کد خبر: ۳۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۰
در جلسه هیات دولت مطرح شد
روحانی گفت: «امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند.»
قلم‌نیوز:حسن روحانی می‌گوید "فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند، برای از دست رفتن این فرصت متاسفیم." 

او گفت: «کاری که دولت یازدهم انجام داد که به نظر من در تاریخ کشور به عنوان یک فعالیت بسیار ارزشمند و حرکت مهم در فعالیت‌های سیاسی و روابط بین‌الملل ثبت است. اینکه ما در کمتر از ۱۰۰ روز اول توانستیم به یک توافق موقتی با ۱+۵ برسیم و با این توافق موقت ادامه تحریم‌ها متوقف شد. زیرا برنامه این بود که تولید نفت ما که که ۹۷۲ هزار بشکه بود قرار بود به‌تدریج ظرف یک سال ۲۰ درصد ۲۰ درصد کم کنند تا این رقم به صفر برسد.

رییس جمهوری بیان کرد: "یعنی بنا بود که اواسط سال ۹۳ نفت ما حتی یک بشکه فروش نرود، همانجا بود که متوقف شد و در برخی از مواد دست و بال ما آزاد شد، برخی از منابع بانک مرکزی آزاد شد، کلیاتی هم مورد قبول طرفین قرار گرفت که در واقع در همان توافق موقت طرف مذاکره ما قبول کرد که ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد یعنی اصل غنی‌سازی در همان توافق موقت پذیرفته شد."

روحانی تاکید کرد: «از طریق گفت ‌وگو و تعامل سازنده می‌توان مسائل پیچیده و مهمی که میان کشور ما و کشورهای بزرگ یا سازمان‌های بین‌المللی وجود دارد حل و فصل کرد.»

روحانی با اشاره به روی کارآمدن ترامپ گفت: «اسراییل و عربستان و تندهای آمریکا و ضد انقلاب از اول با برجام مخالف بودند و دنبال کارشکنی بودند. یک آدم سفیهی را پیدا کردند و دور او را گرفتند. بعد به او گفتند که اگر از برجام بیرون بیایی،‌ برجام نمی ماند یعنی به ترامپ حالی کردند که اگر ۲۴ ساعت تحمل سیاسی کنی، مشکل حل است. اگر از برجام خارج شوی همه دنیا می گویند آمریکا از برجام خارج شد و فردای آن ایران هم از برجام خارج می‌شود و تو دیگر کنار می‌روی کسی دیگر تو را نمی‌شناسد و می گویند ایران از برجام خارج شد. همه بار به بدوش ایران می‌افتد.»

رییس دولتهای یازدهم و دوازدهم با بیان اینکه "محاسبه آنها اشتباه درآمد"، افزود: «اصل داستان و گیر ترامپ اینجا بود که گول خورد یعنی فکر کرد که باید ۲۴ ساعت بایستد اما دید باید تمام سه سال بایستد هر روز هم تحت فشار بود اما به هیچ یک از اهداف اصلی خود هم نرسید..هدف اصلی آنها این بود که این نظام را بشکنند. اقتصاد ایران به فروپاشی برسد. اما به این چیزها نرسیدند.»

روحانی با اشاره به ادعاهای داخلی درباره برجام گفت: « از طرف دیگر هم در داخل و خارج تبلیغ می‌کردند که با برجام صنعت هسته ای را فروختند. می‌گفتند درست است که تحریم برداشته شد و PMD حل شد اما نمی‌دانید که پشت پرده چیست. ما دیگر صنعت هسته ای نداریم و تمام شد.» 

بنا به گفته رییس جمهور "صنعت هسته ای ما با قدرت باقی ماند و در ماه‌های اخیر این قدرت بیشتر ظاهر شد و نشان داد که سازمان انرژی اتمی با چه توانمندی و قدرت می‌تواند ۲۰درصد، ۶۰ درصد درست کند و حتی اگر روزی برای راکتوری نیاز به ۹۰ درصد باشد مشکلی نداریم و می توانیم."

رییس جمهوری با تاکید بر این که مذاکره نیاز به پشتوانه دارد، گفت: «مذاکره باشد و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب نباشد پیش نمی رود. مذاکره باشد و درون آن دعوا باشد پیش نمی رود. مذاکره باشد مردم ایستادگی نکنند و بگویند همین امروز باید به نتیجه برسد اگر بخواهد دوسال طول بکشد ما نمی ایستیم. اما مردم ایستادند و مذاکره دوسال هم طول کشید و مردم حمایت و مقاومت کردند،‌ این مقاومت‌ها و ایستادگی‌ها اصل داستان بود.»

روحانی در ادامه به مشکلات کشور در چند سال اخیر به ویژ] در اسل جاری اشاره کرد و گفت: «اینکه دولتی که در سال بطور متوسط ۶۰ میلیارد دلار باید درآمد نفتی داشته باشد و این درآمد حذف شود اما بشود کشور را اداره کرد، ‌کار آسانی نیست. به جای ۶۰ میلیارد دلار ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار بیاید. ۵۰ میلیارد دلار حذف شده است بعد می گویند شما چه کار به خارج و واردات دارید. همه مشکلاتی که امروز می بینید برای واردات است. اگر در مرغ یا کالاهای اساسی اشکال پیش می‌آید برای این است که واردات به موقع انجام نمی شود. واردات اگر به موقع انجام نشود زندگی مردم متوقف می شود.»

او افزود: "هرچقدر شلوغ کردند و گفتند اینها روی کاغذ است و امضا است و فلان است در عمل همه مردم دیدند که توانستیم نفت و میعاناتی که حدود یک میلیون بشکه می‌فروختیم، تبدیل به فروش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در یک زمان بسیار کوتاهی شد که یکی از کارهای بسیار بزرگ وزارت نفت بود که در یک زمان کوتاهی توانست این حرکت سریع را انجام دهد برای اینکه ما بتوانیم در بازار نفت حق خودمان را به‌دست بیاوریم." 

او به برخی ادعاها در باره توانایی تولیدی کشور اشاره کرد و افزود: «ما حتی در خشکسالی در گندم هم خودکفا نیستیم و باید گندم هم وارد کنیم البته در ترسالی و شرایط عادی ما کاری کردیم که در گندم برای چند سال خودکفا شدیم اما در خشکسالی باید گندم هم وارد کنیم. با مردم شوخی نکنید حرف راست و واقعی بزنید شما در سال باید ۴۰-۵۰ میلیارد دلار جنس وارد کنید و همین قدر هم باید درآمد به دست بیاورید یعنی ۴۰-۵۰ میلیارد باید وارد کنید و همین مقدار هم باید صادر کنید و این حداقل است.»

روحانی تصریح کرد: "اگر کشور بخواهد به یک نقطه مطلوب برسد و سرمایه گذاری‌های لازم انجام گیرد و بی‌مشکل باشد باید سالی ۵۰،۶۰ و ۱۰۰ میلیارد باید در کشور سرمایه‌گذاری شود وگرنه کار پیش نمی‌رود."

روحانی در ادامه اظهاراتش به اقدامات دولت بایدن پس از روی کارآمدن به قدرتاشاره کرد و گفت: «اولین اقدامی که بایدن نسبت به مسئله برجام انجام داد، این بود که نامه‌ای که ترامپ نوشته تحت عنوان اسنپ‌بک که تحریم‌های سازمان ملل برگردد، آن نامه را پس گرفت یعنی این اقدامی بود که در همان ماه اول بایدن انجام داد و وقتی هم که روی کار آمد باز هم اعلام کرد که ما می‌خواهیم تحریم‌ها برداشته شود و افرادی را هم انتخاب کردند که به ظاهر می‌گفتند علامت این است که ما می‌توانیم مسائل را با ایران حل و فصل کنیم.»

رییس جمهور از عدم همکاری در راستای احیای برجام اشاره کرد و افزود: «اینکه ما می‌توانستیم چه کاری انجام دهیم این است که ای کاش همه ما روی اصل ۶۰ قانون اساسی می‌رفتیم و همه به اصول ۶۰ و ۱۱۳ قانون اساسی احترام می‌گذاشتیم، در این صورت شرایط ما شرایط دیگری بود.»

روحانی گفت: "ما در اسفند مذاکره می‌کردیم و در اسفند تقریباً به همین نتیجه که اخیراً وزیر امور خارجه ما در یک گزارش بسیار خوبی به مجلس شورای اسلامی در ۴۴ صفحه برجام، دوران ترامپ، ایستادگی و مقاومت ملت و مذاکرات را بیان کرد، می‌رسیدیم." 

او افزود: «اگر مردم این ۴۴ صفحه را بخوانند، می‌بینند که ما چطور می‌توانستیم به این نقطه برسیم. حالا ممکن است کسی بگوید که این نقطه‌ای که شما می‌رسیدید، نقطه ۱۰۰ نبوده و نقطه ۹۰ بوده است، بله آنچه که خواست انسان است در مذاکرات همیشه به صددرصد نمی‌رسد.»

رییس جمهوری گفت: "من قبلا هم این مثال را عنوان کرده‌ام که مانند بازی فوتبال است که اگر شما ۳ به یک گل زدید، بگویید کم بود و ای کاش ۳- صفر می‌شدیم، سه می‌بردیم و طرف مقابل هم گلی نمی‌زد. حالا یک گل هم او زده است و سه گل هم ما زدیم ما پیروز هستیم و پیروزی قطعی داریم. اگر شما ۳ گل به طرف زدید و یک گل خوردید پیروزی بالایی دارید نه پیروزی معمولی. یک وقتی پیروزی سر مرز است در لحظه آخر و در پنالتی است و یک وقتی شما در نیمه اول و نیمه دوم سه تا گل می‌زنید و پیروزی بزرگی است که شما به دست آورده‌اید."

رییس جمهور بازهم از منتقدان انتقاد کرد و گفت: « چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود و سه گل می‌زند چرا سختمان است که کف بزنیم و آفرین بگوییم؟ چرا سختمان است که در برابر بازیگران قوی صحنه بین‌المللی تعظیم کنیم، باید انجام بدهیم، این خط و آن خط، این جناح و آن جناح و این دولت و آن دولت ندارد.»

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد: «اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند.»

روحانی گفت: «امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند.»

او تاکید کرد: «ما خوشحالیم چرا که فرقی نمی‌کند که دولت دوازدهم یا دولت سیزدهم موفق باشد اما در اینکه 4، 5، 6 ماه فرصت از دست رفت بسیار متاسفیم و امیدواریم بتوانیم به قول و وعده‌ای که دادیم تا لحظه آخر و روز آخر تلاش کنیم و مردم هم مقاومت کنند تا به پیروزی نهایی دست پیدا کنیم.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: