قیمت ها همچنان باقیست و در فضای مجازی شاهد خرید و فروش انواع خودروها و علاوه بر این افزایش قیمت ها هستیم؛ سوالی که اکنون پیش می آید این است که این قیمت ها متاثر از چیست؟ 

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در این خصوص می‌گوید: قیمت خودرو در بازار کشور ما متاثر از فاکتورهای مختلفی، چون نرخ ارز، میزان تورم، نقدینگی موجود، تیراژ تولید، سیاست‌های پولی، قیمت گذاری دستوری و... دیگر است.

او بیان کرد: ۳ خودرو ساز کشور تا پایان آذر ۹۹ حدود ۴۳ هزار میلیارد تومان دارای زیان انباشته بوده اند و این زیان تا به امروز نیز بیشتر شده و حتی افزایش حدودا ۴ درصدی تیراژ تولید در سال گذشته (به نسبت سال ۹۸) سبب حرکت خاصی در بازار نگردیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ما همچنان شاهد این هستیم که علیرغم افزایش تولید در برهه‌هایی از زمان، اما فاصله قیمت برخی محصولات داخلی از درب کارخانه تا بازار بعضا حدود ۵۰ تا ۸۰ درصد است. متوجه شدن این امر که مصرف کننده واقعی با کاهش قدرت خرید مواجه شده است نیز کار دشواری نیست.

فرزانه تشریح کرد: اولویت خرید مصرف کنندگان نسبت به گذشته تغییر کرده و به دلیل تورم بالا و ضرر بزرگی که دوران کرونا بر کسب و کارهای گوناگون گذاشته و ... خودرو که به عنوان کالایی سرمایه‌ای در کشورمان مبدل شده از اولویت لیست خرید ضروری مصرف کنندگان خارج و دایره این اولویت‌ها صرفا جهت مدیریت مصرف روزانه و هفتگی زندگی محدود شده است.

مسیح فرزانه همچنین می‌گوید: اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهیم متوجه می‌شویم که متاسفانه قیمت امروز خودروهای وارداتی نیز با دلار بیش از ۴۰ هزار تومان و حتی نزدیک به ۵۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

او ادامه داد: یک هیوندای سانتافه ۲۰۱۸ فول آپشن که در دنیا در حال حاضر با قیمت حدودی و میانگین ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار فروخته می‌شود در بازار کنونی کشورمان حدود ۲ میلیارد و نیم برچسب قیمتی خورده که چنانچه شما ماخذ قیمت ارز و محاسبه قیمت خودروهای وارداتی را دلار ۲۵ هزار تومانی و عوارض واردات را ۱۰۰ درصد محاسبه کنید به عدد حدودی ۱ تا ۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چنین قیمت مضحک ۲.۵ میلیاردی این خودرو (که در هیچ کجای دنیا اتومبیل لوکس محسوب نمی‌شود و یک شاسی بلند کلاس متوسط است) یعنی در کشورمان این محصول با دلار ۵۰ هزار تومان و سپس ضرب شدن تعرفه در ۱۰۰ درصد (وحتی گاهی بیشتر) ارزش گذاری شده است.

فرزانه در ادامه می‌افزاید: با رصد کردن بازار این روزهای خودرو و بررسی افزایش نرخ تورم و رشد نقدینگی که حاصل اخذ سیاست‌های نامناسب پولی بوده است، به نظر می‌آید چنانچه در آینده نیز همچنان همان سیاست‌های نادرست گذشته دنبال شود، نه تنها این رکود ادامه خواهد داشت بلکه سبب افزایش مجدد قیمت خودرو نیز خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: چنانچه افزایش قیمت‌ها تنها در یک کالا یا محصول همچون خودرو رخ داده بود با اصلاح سیاست‌های عرضه و تقاضا و افزایش تولید و... می‌شد کمک به کاهش قیمت‌ها کرد، اما وقتی این افزایش قیمت کالا و محصولات در دایره‌ای بزرگتر روی داده پس مشخص می‌شود سیاست‌های کلان اقتصادی و پولی نیازمند تجدید نظر هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: به اضافه اینکه رسیدن به توافق جدید برجامی، اصلاح فرمول قیمت گذاری دستوری خودرو و آزاد شدن واردات خودرو خود می‌توانند یک محرک بسیار مثبت در کاهش قیمت خودرو در سبد محصولات گوناگون در آینده باشند. در کل به نظر می‌آید در کوتاه مدت رخداد مثبت خاصی، همانند کاهش قیمت در بازارخودرو روی نخواهد داد.

گفتنی است، سایت‌های مختلفی که به خرید و فروش خودرو می‌پردازند از دیگر راهکارهایی هستند که پیش روی خریداران خودرو قرار دارند. بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که مردم بدون تایید ماشینی را خریداری نکنند، چرا که آنچه مربوط به خودرو می‌شود امری تخصصی است.

 ممکن است به هنگام خرید یک خودرو آن اتومبیل مشکلاتی داشته باشد در صورتی که فرد از محلی نامعتبر خودروی خود را خریداری کرده باشد در آینده قادر به پیگیری موضوع نخواهد بود، اما افرادی که به خرید از نمایشگاه‌ها می‌پردازند کمتر با چنین مشکلاتی مواجه خواهند شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: